Total Motorrenovering-KLAR!!! Hjälp med problemen efter. . .

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

låter ungefär som jag har gjort.
satte den på tomgång tills den blev varm och alla ventiler var tysta.
sen åkte vi en liten runda. bytte olja och filter.
dock köpte jag en dyr jävla olja som jag fick hälla ut.

men var och köpte 20L mineral olja på biltema igår som jag ska köra med tills jag häller i vettig igen.

så jag kör 20-30 mil. sen byter filter och olja igen.
sedan 50 mil, byte igen?
200mil byte till riktig?

hur hårt ska jag varva den nu efter första bytet?
första körningen varvade jag upp till 2500 varv.

men nu är det att köra på som vanligt mer eller mindre.

köra en 10 mil per gång eller något sånt?
brum brum
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

du kan byta till helsyntet efter andra bytet ,tror ej det spelar så stor roll
går nog fint efter första omgången också

själv så varvade jag fullt och motorbromsade mycket dom första milen
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

ok, då ska jag börja varva lite nu ikväll så det tar sig. man är ju lite feg när man inte vet hur det ska göras.

men jag kör någon omgång mineral till då jag råkar ha 20L liggandes och inte kommer använda det till något sen.

eller, hur blir det om man blandar mineral och helsyntet. för min ris-gti 16v behöver nog lite mer olja snart skulle jag tro... det är fulbilen jag har under tiden.


en sak till.

var hittar jag en ny rem till bilen. har den långa. den med ac. vad är längden på den 136mm?

ebay eller något sånt? någon som vet vad man sak söka på tyska?
brum brum
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

den har ju stått still ett tag... bromsarna är ju inte de bästa. säger sig självt.

ska till besiktningen snart hade jag tänkt. ehm, finns det något bra sätt att få igång dem snabbt och bra utan att slita på motorn?

koppla och bromsa kraftigt? är det vad som gäller?

hur hårda är besiktningen på bromsar? den drar lite åt vänster med, när man bromsar.
handbromsen är nog hyfsad iaf.
brum brum
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

då ska vi se.
var på besiktiningen idag och allt gick igenom utan avgasvärdena.

mina värden är.

CO 0.3 (0.5)
CO 2500 0.4(0.4)

HC 109 (100)
LAMBDA 1.0 (0.97-1.03)

den misständer lite ibland. "blubbar" till under färd ibland. och det är inte avgassystemet som låter nej. det vet jag hur det är. och det låter ibland med.

vad ska jag börja göra?
det är ju gammal bensin i den men han trodde inte att det var enbart det. men att det kunde bidra. (besiktningskillen, som var väldigt bra och trevlig. han gillade min stereo. han hade haft JBL GTI basar på sin tid med. well well)

så frågan är var jag börjar.

tändkablar är nya, tändstift nya. rotor, fördelare är gansak nytt. har inte gått så långt.

bensinfiltret ska jag byta. luftfiltret ska bytas. men kan det göra denna misständning...?
brum brum
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Inlägg av xlarge »

Hej! Köpte en Hyndai sonata V6 en gång med massor av små fel på, bla avgasvärden. Lukta skunk om avgaserna.. Nytt bränsle i tanken ---inga problem med besiktningen.. Då hade bilen stått ungefär ett halvår..

Värt att prova!
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

min har stått i ungefär ett år. eller 10 månader iaf.
brum brum
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

Bensin är ju färskvara så åk i väg och tanka fullt med V-power så kommer nu få nytt liv i pärlan 8)
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

ska skaffa mit ett nytt filter idag. och nytt oljefilter och köra en liten bit med ny bensin.
brum brum
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

Bild

lite bilder på när vi satte in motorn.

Bild


Bild


Bild


en tråkig sak är att den verkar missa ibland. med tändningen menar jag då. som om den hugger till och tappar allt. bara lite snabbt och bara på låga varv.

bytte luftfilter till k&n, samma sak efter det.
ska kolla alla tändstift imorgon, även kompmäta för att se så allt på den sidan är som det ska.

jag har inte en aning vad det är som bluddrar eller vad man ska säga vad som händer. hugger till och missar verkar det som.

jagar avgassystem just nu med. . .
brum brum
Användarens profilbild
Mr_Gear
Lustgasare
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr_Gear »

Avgassystem borde du kunna hitta en hög på laga.se :) både original och simons... Hoppas det fixar sig!
Bild
Rpm<3
VR6 Guide
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Rpm<3 »

När den missar sådär på tomgång, stäng av o ur med stiften, kolla om något är blötare än något annat?
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

Rpm<3 skrev:När den missar sådär på tomgång, stäng av o ur med stiften, kolla om något är blötare än något annat?
det är det jag sak göra idag.
ska jag köra den varm först? för det är främst då den missar. eller kan jag bara göra det nu på morgonen det första man gör?

vad är det för fel om något är blött? den tänder inte som den ska på den cylindern, vad gör man åt saken?

och vattenpumpen, den eletriska, den går när man har tändningen på. ehm, surrar och prasslar. sak den gå på tändningen?
och relät till bränslepumpen klickar och har sig på tändningen med. när man startat bilen så slutar det.
gjorde inte så innan och det verkar som om pumpen går, annars skulle det inte gå så bra att köra väl? hehe.

byta relät, eller det är fel någon annanstans?
brum brum
Rpm<3
VR6 Guide
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Rpm<3 »

min elektriska cirkpump går när tändningen e påslagen, ( för o ha de varmt o gott när bilen e varm o avstängd, när jag åker färja tillexempel;))

det som är blött tänder inte eller får för mycket soppa..

Börja isf me det lättaste o gå sen utåt :P Gnista? om inte varför?
Komp?
Soppa?

Skulle dock gissa på att du har vatten i din soppa ;) kondens!

Testa o slå i K sprit :)
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

Kollade alla tändstifft, ser bra ut. Verkar komma medan den är varm.
Den har stått i ett år så kodens är mycket möjligt. Tankade dock full tank. Men vattnet stannar väl kvar i vilket fall som helst?

Komp ska jag testa ikväll.
K-sprit känns svårt att hälla i när man kan dricka det men ska testa det.
Eller tänkte jag på t-röd?
brum brum
Skriv svar