Ic3M4ns golf vr6

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Ic3M4ns golf vr6

Inlägg av Ic3M4n »

Ja man får väl göra en liten projektråd då om bruksbilen som fått sig ett litet motorhaveri.

Köpte den för ca 6 månader sedan och den har fungerat bra trots sina 27 000 mil. Har inte direkt så mycket historik eller bilder på den då jag bara använt den för att ta mig till garaget och till min flickvän.

Lite snabb fakta
Golf vr6 4d
Års 94
Motor 2.8l

Antar att det är standard fakta som alla redan vet men skriver det ändå.

Det som är gjort på bilen av föra ägaren är följande
Tonade rutor bak
2.5" avgas rak igenom
Öppet filter
Ett försökt till att höglanspolera insuget
Samt dtm utblås (mod fyrkant :/)

Det som är tänkt nu är att toppen skall rivas ner och ett försök till att åtgärda felet skall göras. Lite allmän uppfräshning, dvs laga lite rost och sådant.
Möjligtvis byta ut lite ljuddetaljer men det får bli ett senare projekt.

Några bilder på den kommer också
http://www.zatzy.com/photopost/watermar ... 10-med.JPG
http://www.zatzy.com/photopost/watermar ... 08-med.JPG
http://www.zatzy.com/photopost/watermar ... 04-med.JPG

Bara för sakens skull läger jag upp en bild på min bil som ajg bygger på
http://www.zatzy.com/photopost/watermar ... 33-med.JPG

Nu får vi se hur lång tid det tar mellan alla uppdateringar, med tanke på jobb och allt sådant. Men skall försöka vara flitig med det.

MvH//Micke
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Inte för att verka elak men jag ser mer i fram emot ditt andra projekt än detta ;)
Men lycka till med goffen och hoppas du kan lägga ner lika mycket tid på denna med.
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

eMiL skrev:Inte för att verka elak men jag ser mer i fram emot ditt andra projekt än detta ;)
Men lycka till med goffen och hoppas du kan lägga ner lika mycket tid på denna med.
Hehe, nä elak e du inte. Har ju inte tänkt att plöja ner lika mycket pengar i golfen som på rx-7an.
Men lite snyggare hoppas ajg iaf att den blir. Är ekonomin ok så kanske man rent av kan göra något roligt med den vid sidan om mazdan.
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

Då var toppen och allt annat nerrivet på den för att konstatera att det är något slags el fel :(

Fast alltid kul att pilla lite ändå. Så nu när allt ändå är nere så fickd et bli att putsa upp lite i motorummet.
Insug kommer bli högglanspolerat med mattsvarta detaljer och ventilkåan blir helt mattsvart.
Blir även helt ny krympslang runt alla elkablar.
Röda tändkablar samt lite annat som kan göra att det ser fräsht ut.

Bilder kommer så fort jag har fått dem av killen som tagit korten.

MvH//Micke
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

Alla tips på hur man turbokonventerar samt om man kan svetsa om grenrör och sådant mottages med glädje :D
Senast redigerad av Ic3M4n den lör 17 nov 2007, 00:20, redigerad totalt 1 gånger.
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

Jaha, då tar vi nya tag igen. Annan 2.8l motor inhandlat hos Waltersbil i Falkenberg. Gått strax över 18k samt komptestad och provkörd även trevligt att det är garanti på den, dock till vilken grad vet man väl kanske itne riktigt.

Började att plocka bort en massa skit ur motorrumet ikväll, tömnde på olja samt vatten. När ajg sedan skulle lossa naven för att kunna pilla bort drivaxlarna blev ajg lite förvånad. Det är ju inga vanliga sexkantsbultar :(
Någon som vet vad det skall vara för verktyg där?
Sedan så försvinner min bromsvätska bara *poff* så fort man startar bilen. råkade komma åt något på huvbromscylindern, kan jag kanske ha skadat innandömet på något sätt?
Allt ser ok ut på utsidan dock :?

Imorgon är det planerat att få ur den gamla motorn samt att pilla över vxlådan till den nya. Hoppas på uppstart och funktion på söndag :D

Bilder är också tagna men ej upplagda någonstans då jag ej hittar någon bra server :/
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

bultarna till drivaxlarna är inbus, minns tyvärr ej storleken.
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
Användarens profilbild
Anders R
VR6 Guide
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 12 jul 2006, 21:27
Ort: STHLM

Inlägg av Anders R »

även om du har garanti på motorn, så bör du kolla glidskenorna, lite enklare att göra när allt är nedplokat. 8)
- VR6 JUST DO IT ! -


-Golf VR6 -92-
-Golf GTI -88 special-
-Golf GTI -82
-Volvo S40 -98 "autotech"
-Suzuki GSXR-750 "A-head tunad"
-Polaris Dragon 700 "SLP-kittad"
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

uj uj här gå¨r det undan ur med motor och i med motor som ingenting hänt....sköj sköj!
Vad är det för färg på Rx7an??
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

Anders R skrev:även om du har garanti på motorn, så bör du kolla glidskenorna, lite enklare att göra när allt är nedplokat. 8)
Jo jag ahr haft dom tankarna, men sedan vägt över och an om jag skall göra det eller inte. Finns det tid över så gör jag nog det, om allt strular som det gör just nu så hinner jag inte göra det om bilen skall bli klar till den dagen ajg vill :(

Får isf helt enkelt byta allt på den gamla som jag ändå skall renovera för en turbo konventering. Brukisen måste ju få ha lite roligt den med
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

Kroll skrev:uj uj här gå¨r det undan ur med motor och i med motor som ingenting hänt....sköj sköj!
Vad är det för färg på Rx7an??
Jo tanken var ju att det skulle gå så snabbt, men nja just nu får jag ju itne loss drivaxlarna :( så det går inte alls :'(

Just nu är det en blå lack som heter Electric Metalic Blue på den, men den e ju ganska nergången så när tid finns över och framför allt pengar finns till det projektet så skall det fixas en ny 2 delad lack. Dock ingen sådan tråkig med en massa effekter i :P
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

Bild
Den gamla motorn som skall slängas ur.
Bild
Den "nya" motorn. Ser ju 100 gånger värre ut än den gamla :( fast ifs, den skall ju bara vara där för besiktningens skull :D
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

Dagens arbete bestod av att lossa drivaxlarna från växellådan, tog ju ett tag med de där förbannade torxen :evil:
Sedan har man pillat loss lite slangar och sådant, börjat bearbeta motorfästena.
Även den lilla bryggan som batteriet sitter på har fått sig lite kärlek då den såg allt för tråkig ut. Så just nu håller väl primern på att torka.

Nu till några frågor
Är det möjligen någon som har en sprängskiss på hur det skall vara i motorn?
Sedan om någon har några förslag på diverse åtgärder när det gäller bromsar samt servo styrning då jag skall plocka bort detta.
(bromsarna skall luftas och allt sådant, men Huvcylindern verkar körd)

Sjlvklart glömnde jag ju kameramobilen i garaget :/
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Har du inte ETKA?

Annars ladda ner det. Sprängsskiser på allt ;)
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Ic3M4n
Polerat insug
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 19:33
Ort: Halmstad

Inlägg av Ic3M4n »

eMiL skrev:Har du inte ETKA?

Annars ladda ner det. Sprängsskiser på allt ;)
ETKA? Jag må vara dum, men va tusan e det? :P
Skriv svar