Trimma med "Foffas" stageII (Sug trim) Och lite te
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
Ja han menar den lilla slangen mellan BTR och insuget.
Den ska INTE vara inkopplad när du ska ställa bränsletrycket på tomgången
Etanol.se säger att man ska öka på 39% bränsle
Energi värdet säger att man ska öka på 35%, räknad på 95oktan.
98oktan har ju ännu mindre energivärde
Jag kör på 35% mer soppa så kör samma.
Org tryck är 4bar på din bil.
Då ger org spridare 242cc
242*1,35 = 327cc
Jag kör med 3,3bar soppa tryck på 315cc och tankar rent etanol
Jag provade att köra på 3bar soppa tryck med då hakade den lite på delgas
Så 3.3bar för att köra på rent etanol
För 50/50% blandning så ska du köra på 2,5bar
http://web.telia.com/~u53104261/formler.html
Den ska INTE vara inkopplad när du ska ställa bränsletrycket på tomgången
Etanol.se säger att man ska öka på 39% bränsle
Energi värdet säger att man ska öka på 35%, räknad på 95oktan.
98oktan har ju ännu mindre energivärde
Jag kör på 35% mer soppa så kör samma.
Org tryck är 4bar på din bil.
Då ger org spridare 242cc
242*1,35 = 327cc
Jag kör med 3,3bar soppa tryck på 315cc och tankar rent etanol
Jag provade att köra på 3bar soppa tryck med då hakade den lite på delgas
Så 3.3bar för att köra på rent etanol
För 50/50% blandning så ska du köra på 2,5bar
http://web.telia.com/~u53104261/formler.html
Senast redigerad av NeXen den lör 29 aug 2009, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
- NorrmanRacing
- VR6 Guide
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
- Ort: Olofström
Tack för tipsen! Men nu när jag har monterat allt så hittade jag ett fel!NeXen skrev:Ja han menar den lilla slangen mellan BTR och insuget.
Den ska INTE vara inkopplad när du ska ställa bränsletrycket på tomgången
Etanol.se säger att man ska öka på 39% bränsle
Energi värdet säger att man ska öka på 35%
Alla forum m.m säger att man ska öka på 30%
Jag kör på 35% mer soppa så kör samma.
Org tryck är 4bar på din bil.
Då ger org spridare 242cc
242*1,35 = 327cc
Jag kör med 3,3bar soppa tryck på 315cc och tankar rent etanol
Jag provade att köra på 3bar soppa tryck med då hakade den lite på delgas
Så 3.3bar för att köra på rent etanol
För 50/50% blandning så ska du köra på 2,5bar
http://web.telia.com/~u53104261/formler.html
Skulle ställa in btr:en på 2.5bar men det gick ju inte för jag har ju beställt en 3-5 bars btr
Så hur ska jag gå till väga? Behöver jag köpa en helt ny ställbar btr eller går det få tag i en btr som har 2.5 bar som passar på min fuelrail?
/Mvh adam
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
- NorrmanRacing
- VR6 Guide
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
- Ort: Olofström
Japp går bara att ställa från 3-5 bar kollade även på http://www.usrallyteam.com/fpr.html (VW/Audi - Adjustable Fuel Pressure Regulator) för att va 100% säker!NeXen skrev:Nu hänger jag inte med, går det inte att ställa ner soppa trycket till 2,5bar för BTR kan bara jobba mellan 3-5bar?
F*n vilket miss av mig för det var jag som tipsade om BTR (tror jag)
(men på min så kan man ställa från 0 till ja tror jag har kört max 5,5bar)
Vart har du fått din btr ifrån? Kanske man skulle ta o inhandla en sådan istället?
För som det ser ut nu så måste jag antingen fixa en ny ställbar btr eller fixa en 2.5 bars btr!
Eller får jag byta ut spridare och btr när det är dax för vintern;) Lite jobbigt men men
I helgen ska jag slanga/köra slut på bensinen i tanken sen ska jag ta o tanka etanol så får vi se om det blir någon skillnad i golfen!
Kanske ev lägger upp ett litet klipp på den ///Adam
- NorrmanRacing
- VR6 Guide
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
- Ort: Olofström
Jojo klart jag ska köra på 100% etanol, men jag tänkte om jag skulle köra lite på vintern eller när det är lite kyligare så startar ju inte bilen med etanol!foffa2002 skrev:Kör 100% E85 istället.
Annars var det väl ingen ide att fixa allt
Eller kanske 70/30 så kan du köra 3 bar
Tror ni den startar med 70/30 i tanken?//Mvh Adam!
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
Beror på hur kallt det är när du ska starta.
Blir nog lättare att byta tillbaka org spridare när det är vinter dax
Ett tips är att du fixar ett nedre inusg till, så kan du ha org spridare och sånt i den. Blir ju lättare att byta då
Jag köpte min av foffa
Finns det 2,5bar BTR jag tror inte det. har bara sett från 3bar och upp
Jag kör min golf på 50/50% nu när det har blivet kallare ute.
Har ställt den på 2,5bar
Blir nog lättare att byta tillbaka org spridare när det är vinter dax
Ett tips är att du fixar ett nedre inusg till, så kan du ha org spridare och sånt i den. Blir ju lättare att byta då
Jag köpte min av foffa
Finns det 2,5bar BTR jag tror inte det. har bara sett från 3bar och upp
Jag kör min golf på 50/50% nu när det har blivet kallare ute.
Har ställt den på 2,5bar
- NorrmanRacing
- VR6 Guide
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
- Ort: Olofström
OKej okej! Det fina är att jag har en bottendel av insug här hemma liggandes! Tack så mycket för tipset!!!NeXen skrev:Beror på hur kallt det är när du ska starta.
Blir nog lättare att byta tillbaka org spridare när det är vinter dax
Ett tips är att du fixar ett nedre inusg till, så kan du ha org spridare och sånt i den. Blir ju lättare att byta då
Jag köpte min av foffa
Finns det 2,5bar BTR jag tror inte det. har bara sett från 3bar och upp
Jag kör min golf på 50/50% nu när det har blivet kallare ute.
Har ställt den på 2,5bar
Okej okej =) Jag ska tömma tanken på v-power imorgon och ösa i etanol o förhoppningsvis kunna starta bilen=) i västa fall får man väll ställa in bilen i garaget en stund så kanske den startar eller
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
- NorrmanRacing
- VR6 Guide
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
- Ort: Olofström
- NorrmanRacing
- VR6 Guide
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
- Ort: Olofström
Tog bort returen från fuel railen till tanken och kopplade ett T-kors och satte på en slang ner till en Jeepdunk, sen startade jag bilen och lät den gå på tomgång i ca 10 min så var den tom!NorrmanRacing skrev:'NeXen skrev:Annars kan du ta lite startgas vid spjällhuset så kommer den att starta men ta inte hela flaskan
Har du mycke bensin i tanken?
åk bara å tanka etanol, blir lättare så
Okej okej! Ska tästa startgasen!
Mycket bensin? Nja.. har väll nog en 30-40 liter i bilfan
Hällde i ett par liter etanol o körde på ca 3.1 bar och det var en märkbar skillnad bensin vs etanol så jag är helnöjd
Men jag ska ut o provköra mer i helgen och ställa upp bränsletrycket till ca 3.3 bar och se hur bilen går då
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
Det kommer ju att ta några mil för chipet att ställa om sig så den kommer att gå bättre
Sen om ca 200mil när allt sot m.m på kolvarna är borta så går den ännu bättre hehe
Jag tycker det är välldigt synd att claus (turbocenter.se) inte kunde fixa samma mjukvara som jag har för etanol till dig
Nästan lite dålig still
Sen om ca 200mil när allt sot m.m på kolvarna är borta så går den ännu bättre hehe
Jag tycker det är välldigt synd att claus (turbocenter.se) inte kunde fixa samma mjukvara som jag har för etanol till dig
Nästan lite dålig still
- NorrmanRacing
- VR6 Guide
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
- Ort: Olofström