Total Motorrenovering-KLAR!!! Hjälp med problemen efter. . .

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Total Motorrenovering-KLAR!!! Hjälp med problemen efter. . .

Inlägg av jöns »

Så nu är vi igång med att plocka ihop motorn igen. efter ett tag vila.

kolvarna sitter i och toppen är renoverad och klar.
oljepumpen sitter i.
det är väl så längt jag kommit nu.


som jag funderar nu så är det foljande frågor.
Stryrningarna till topppacknigen, hur många ska de vara och var ska de sitta.
som jag har hittat så ska det vara två st i blocket. är det fler eller är det enbart de två?

nollningen har jag ganska klar över mig.

jag har aldrig monterat ihop en motor innan så jag måste fråga några basic saker.

1: Ska topppackningen vara ABSOLUT torr när man monterar på allt?
2: Ska man dra bultarna lite först och sedan dra dem med moment?
3: Finns det någon guide eller någon bild så man kan bygga "special vertyget" som man har när man ska spänna "remhjulet" som sitter på veven?

det var det så länge, kommer på saker ju längre jag kommer.

som sagt, jag kan nästan inget om det. det jag kan har jag lärt mig under tiden.
Senast redigerad av jöns den fre 04 apr 2008, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
brum brum
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

http://www.vwcustomspeed.com/litteratur/6513.html Ska jag själv köpa sen, kan nog hjälpa massor
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

jag tror dock att det borde vara samma som jag har på pdf.
ska jag skicka över den så du får kolla?

dock verkar det kräva att man inte är helt novis inom ämnet.
brum brum
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

jöns skrev:jag tror dock att det borde vara samma som jag har på pdf.
ska jag skicka över den så du får kolla?

dock verkar det kräva att man inte är helt novis inom ämnet.
heika@zleepy.se maila eller lägg till mig på msn vore det vackert =)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

en annan fråga.

dne nedre kedjans övre kugghjul, det till oljepumpen.
för att ha det nollställt där ordentligt ska den lilla pilen i håler peka på det övre eller undre strecket?

det är en AAA motor för övrigt.

är det viktigt att lock toghta alla hål som de säger man ska göra på manualer?
brum brum
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

jöns skrev:en annan fråga.

dne nedre kedjans övre kugghjul, det till oljepumpen.
för att ha det nollställt där ordentligt ska den lilla pilen i håler peka på det övre eller undre strecket?

det är en AAA motor för övrigt.

är det viktigt att lock toghta alla hål som de säger man ska göra på manualer?
spelar ingen roll om det är upp eller ner.Det kommer att stå upp varannat varv och ner varannat(vevaxelvarv)

på med flytande packning på anliggningsytorna på bröstkåporna,inget annat.Toppackning+anliggningsytor ska vara torra.Se till att toppbultshålen i blocket är rena.

Toppbultarna ska dras med moment och i en viss följd.
40nm
60nm
90 grader
90 grader

du borde hitta en bild på forumet och åtdragningsföljden

Det ska vara 2styrningar och dom passar bara i 2 hål i blocket och mot toppen så du ser var dom ska vara.
Remhjulet på veven brukar jag dra som fan med mutterdragare bara.n

nosisfun har ett riktigt verktyg annars.
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

jag har om jag inte har helt fel för mig fått med packningar till bröstkåporna med min sotningssats. den var till en ford. men det är ju samma.

men de jag har satt dit hittils har jag andvänt flytande packning, då fortsätter jag med det.
men det var några tre mm hål vid topppackningen vid kedjorna som det stod att det skulle vara lock tight. ("install using locking fluid "D6" or equalent")
likadant med den "brickan" som sitter vid kugghjulet till oljepumpen.

men då drar jag bara remhjulet med mutterdragare så blir det bra.
det var ju helt omöjligt att få loss den med mutterdragare dock. men det vet nog de flesta.

jag har den bilden på hur det ska dras. det är inga konstigheter.

edit: när man spännar topp bultarna. ska man spänna alla först ett moment. sedan nästa osv. så man inte spänner en bult fullt första gången menar. det borde väl vara det mest logiska att ta ett moment i taget. men jag vet dock inte.

tack dan.
brum brum
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

kör med flytande packning på bröstkåporna och släng dom packningarna.

jag har aldrig fyllt några hål och jag har aldrig haft nåt problem.

du spänner alla 20bultar först med 40nm

sen 60nm osv osv
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

då skiter vi i det med att fylla locktight.

tackar så länge.

ska ta ltie bilder med om det inresserar någon.
kommer mer efter helgen.
brum brum
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

ska ihop med det imorgon var det tänkt. ska få min momentnyckel idag.

jag tror jag har gansak bra koll på saker och ting. men kommer nog komma med lite frågor. man brukar komma på dem under tiden.

bilder på det hela kommer imorgon med.

styrningarna är på och motorn nollad. även toppen nollad. det borde väl bara vara att trycka på toppen lite snabbt och spänna till den?
rengöra lite och sedan bara "tjonk" så sitter den där.

säg till om det är något speciellt som jag ska ha i tankarna när jag gör det.
är totalt nollad inom ämnet. kör på att lära mig allt eftersom...
brum brum
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

det är bara att smälla dit den och dra åt den
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

fråga.

behöver jag sätta dit den sista spännaren för att dra runt motorn eller man kan testa ändå?

toppen är på. den nedre kåpan, alla kedjor och allt verkar vara ok.

som sagt. är sugen på att testa dra runt den.
brum brum
Rpm<3
VR6 Guide
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Rpm<3 »

Jag har aldrig gjort något med kamkedje transmissionen på en vr6a, men jag känner mig ganska säker på att alla spännare skall vara på plats innan man börjar testa o dra runt den. :P

dom sitter ju där av en anledning? :P

Så gör det inte förräns någon med bättre koll här säger att det funkar :P
iaf mitt tips :P
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

kommer enbart dra runt den för hand självklart. så det är ju inga krafter det pratas om.
men om det kan bli så att det hoppat över en kugg så är det inte värt det.

dock är det kul att se att allt fungerar som det ska.
brum brum
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

den övre spännaren ska du sätta dit.

Gör så här för att BÄST/ENKLAST lufta den..

dra ut den ca ½cm.

ta en oljekanna och mosa in olja i det undre/bakre hålet i spännaren(närmst skruvskallen).När det kommer ut olja i toppen av spännaren är det ingen luft kvar i spännaren.Skruva sedan dit den och dra åt den..

snurra sedan veven 4varv.Då har du alla markeringar på samma ställen som du hade när du började att snurra.Snurrar du veven 2varv så ändras markeringen på mellanaxeln från att vara upp till ner eller tvärtom
Skriv svar