Tjenare!
Jag har en Golf VR6 - 93 med öppet JR sportluftfilter, när motorn är kall och har stått över natten så går den som ett jäkla skott dagen därpå och flyger fram, helt annan respons genom hela registret och inte alls lika segdragen som när den är varm, vad beror detta på ? Jag skulle vilja att den går lika snabbt hela tiden och bibehålla samma effektökning som när motorn är kall dom första minuterna, skillnaden är ändå ganska stor, som dag och natt känns det som. Nu har jag dok inte "hunnit" avskärma filtret ännu, om detta verkligen kan göra så mycket och vara lösningen, att den suger in värme från motorn när den blir varm ? Motorn är iallfall frisk och går kanonbra! Bilen går förvånansvärt snålt i bränsleförbrukning och drar ingen olja, men jag vill ha det krutet hela tiden som den har när motorn är kall. Vore grymt tacksam för goda råd nu av andra VR6 ägare
VR6 fråga... effekt när motorn är kall
-
- Ny här
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor 31 maj 2012, 22:31
- Ort: Malmö
VR6 fråga... effekt när motorn är kall
Senast redigerad av Jimmie den fre 01 jun 2012, 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR6 fråga... effekt när motorn är kall
Kall luft e nästan alltid bra och det extra bränsletillskottet som bilen får vid kallstart kan ge en skjuts uppåt så att säga
- Pouzar
- V.I.P
- Inlägg: 1431
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
- Ort: Gävle
Re: VR6 fråga... effekt när motorn är kall
Sen är ju frågan... hur bra är det att spöa på maskinen när den är kall ?
Brukar alltid rekomendera en oljetemp på över 70 grader innan det skall gasas ordentligt.
Brukar alltid rekomendera en oljetemp på över 70 grader innan det skall gasas ordentligt.
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087
www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
PM el Tel: 076-8224087
www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: VR6 fråga... effekt när motorn är kall
Kan vara så att tempgivaren är kass också så den får lite fel blandning varm, men börja med att byta till original filter ,utan avskärmning ger det garanterat mindre effekt med öppet filter
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: VR6 fråga... effekt när motorn är kall
Insugs temp ja, för antar att original vatten temp bara har kompensation kall å upp till runt 70-80 c
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 fråga... effekt när motorn är kall
Ta bort sportluftfiltret och sätt tillbaka original luftburk eller fixa ett Cold Air Intake
Motorn blir hemskt slö utav varmluften och tappar orken direkt..
HUR DU KAN TESTA DETTA ENKELT!!
Kör motorn varm, ta och accelerera ut på motorvägen snabbt som fan (som referens). In från motorvägen öppna motorhuven låt varmluften försvinna och ut igen fort som fan innan varmluften byggs på..
Då märker du direkt skillnaden från varm/kall luft.
Ta och fixa en ny sånn sensor och sätt sensorn vid LMM, Insugs temp sensorn är i metall och påverkas av insugsgodsets värme dvs får du aldrig ett bra värde. Att skaffa en ny sensor och sätta vid LMM eller där igenom kan ge så mycket som 2hästkrafter
Citat från en VWVortex tråd
"1.8t IAT(Intake air temperature) sensor - This has been proven to give 2whp on the dyno by Paul, need_a_vr6. The stock Iat sensor is closed element, and prone to heatsoaking in the vr manifold. The 1.8t sensor plugs directly in, and when wires are extended to a location that gets proper airflow, away from hot engine parts, proper Iat's are achieved. The ecu interprets this data, and gives a tick more ignition timing."
Hoppas detta hjälper
Citat sida: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4761622" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Florian
Motorn blir hemskt slö utav varmluften och tappar orken direkt..
HUR DU KAN TESTA DETTA ENKELT!!
Kör motorn varm, ta och accelerera ut på motorvägen snabbt som fan (som referens). In från motorvägen öppna motorhuven låt varmluften försvinna och ut igen fort som fan innan varmluften byggs på..
Då märker du direkt skillnaden från varm/kall luft.
Testar man rycka loss den så ska det höras en drastisk ändring på tomgången om den är bra.z-vr6nitrous skrev:Insugs temp ja, för antar att original vatten temp bara har kompensation kall å upp till runt 70-80 c
Ta och fixa en ny sånn sensor och sätt sensorn vid LMM, Insugs temp sensorn är i metall och påverkas av insugsgodsets värme dvs får du aldrig ett bra värde. Att skaffa en ny sensor och sätta vid LMM eller där igenom kan ge så mycket som 2hästkrafter
Citat från en VWVortex tråd
"1.8t IAT(Intake air temperature) sensor - This has been proven to give 2whp on the dyno by Paul, need_a_vr6. The stock Iat sensor is closed element, and prone to heatsoaking in the vr manifold. The 1.8t sensor plugs directly in, and when wires are extended to a location that gets proper airflow, away from hot engine parts, proper Iat's are achieved. The ecu interprets this data, and gives a tick more ignition timing."
Hoppas detta hjälper
Citat sida: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4761622" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Florian