Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Då suget efter något kul blivit för stort så tänkte jag försöka påbörja mitt projekt nu då det mesta av allt man behöver är inhandlat dock så består nu familjen av sambo och 3 ungar så detta är ett långtidsprojekt så förvänta ej ej uppdateringar varje kväll
Bilen jag kommer bygga på är en 3 dörrars golf mk2 gt syncro med taklucka som ej är helt vanliga ca 100 tillverkade om fått rätt uppgifter.
Bilen kommer regbes med vr6t och haldex drivlinan.
Karossen kommer få stora fångarna fram och bak och ett g60 paket och självklart nya bakljus haha.
Lite delar ska rostlagas och vissa delar måste bytas men bilen är i ganska bra skick ändå
Komplett svart skinninredning från mk3
Sen kommer den också målas om i ny kulör som ej är bestämt än
Motorn kommer bestå till en början av
Portad topp med hårdare ventilfjädrar så det går att varva 9000v
ARP bultar där det går att ha
Wiseco kolvar 9.1
H-profil stakar
MSD spolar
Bosch 2600cc spridare
Egenbyggt plenum
Gjutet grenrör
gt3582r
Maxxecu
Drivlinan
02M med DonOctan rakskuren drevsats och pelequin diff
Sekventiellt spakställ
Golf 32 4 motionbakaxel med pelequin diff
Helix koppling 2 skivig
Sviktstålsaxlar
Bilen jag kommer bygga på är en 3 dörrars golf mk2 gt syncro med taklucka som ej är helt vanliga ca 100 tillverkade om fått rätt uppgifter.
Bilen kommer regbes med vr6t och haldex drivlinan.
Karossen kommer få stora fångarna fram och bak och ett g60 paket och självklart nya bakljus haha.
Lite delar ska rostlagas och vissa delar måste bytas men bilen är i ganska bra skick ändå
Komplett svart skinninredning från mk3
Sen kommer den också målas om i ny kulör som ej är bestämt än
Motorn kommer bestå till en början av
Portad topp med hårdare ventilfjädrar så det går att varva 9000v
ARP bultar där det går att ha
Wiseco kolvar 9.1
H-profil stakar
MSD spolar
Bosch 2600cc spridare
Egenbyggt plenum
Gjutet grenrör
gt3582r
Maxxecu
Drivlinan
02M med DonOctan rakskuren drevsats och pelequin diff
Sekventiellt spakställ
Golf 32 4 motionbakaxel med pelequin diff
Helix koppling 2 skivig
Sviktstålsaxlar
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 860
- Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
- Ort: Östersund
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Kul att någon annan tar sig an ett sånt projekt men jag har några frågetecken. Varför ska du varva 9000?
Ska du varva så mycket så krävs en helt mekanisk topp och solida lyftare.
Ett tips från mig är att inte göra allt på en gång för det är inga små pengar och tid du pratar om.
Börja med att få bilen på rull och regga den så. Du kommer få betydligt mer motivation om du
får igång den istället för att lägga år på ett projekt bara för att ha balla delar på den
Uppgraderingar kan du göra sen, drivlinan i original utförande står ändå pall för över 700hk och samma
med motorn med minimala ingrepp, din turbo kommer ändå inte orka palla mer effekt än så.
Det är bara tips, jag har trots allt gjort det här redan och jag är än sålänge ensam om att ha en sån här bil.
Ska du varva så mycket så krävs en helt mekanisk topp och solida lyftare.
Ett tips från mig är att inte göra allt på en gång för det är inga små pengar och tid du pratar om.
Börja med att få bilen på rull och regga den så. Du kommer få betydligt mer motivation om du
får igång den istället för att lägga år på ett projekt bara för att ha balla delar på den
Uppgraderingar kan du göra sen, drivlinan i original utförande står ändå pall för över 700hk och samma
med motorn med minimala ingrepp, din turbo kommer ändå inte orka palla mer effekt än så.
Det är bara tips, jag har trots allt gjort det här redan och jag är än sålänge ensam om att ha en sån här bil.
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Intressant läsning VWallin.. Ditt projekt har lästs flitigt.. Vem vill inte höra en vr6á yla på 9000v ? Ja toppen kommer bli mekanisk..
Byggde en Vr6 syncro turbo 2003-2004 så har ganska bra koll på vad drivlinan håller för orginal..
Tanken är att bygga denna bilen 110% från första början och då jag i princip har allt så när som på svänghjul, bränsleledningar lite slang och kopplingar så är alla dyra saker köpta redan och när jag har sagt att detta är ett långtidsprojekt så finns ingen deadline heller men förstår hur du menar då jag tidigare har byggt några andra bilar.
Detta är några av dom man hunnit bygga under åren
Byggde en Vr6 syncro turbo 2003-2004 så har ganska bra koll på vad drivlinan håller för orginal..
Tanken är att bygga denna bilen 110% från första början och då jag i princip har allt så när som på svänghjul, bränsleledningar lite slang och kopplingar så är alla dyra saker köpta redan och när jag har sagt att detta är ett långtidsprojekt så finns ingen deadline heller men förstår hur du menar då jag tidigare har byggt några andra bilar.
Detta är några av dom man hunnit bygga under åren
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tor 28 apr 2005, 11:20
- Ort: Norrköping
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Det här ska bli spännande att följa!
Lycka till med allt. Uppdatera gärna tråden ofta!
Lycka till med allt. Uppdatera gärna tråden ofta!
...gasar så hårt att lacken blir vååågig
mina småtrick ger en effekt av hård kick!
mina småtrick ger en effekt av hård kick!
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Kan nu meddela att bilen flyttade hem mellan jul och nyår 2019 efter påtryckning från jobbet att det stått en gammal golf väldigt länge på baksidan ca2år
Lyssnade lite på @VWallin gällande toppen så den blev fortsatt hydraulisk men nya ventilen värre fjädrar lättare lyftare och titan retainers.
Bottendelen är också ihopsatt och balanserad.
Har även börjat demonteringen av motor och drivlina samt lite kaross delar för lite rost lagning innan bur ska monteras.
Kommer försöka uppdatera lite mer löpande nu när bygget väl startat.
Lyssnade lite på @VWallin gällande toppen så den blev fortsatt hydraulisk men nya ventilen värre fjädrar lättare lyftare och titan retainers.
Bottendelen är också ihopsatt och balanserad.
Har även börjat demonteringen av motor och drivlina samt lite kaross delar för lite rost lagning innan bur ska monteras.
Kommer försöka uppdatera lite mer löpande nu när bygget väl startat.
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
- eMiL
- Moderator
- Inlägg: 1989
- Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
- Ort: Göteborg
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Så ja! Forumet är alive...
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Ja jag försöker uppdatera så fort jag gjort nått och ännu roligare att se att folk läser.
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Fin fint ju!!
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- passos
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tis 27 jul 2010, 19:54
- Ort: Gislaved
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
redigt trevligt koncept på bygget
-
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 06 feb 2018, 17:43
- Ort: Vintrosa
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Har stått ganska still ett bra tag nu men lite smått har hänt och lite mera delar börjar rulla in.
Maxxecu race
Nuke regulator
Nuke fuelrail
Nuke bränslefilter
1 DeatschWerks In-Tank Pump DW400 i tanken
2 DeatschWerks Pump DW350 iL i en catchtank
I väntan på karossvaggan ska komma så bilen kan slipasplårten och att rost ska vara lättere att fixa till så har jag monterat framvagn för att börja rita på bromsoksfästena till Porsche 6 kolvsoken som ska sitta fram tillsammans med 340mm bromsskivor från Leon cupra.
Har även monterat i golf 3 baksätet med alla infästningarna som kapades ur karossen jag skrotade. Håller även på att bygga om stolsunderedena så framstolarna från golf 3 ocskå ska passa.
Försöker också att hitta ett bra läge att montera sekvensiella spakstället från sqs på. Tanken är även att köra med separata elektriska bromsok till handbrmsen då Porsche 4 kolvsoken ej har handbromsfunktion.
Sen är även motorn nästan klar så när som på nytt fäste gör generator och servopump, och blästring och lite omsvettsning av ventilkåpa då jag fick tag i en i alu efter mycket letande. Fästen till fuelrailen ska även tillverkas. Väntar även på ett annat grenrör och rätt turbo.
Maxxecu race
Nuke regulator
Nuke fuelrail
Nuke bränslefilter
1 DeatschWerks In-Tank Pump DW400 i tanken
2 DeatschWerks Pump DW350 iL i en catchtank
I väntan på karossvaggan ska komma så bilen kan slipasplårten och att rost ska vara lättere att fixa till så har jag monterat framvagn för att börja rita på bromsoksfästena till Porsche 6 kolvsoken som ska sitta fram tillsammans med 340mm bromsskivor från Leon cupra.
Har även monterat i golf 3 baksätet med alla infästningarna som kapades ur karossen jag skrotade. Håller även på att bygga om stolsunderedena så framstolarna från golf 3 ocskå ska passa.
Försöker också att hitta ett bra läge att montera sekvensiella spakstället från sqs på. Tanken är även att köra med separata elektriska bromsok till handbrmsen då Porsche 4 kolvsoken ej har handbromsfunktion.
Sen är även motorn nästan klar så när som på nytt fäste gör generator och servopump, och blästring och lite omsvettsning av ventilkåpa då jag fick tag i en i alu efter mycket letande. Fästen till fuelrailen ska även tillverkas. Väntar även på ett annat grenrör och rätt turbo.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex
Ser grymt ut =)