Som sagt nu ska det hängas dit stressfläckt på min VR6 .
Som vanligt när man håller på så börjar man "alltid" smått, men sedan i slutändan så blir det större ! - så får se hur det blir till slut:)
I mitt Projekt skall jag, förutom hänga ditt turbo även totalrenovera hela motor.
BB_POWER skrev:Det går f*n inte lägga upp bilder via geting.se.. det står att bilderna är upplagda, men när man trycker på länken så kommer bara homer fram:)
Vad har du för planer? 1 turbo, 2 turbos? kit? eller hemma smitt? kolvar
?, 2.8, 2.9 3.0L? skulle vara kul med lite info på dom tänka planerna =)
fast du kanske inte har kommit så långt i planeringen
Jo jag har tänkt mig:
* T04E Turbo (T3 A/R 0,63)
* ATP grenrör
* 3" Downpipe rostfritt
* 3" Avgassystem med en dämpare
* 3" Tryckrör i polerat rostfritt
* IC 800*400*55mm 3" anslutning
* Shortrunner insug
* Gröna 440cc spridare
* Rostfri spaccerplatta som ger 9.0:1 i komp
* 25mm Återcirkulerande avlastningsventil
* 1,1 BTR
* Oljekylare (13 rad)
* Topp med bearbetade kanaler
* Mira frästa ventiler i 2 vinklar
* Om slipade kammar i "turbo karaktär"
* Hårdare ventilfjädrar
* Lättvikts hydrallyftare
* 94mm LMM
* Hårdare tryckplatta och svarvat original svänghjul - (eller
vad tycker ni?? - eller är det är bättre med original svänghjul??)
* Walbro "i tank" pump (255 L/H)
*ARP toppbult/vevbult
Det är alla fall planen en så länge. förövrigt så skall ju hela motorn renoveras.
BB_POWER skrev:Jo jag har tänkt mig:
* T04E Turbo (T3 A/R 0,63)
* ATP grenrör
* 3" Downpipe rostfritt
* 3" Avgassystem med en dämpare
* 3" Tryckrör i polerat rostfritt
* IC 800*400*55mm 3" anslutning
* Shortrunner insug
* Gröna 440cc spridare
* Rostfri spaccerplatta som ger 9.0:1 i komp
* 25mm Återcirkulerande avlastningsventil
* 1,1 BTR
* Oljekylare (13 rad)
* Topp med bearbetade kanaler
* Mira frästa ventiler i 2 vinklar
* Om slipade kammar i "turbo karaktär"
* Hårdare ventilfjädrar
* Lättvikts hydrallyftare
* 94mm LMM
* Hårdare tryckplatta och svarvat original svänghjul - (eller
vad tycker ni?? - eller är det är bättre med original svänghjul??)
* Walbro "i tank" pump (255 L/H)
*ARP toppbult/vevbult
Det är alla fall planen en så länge. förövrigt så skall ju hela motorn renoveras.
Är ju en härlig blandning med prylar.
du har en 0.63 snurra liten som tusan och en lite soppa pump och sjukt små spridare och sen kammar och 3 tum tryckrör?
du kan ju skippa tex kammar shortrunner ,portad topp, tryckare , stora tryckrör mm om du ändå ska ha en sån liten turbo.
efter ha delat motorn hitta jag lite delar:) [img][img]http://forumbilder.se/images/8d2010100214P1245.jpg[/img][/img]
Efter ha tagit bort allt så bara blocket återstog var det dax för stortvätt. Därför inhandlades en 75L "smådelstvätt" på SWEDOL. och även 25L stark polsk avfettning (s♦äkert inte laglig i swe) - men sedan blir det jävlar i mig rent oxå!!:)
Är det någon som vet om denna ide funkar? (det jag kan se som är i vägen är en liten "vinge" på oljefilterhålaren med den har jag kapat bort) - men sedan kanske ni vet något annat som kanske är i vägen när väl motorn kommer i bilen?
Senast redigerad av BB_POWER den ons 03 mar 2010, 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
BB_POWER skrev:Jo jag har tänkt mig:
* T04E Turbo (T3 A/R 0,63)
* ATP grenrör
* 3" Downpipe rostfritt
* 3" Avgassystem med en dämpare
* 3" Tryckrör i polerat rostfritt
* IC 800*400*55mm 3" anslutning
* Shortrunner insug
* Gröna 440cc spridare
* Rostfri spaccerplatta som ger 9.0:1 i komp
* 25mm Återcirkulerande avlastningsventil
* 1,1 BTR
* Oljekylare (13 rad)
* Topp med bearbetade kanaler
* Mira frästa ventiler i 2 vinklar
* Om slipade kammar i "turbo karaktär"
* Hårdare ventilfjädrar
* Lättvikts hydrallyftare
* 94mm LMM
* Hårdare tryckplatta och svarvat original svänghjul - (eller
vad tycker ni?? - eller är det är bättre med original svänghjul??)
* Walbro "i tank" pump (255 L/H)
*ARP toppbult/vevbult
Det är alla fall planen en så länge. förövrigt så skall ju hela motorn renoveras.
Är ju en härlig blandning med prylar.
du har en 0.63 snurra liten som tusan och en lite soppa pump och sjukt små spridare och sen kammar och 3 tum tryckrör?
du kan ju skippa tex kammar shortrunner ,portad topp, tryckare , stora tryckrör mm om du ändå ska ha en sån liten turbo.
Men som sakt så börja detta Projekt som ett "snik"bygge med sedan så blir det större å större (tycker jag), vad för turbo skulle du föreslå att jag använder ist? - jag vill inte ha den dära "häst sparken/ketchup effekten" - jag har några funderingar att köpa en Holset HX40 agg (Avgashus Nr19 twinentry T4, 61/86mm kompressorhjul) - kan en denna bli "för stor"?
BB_POWER skrev:Jo jag har tänkt mig:
* T04E Turbo (T3 A/R 0,63)
* ATP grenrör
* 3" Downpipe rostfritt
* 3" Avgassystem med en dämpare
* 3" Tryckrör i polerat rostfritt
* IC 800*400*55mm 3" anslutning
* Shortrunner insug
* Gröna 440cc spridare
* Rostfri spaccerplatta som ger 9.0:1 i komp
* 25mm Återcirkulerande avlastningsventil
* 1,1 BTR
* Oljekylare (13 rad)
* Topp med bearbetade kanaler
* Mira frästa ventiler i 2 vinklar
* Om slipade kammar i "turbo karaktär"
* Hårdare ventilfjädrar
* Lättvikts hydrallyftare
* 94mm LMM
* Hårdare tryckplatta och svarvat original svänghjul - (eller
vad tycker ni?? - eller är det är bättre med original svänghjul??)
* Walbro "i tank" pump (255 L/H)
*ARP toppbult/vevbult
Det är alla fall planen en så länge. förövrigt så skall ju hela motorn renoveras.
Är ju en härlig blandning med prylar.
du har en 0.63 snurra liten som tusan och en lite soppa pump och sjukt små spridare och sen kammar och 3 tum tryckrör?
du kan ju skippa tex kammar shortrunner ,portad topp, tryckare , stora tryckrör mm om du ändå ska ha en sån liten turbo.
Men som sakt så börja detta Projekt som ett "snik"bygge med sedan så blir det större å större (tycker jag), vad för turbo skulle du föreslå att jag använder ist? - jag vill inte ha den dära "häst sparken/ketchup effekten" - jag har några funderingar att köpa en Holset HX40 agg (Avgashus Nr19 twinentry T4, 61/86mm kompressorhjul) - kan en denna bli "för stor"?
en liten turbo kostar like mycket som en stor , samma gäller spridare etc också.
Det du ska lägga pengarna på är ju en 02M låda då din 02A kommer att rasa rätt så fort.
Och med tanke på att det är snik så är det onödigt att satsa på kammar och insug.
Dessa kommer när du passerat 500hk och då har din låda dött ca 200hk tidigare
foffa2002 skrev:
Är ju en härlig blandning med prylar.
du har en 0.63 snurra liten som tusan och en lite soppa pump och sjukt små spridare och sen kammar och 3 tum tryckrör?
du kan ju skippa tex kammar shortrunner ,portad topp, tryckare , stora tryckrör mm om du ändå ska ha en sån liten turbo.
Men som sakt så börja detta Projekt som ett "snik"bygge med sedan så blir det större å större (tycker jag), vad för turbo skulle du föreslå att jag använder ist? - jag vill inte ha den dära "häst sparken/ketchup effekten" - jag har några funderingar att köpa en Holset HX40 agg (Avgashus Nr19 twinentry T4, 61/86mm kompressorhjul) - kan en denna bli "för stor"?
en liten turbo kostar like mycket som en stor , samma gäller spridare etc också.
Det du ska lägga pengarna på är ju en 02M låda då din 02A kommer att rasa rätt så fort.
Och med tanke på att det är snik så är det onödigt att satsa på kammar och insug.
Dessa kommer när du passerat 500hk och då har din låda dött ca 200hk tidigare
Hur mycket effekt är du ute efter?
satsar på 400hk+ - vet inte hur mkt jag kan få med denna turbo.
Det jag mena med snikbygge är att från början var det inte ens meningen att ha något annat än en turbo och inte köra med lågt ladd, men sedan efter ha hittat delar lite var efter så blir det mer o mer. Efter ha snackat med killarna på turbocenter så sa dem att den hade de en "mapp" som skulle passa 440cc spridare, så jag köpte det - även jag fråga vför dem är så "små" då sa dem att det inte behövs så mkt större pga att dem kan mappa in dem rätt. angående kammar/topp så hade våran lokala "rally kalle" en vr6 topp liggandes, så jag fick den för ett bra pris.
Om man kan gasa fullt, har man trimmat för lite!!
Better to understand a little than to misunderstand a lot!
440cc klarar ju lätt 400hk på 3bars grundtryck med vanlig soppa
400hk och en peloquin diff å det kommer hålla hyffsat bra
,över det så börjar d bli lite värre ,tur att det är lätt mekade lådor för förr eller senare så kommer nåt drev ge sig
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
z-vr6nitrous skrev:440cc klarar ju lätt 400hk på 3bars grundtryck med vanlig soppa
400hk och en peloquin diff å det kommer hålla hyffsat bra
,över det så börjar d bli lite värre ,tur att det är lätt mekade lådor för förr eller senare så kommer nåt drev ge sig
Hur "mkt" kan man få ur 440cc spridare ca?
Om man kan gasa fullt, har man trimmat för lite!!
Better to understand a little than to misunderstand a lot!