Golf VR6 syncro - kompressor

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Ylow_Edin
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Golf VR6 syncro - kompressor

Inlägg av Ylow_Edin »

Nu är det väl min tur att lägga upp en tråd om bygget

Bil: Golf VR6 Syncro 2,9l
Miltal: lite över 130 000km
Färg:Gul


Recept:
VF steg2 kompressor laddar 0,6bar
hårdare motorfästen och växellådsfäste från VF också (Urethan)
Diffar både till bakaxel o fram
Renovering av växellåda
Steg 2 koppling från kinetic
Lättad svänghjul
Siliconslangar för vattenkylningen

Jag har hunnit med en hel del jobb. Kompressor sitter på plats och bilen är igång och går som den ska nu, dock har det inte varit problemfritt från början.
Efter montering av kompressor ville inte bilen fungera efter 4000 rpm, jag fick konstiga felkoder på hallgivaren, efter att ha felsökt i en hel vecka allt från givaren till styrboxen o elkablarna så bestämde jag mig att plocka isär motorn. Det slutade att toppen renoverades och kamkedjorna byttes
på så sätt hittade jag felet på hallgivaren också. Nån hade varit inne i motorn och pillat före mig och klantat sig när de satte tillbaka magnetgivaren på kamdrevet till hallgivaren (satt åt helvete fel) vilket orsakde felkoderna på hallgivaren, Så efter renoveringen går bilen bra men inte perfekt, finns små missar i mappningen vilken jag inte tänker bry mig om för tillfället för det finns yttligare trimplaner för vintern som tex:

Intercooler
Byte av soppapump
Short Runner Intake
Fuelrail
Mindre drev till kompressor
Möljigtvis bygga om till Haldex iställer för Syncro (få se hur syncron klarar sig)

Jag uppdaterar tråden med info+bilder så ofta jag kan
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

Trevligt trevligt
Ska med börja spara till kompressor kit till syncron
får gärna berätta hur syncron håller >:)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Visst var du på EDPS idag?

Dags att trycktesta kompressorn är ett tips då 150blås är orginal slutfart.
Ylow_Edin
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ylow_Edin »

Ja jag var på strippen o körde bästa repan var 13,93 och 160km/h, hade en 60fot som var 2,02sek, kopplingen slirade så jag kom inte iväg och dessutom så körde jag utan LMM inkopplad.. glömde koppla in den
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

220 horsepower is 13.634 seconds.
The speed is 160kmh


Hur mycket ska kittet leverera ??

Antar att det är mer än 220hk
160kmh är knappt 3-4kmh snabbare än orginal.
Ylow_Edin
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ylow_Edin »

220 horsepower is 13.634 seconds.
The speed is 160kmh

vart har du fått de siffrorna ifrån

Men som sagt jag hade en slirande koppling ingen LMM och 195/45-16" däck med 2,7bars tryck i de.. så fästet fanns inte, vilket min 60fots tid bevisar tydligt, och om man har 70grader i insugstemp så går bilen dåligt
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Din 60fot är mycket bra.
allt under ca 2.3 är mycket bra.


Vikt effekt 4wd kalkylator.
Ylow_Edin
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ylow_Edin »

2,02 på 60fot är det bra på en 4wd bil, jag tycker att man borde ligga på 1,9 1,9 sek för att det ska vara bra.

teori och praktik har väl aldrig varit samma, det borde du väl veta som håller på med trim.

Det är första gången på strippen någonsin för mig, blir väl o träna o ställa in bilen eftersom.. finns småfel i mappen som kan ändras och småfel rent mekaniskt också.

Både jag och Skee har ju haft problem med mappen från NS racing. Min dumpar täningen vid 4000 rpm och kickar igång igen vid 5100rpm. och jag får växla till 4an precis innan målgång.. irriterande som fan. når varvstopp på 3an 50-20m innan mål
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Nu är det ju inte teori utan vikt effekt vs sluthastighet.
Enkel formel.


Men försök att få en fil som fungerar då Skee hade samma problem med att den inte gav någon effekt.

Kontakta NS och se om du kan få samma fil
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

mina problem var nog kassa tändstift som misstände och en oljeläckande kompressor när det gällde prestanda.

Sen att man inte kunde mäta på dyno på bugrun har med mina hjul och väghållning o göra.
Den rycker så hårt åt sidorna att närden är på dynon ser kartan helt ryckig ut, skulle behöva ett par 17" fälgar med smalare däck.
Gärna nya stötdämpare med.

sen en
Gamla bilen!
Bild
Ylow_Edin
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ylow_Edin »

Jag har kontakt med NS racing och vi försöker lösa de problem jag har. har samma problem som skee tydligen med läckande kompressor. tycker att det är lite störande att de grejerna inte fungerar som de ska.

Finns mer planer som ska göra under vintern för att bilen ska fungera bättre, håller på och klurar på en shortrunner intake, är det nån som har ritningar och spec för ett så är ni välkommna o höra av er
Intercooler ska byggas och mera laddtryck ska det vara.
Måste byta bränslepump med, är det nån som har förslag vad som funkar bäst på en golf?

Vad ska insugstemp ligga på för att få bästa effektkurvan så att säga?
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

läcker det olja ner i luftfiltret för dig med?
Gamla bilen!
Bild
Ylow_Edin
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ylow_Edin »

Skee^ skrev:läcker det olja ner i luftfiltret för dig med?
ja det gör det. såg det när jag bytte filtret uppe i malmby, ska kolla över vevhuset, löste det sig med din kompressor?
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

har inte bytt kompressorn än...
Gamla bilen!
Bild
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

dumt att bådas från vf läcker olja ? :s
eller kanske inte har med det o göra :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Skriv svar