Golf VR6 Turbo -98
- Pouzar
- V.I.P
- Inlägg: 1431
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
- Ort: Gävle
Glömde bort att ja hade en projekttråd här faktiskt...
Har hänt lite sedan jag uppdaterade här, bytt fälgar flertal gånger sedan tråden startades. Just nu ser det ut som att det kommer köras på ett par BBS RS722 16x7 med Toyo Proxes T1R 195/40R16. Centrumen lackade i Hondas Bronze pearl metallic.
Här har vi en bild på färgen, ytterbanan blir polerad.
Och som sagt, iår kommer det köras turbo är det tänkt. Började att snacka med Henke här på forumet lite fram och tillbaka för att få mig införstådd i de hela. Detta är mitt första turbo-bygge så det börjas rätt basic och så får vi se vart de slutar.
Köpte spridare av henke och har haft stor hjälp från han, jahappz och mathias när det gäller frågor.
Spekulerade i lite vad man skulle köra för grejer och kom då över grenrör, programvara, wg, dump, koppling osv osv till ett rätt ok pris.
Sagt och gjort, nu var de bara resten kvar..
Började då maila lite med Kinetic motorsport då alla turbogrejerna ja hade hittils var från deras Steg 2 kit då. Sen fick jag ett bra pris på att köpa turbo, downpipe, lmm hus, inloppsrör osv.. Så jag slog till.
Tog nån vecka så hade jag sakerna hemma.
Och nu hade jag ett ganska komplett kit
Så då var det dags för montering då.
Och som det ser ut nu, står bilen på jobbet, med temporärt dragna tryckrör utan ic, för att kunna provstarta och se så bilen går innan jag började passa in tryckrör osv. På måndag får jag tillbaka min IC från svetsning då den var för stor för att passa i org fronten
Så imorgon blir det att fortsätta med bilen och förhoppningsvis ha en körbar bil då.
Motorsetup som det är tänkt för iår. Kom ihåg, det är och kommer förbli min bruksbil!
Kinetic motorsport steg 2 programvara.
Kinetic motorsport turbo grenrör.
Bosch 440cc spridare.
Tial 38mm wastegate
Precision 6031E 0.63 A/R
3" downpipe,
4" Luftmassemätare.
2.5" tryckrör.
Laddluftkylare
Kinetic steg 3, 6 puckad sinterlamell och Sachs tryckplatta.
Finns det intresse håller jag liv i tråden.
Har hänt lite sedan jag uppdaterade här, bytt fälgar flertal gånger sedan tråden startades. Just nu ser det ut som att det kommer köras på ett par BBS RS722 16x7 med Toyo Proxes T1R 195/40R16. Centrumen lackade i Hondas Bronze pearl metallic.
Här har vi en bild på färgen, ytterbanan blir polerad.
Och som sagt, iår kommer det köras turbo är det tänkt. Började att snacka med Henke här på forumet lite fram och tillbaka för att få mig införstådd i de hela. Detta är mitt första turbo-bygge så det börjas rätt basic och så får vi se vart de slutar.
Köpte spridare av henke och har haft stor hjälp från han, jahappz och mathias när det gäller frågor.
Spekulerade i lite vad man skulle köra för grejer och kom då över grenrör, programvara, wg, dump, koppling osv osv till ett rätt ok pris.
Sagt och gjort, nu var de bara resten kvar..
Började då maila lite med Kinetic motorsport då alla turbogrejerna ja hade hittils var från deras Steg 2 kit då. Sen fick jag ett bra pris på att köpa turbo, downpipe, lmm hus, inloppsrör osv.. Så jag slog till.
Tog nån vecka så hade jag sakerna hemma.
Och nu hade jag ett ganska komplett kit
Så då var det dags för montering då.
Och som det ser ut nu, står bilen på jobbet, med temporärt dragna tryckrör utan ic, för att kunna provstarta och se så bilen går innan jag började passa in tryckrör osv. På måndag får jag tillbaka min IC från svetsning då den var för stor för att passa i org fronten
Så imorgon blir det att fortsätta med bilen och förhoppningsvis ha en körbar bil då.
Motorsetup som det är tänkt för iår. Kom ihåg, det är och kommer förbli min bruksbil!
Kinetic motorsport steg 2 programvara.
Kinetic motorsport turbo grenrör.
Bosch 440cc spridare.
Tial 38mm wastegate
Precision 6031E 0.63 A/R
3" downpipe,
4" Luftmassemätare.
2.5" tryckrör.
Laddluftkylare
Kinetic steg 3, 6 puckad sinterlamell och Sachs tryckplatta.
Finns det intresse håller jag liv i tråden.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 485
- Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
- Ort: ängelholm
- Kontakt:
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 271
- Blev medlem: mån 05 feb 2007, 16:40
- Ort: gefle
- Kontakt:
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tor 04 mar 2010, 05:49
- Ort: Tingsryd
- Kontakt:
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tor 04 mar 2010, 05:49
- Ort: Tingsryd
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Vad björn/auspuff menar med det är: Att alla rör borde ha dragit sig
till en gemensam kollektor där uttaget till WG sitter.
Som det är nu matar endast två cyl direkt till WG porten och man får räkna med att turbon skapar massa mottryck så att WG kan ventilera tillräckligt med avgaser så att laddet inte skenar.
Vore rören längre vore det ännu bättre.
Men! finns massor som kör med detta grenrör med större turbo`s
och det fungerar skit bra.
till en gemensam kollektor där uttaget till WG sitter.
Som det är nu matar endast två cyl direkt till WG porten och man får räkna med att turbon skapar massa mottryck så att WG kan ventilera tillräckligt med avgaser så att laddet inte skenar.
Vore rören längre vore det ännu bättre.
Men! finns massor som kör med detta grenrör med större turbo`s
och det fungerar skit bra.
Show us the meaning of haste
- foffa2002
- VR6-mentor
- Inlägg: 530
- Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39
Men det är ju som robin säger.mathias skrev:Vad björn/auspuff menar med det är: Att alla rör borde ha dragit sig
till en gemensam kollektor där uttaget till WG sitter.
Som det är nu matar endast två cyl direkt till WG porten och man får räkna med att turbon skapar massa mottryck så att WG kan ventilera tillräckligt med avgaser så att laddet inte skenar.
Vore rören längre vore det ännu bättre.
Men! finns massor som kör med detta grenrör med större turbo`s
och det fungerar skit bra.
1:Ska sitta så nära turbon som möjligt
2:Riktad med flödet och inte mot
3:ska vara matad av alla runners
men är man inte ute efter mycket effekt eller snabb spool , bra kontroll på laddtryck så fungerar ju dessa ok iaf etc etc
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tor 04 mar 2010, 05:49
- Ort: Tingsryd
- Kontakt:
Det funkar säkert, för "låga" effekt uttag.
Men ska man börja ladda på lite, så lär det skena direkt!
Sen är det ju inte säkert att skenladd är ett problem på en gatbil, men säg att man skall åka stripp med laddtryckskontroll. Då har man stora problem med att kontrollera laddtrycket...
På min Bmw tex med kinasnurra så skenladdade den från 0,6 - 1.4bar.. "Rätt" stor skillnad! Fick slipa upp wghålet 8mm för att det skulle bli bra!
Men ska man börja ladda på lite, så lär det skena direkt!
Sen är det ju inte säkert att skenladd är ett problem på en gatbil, men säg att man skall åka stripp med laddtryckskontroll. Då har man stora problem med att kontrollera laddtrycket...
På min Bmw tex med kinasnurra så skenladdade den från 0,6 - 1.4bar.. "Rätt" stor skillnad! Fick slipa upp wghålet 8mm för att det skulle bli bra!
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 217
- Blev medlem: lör 21 aug 2004, 01:05
- Ort: boden
- Kontakt: