RÖD BIL
-
- *Donator*
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre 18 mar 2005, 13:25
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
RÖD BIL
Har tänkt att ordna upp lacken på en röd bil, flashröd närmare bestämt.
Hur exakt jag sak gå tillväga vet jag inte helt. Därför behöver jag er hjälp. Det jag vill uppnå är någon form av lackkonservering i slutändan, har läst om den här nanotekniken som "revolutionerar" men är ändå skeptisk.
Mina egna tankar kretsar till att första tvätta av bilen rejält med avfettning. Därefter gå på med rubbing (är det nödvändigt?) på hela bilen och efter det låta den stå några timmar innan man går på med någon vax??
Sedan slutligen använda någon nanoteknikprodukt för att konservera lacken, och även glasrutorna?
Någon som jobbar med detta och vet hur jag ska göra? Beskriv gärna i detalj, vad som är skillnad med maskin och handjobb? osv..
Vilka produkter bör jag använda mig av efter avfettningen? Jag utgår ifrån att det inte gjorts på bilen tidigare..
Hur exakt jag sak gå tillväga vet jag inte helt. Därför behöver jag er hjälp. Det jag vill uppnå är någon form av lackkonservering i slutändan, har läst om den här nanotekniken som "revolutionerar" men är ändå skeptisk.
Mina egna tankar kretsar till att första tvätta av bilen rejält med avfettning. Därefter gå på med rubbing (är det nödvändigt?) på hela bilen och efter det låta den stå några timmar innan man går på med någon vax??
Sedan slutligen använda någon nanoteknikprodukt för att konservera lacken, och även glasrutorna?
Någon som jobbar med detta och vet hur jag ska göra? Beskriv gärna i detalj, vad som är skillnad med maskin och handjobb? osv..
Vilka produkter bör jag använda mig av efter avfettningen? Jag utgår ifrån att det inte gjorts på bilen tidigare..
Golf MKIV -03
"Vi är inte de sista av igår, möjligen de första av idag"
"Vi är inte de sista av igår, möjligen de första av idag"
- Ligist
- VR6 newbie
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tis 09 mar 2004, 11:15
- Ort: Uppsala
Tjohopp jag jobbar inte med detta men tycker att det är sjukt kul
För en tid sedan köpte jag mig en röd liten busbil som var matt ilacken så in i Helvette så här gjorde jag.
Steg 1 avfettning
Steg 2 tvätta som vanligt
Steg 3 Cleaner (snällare än rubbing)
Steg 4 Vax
Vaxet jag använde är Turtles colour cure vax med rött pigment i jag vart jäkligt förvänad över hur bra det vart faktiskt kolla själv Taget med mobilen så kvaliteten är ju inte den bästa
För en tid sedan köpte jag mig en röd liten busbil som var matt ilacken så in i Helvette så här gjorde jag.
Steg 1 avfettning
Steg 2 tvätta som vanligt
Steg 3 Cleaner (snällare än rubbing)
Steg 4 Vax
Vaxet jag använde är Turtles colour cure vax med rött pigment i jag vart jäkligt förvänad över hur bra det vart faktiskt kolla själv Taget med mobilen så kvaliteten är ju inte den bästa
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tor 17 maj 2007, 18:51
- Ort: Halmstad
Kör med en riktig maskin och polertrissa.
Det kan bli ganska varmt utan att du bränner lacken men var försiktig! Detta gör du med relativt fin rubbing om du inte har djupa repor.
Då kan det behövas lite grövre medel eller att du får köra längre på de ställena med repor.
De lättaste ställena att bränna är i kanter/hörn och lister där lacken inte sitter lika hårt.
Sen torkar du av med polertrasa.
Efter det är det dags för cycklonen med två hättor och ett ännu finare polermedel.
Torka av.
Nu är det dags att vaxa eller lackskydda (kan man göra för hand) och sedan polera av med trasa.
+
eller
Klart!
Så har jag gjort på min röda golf. La lackskydd.
Alla dessa produkter finns att köpa hos http://www.lj-trading.se/ men kostar en slant! Det går säkert lika bra med billigare alternativ.
Det kan bli ganska varmt utan att du bränner lacken men var försiktig! Detta gör du med relativt fin rubbing om du inte har djupa repor.
Då kan det behövas lite grövre medel eller att du får köra längre på de ställena med repor.
De lättaste ställena att bränna är i kanter/hörn och lister där lacken inte sitter lika hårt.
Sen torkar du av med polertrasa.
Efter det är det dags för cycklonen med två hättor och ett ännu finare polermedel.
Torka av.
Nu är det dags att vaxa eller lackskydda (kan man göra för hand) och sedan polera av med trasa.
+
eller
Klart!
Så har jag gjort på min röda golf. La lackskydd.
Alla dessa produkter finns att köpa hos http://www.lj-trading.se/ men kostar en slant! Det går säkert lika bra med billigare alternativ.
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån 11 jul 2005, 10:38
- Ort: Ullared
- Kontakt:
- Anders R
- VR6 Guide
- Inlägg: 108
- Blev medlem: ons 12 jul 2006, 21:27
- Ort: STHLM
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån 11 jul 2005, 10:38
- Ort: Ullared
- Kontakt:
- Ligist
- VR6 newbie
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tis 09 mar 2004, 11:15
- Ort: Uppsala
JO men oavsett om man jobbar med det eller ej så ser man ju att det skiljer sig du skrev ju att det knappt skiljer nått tror det är det folk haka upp sig på..
Självklart kan man få det bättre med alla värsting maskiner och produkter men detta är gjort för hand.
Skulle han använda produkterna/maskinerna du visar får han ju sälja bilen för att ha råd
Om du är rekondare har inte du några sköna före/efter bilder vore kul att se hur bra det kan bli..
Missförstå mig inte nu detta är skrivet i all välmening
Självklart kan man få det bättre med alla värsting maskiner och produkter men detta är gjort för hand.
Skulle han använda produkterna/maskinerna du visar får han ju sälja bilen för att ha råd
Om du är rekondare har inte du några sköna före/efter bilder vore kul att se hur bra det kan bli..
Missförstå mig inte nu detta är skrivet i all välmening
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån 11 jul 2005, 10:38
- Ort: Ullared
- Kontakt:
hehe =) jag fattar vad du menar och jag tar inte illa upp... jo jag kanske kan fixa lite bilder på före och efter bilder. Har bara inte haft en tanke på de. Så jag får samla på mej lite bilder så kommer de att komma upp här =)
Behöver du råd om bilvård? Fråga mig. 070 510 42 57 jag utför även jobb själv!!!
VEIDEC RACING
MVH: David
VEIDEC RACING
MVH: David