Total Motorrenovering-KLAR!!! Hjälp med problemen efter. . .

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
h0lle
Hardcore VR6:are
Inlägg: 295
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 02:08
Ort: Värnamo

Inlägg av h0lle »

t-röd dricker du väl gärna inte? :D
"-JÄÄÄVLAR va den går! Dånar gött gör den ju också! Är det en sån där TDI eller?"
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

inte k skydd heller. smakade blä.
men det är i tanken nu iaf. ska se vad som händer med det. kasnke blir hur bra som helst.


ska byta olja och lite sånt om enliten stund. . . kommer bli hur bra som helst.
brum brum
Rpm<3
VR6 Guide
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Rpm<3 »

skriv här hur det gick sen :P
sticker till usa om några timmar! måste ju få veta hur de gick :D
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

Bränslefiltret var inget problem att byta... Skruven satt hårt och var rostig, men det löste sig.
K-skyddet har gjort vad det skulle, har inte kört så långt men det verkar bra än så länge.

Hur långt ska köra innan jag byter olja igen? Detta var tredje bytet. 100 mil? 50? 2?
brum brum
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

jöns skrev:Bränslefiltret var inget problem att byta... Skruven satt hårt och var rostig, men det löste sig.
K-skyddet har gjort vad det skulle, har inte kört så långt men det verkar bra än så länge.

Hur långt ska köra innan jag byter olja igen? Detta var tredje bytet. 100 mil? 50? 2?
Har du bytt olja 3gånger sen du satt ihop den??
I så fall kan du köra 1500mil lätt utan att byta igen
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

ok, det var ju bra.
detta var tredje gången sedan jag satte ihop den ja.
men jag har ju biltema fulolja i den nu. och jag har fullsyntet som ska i.
ett filter kostar inte många slantar, så jag tänkte ta det en gång till. då jag har allt för det.

men om några hundra mil är ok att byta då? inte för att det behövs kanske. men mest för att jag har allt för det och har ful-olja i nu.

verkar som det hjälpte med k-skydd iaf.
brum brum
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

idag när jag startade bilen gick den ojämt som satan. när den blev varm blev det bättre men inte riktigt bra.

satt igår och fixade med elsystemet, så det skulle bli lite snyggare och kan hända att jag drog till något.
men iaf.

den tänder inte på alla när den är kall. tänder väldigt dåligt.
fungerade när jag åkte hemifrån och när jag skulle hem var den på det sättet. det kan inte vara något som gått sönder då den bara stod.

stod i 8-9timmar.

blev bra varms som sagt. lite full nu. men ni förstår.
när jag pillade med luftfiltret så blev det värre.


LMM är ok. kollade det. ska kolla tändstift imorgon men vad annars?
brum brum
pinnen666
17 tummare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 13 apr 2008, 08:22

Inlägg av pinnen666 »

dålig tempgivare kanske?
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Inlägg av xlarge »

Jag hade problem med att bilen inte gick på alla cylindrar. Den surade ner sexans stift och gick som en krycka! Efter att jag skruvat av spridarna och kollade läckage, så upptäckte jag att glapp i "multikontakten" vid trans kåpan,kan orsaka många problem, min sprutade soppa hela tiden med tändningen påslagen när jag vickade på kontakten!

Så mitt tips är att spraya med 5-56 eller dyligt i kontakten och se om det hjälper!

/Xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

haqr sprutat kontaktspray på alla kontakter när jag monterade ihop det.

tempgivaren vet jag inte om det kan vara. det är helt möjligt.
var sitter den?
brum brum
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

1.läs av felkoder
2.kolla luftläckage på insug och avgas innan lambda
3.kolla stift,tändkablar och fördelare.
4.Mät upp givare,exempelvis motortempgivare,spjällkontakten/givaren osv.

finns massor med saker det kan vara.
Börja med det jag skrev,återkom med resultat
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

var hittar jag motortempgivaren?
hur mäter jag upp den?

luften vid insuget har jag kollat. inte innan lambdan dock . .

stift kablar och fördelarlock, rotor är nytt med.

felkoder ska läsas av nästa vecka. se vad den hittar.
brum brum
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

jöns skrev:ok, det var ju bra.
detta var tredje gången sedan jag satte ihop den ja.
men jag har ju biltema fulolja i den nu. och jag har fullsyntet som ska i.
ett filter kostar inte många slantar, så jag tänkte ta det en gång till. då jag har allt för det.

men om några hundra mil är ok att byta då? inte för att det behövs kanske. men mest för att jag har allt för det och har ful-olja i nu.

verkar som det hjälpte med k-skydd iaf.
Tänkte lägga till där att Biltema har fruktansvärt prisolja och bra.
Det är exakt samma råolja som alla andra svenska oljor de enda som skiljer är tillsatserna. Kan också tillägga att de är exakt samma olja som statoil har, kolla bara på dunkarna. Så ni vet bara ;)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

detta var biltemas mineralolja för 470spänn för 20 liter.
det är ju knappast fin olja kan jag tänka mig.


men att den är sämre än någon annan för samma pris har jag inte sagt.
ha det.
brum brum
Skriv svar