Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
För att montera nya peloquin diffen behöver man borra ur de gamla nitarna som håller kronhjulet. (samma procedur vid byte av diff i en 02A låda)
För att inte skada kronhjulet så knackades den sista biten av niten bort.
Sedan pressades den gamla diffen loss. Ska tillägas att den satt väldigt hårt, fick borra med en mindre borr ca 10mm ner i de gamla nitarna innan den ville släppa taget.
Men till slut stod jag å min goda kamrat norpan som segrare
Sanering av diverse spånor och gammal växellåds olja.
Pressade på de nya lagerna, nu ska detta göras efter man monterat kronhjulet men eftersom vi inte orkade läsa instruktionerna blev de före. Vilket visade sig bli lite jobbigt när vi skulle dra skruvarna till kronhjulet eftersom de var svårt att hålla emot hela pjäsen. Bara att göra om göra rätt. Inget större bekymmer me andra ord.
Efter man dragit ner kronhjulet på plats med 4 st medföljande "monteringsskruvar", jepp de är presspassning på grejorna Så var de dags att montera de medföljande arp skruvarna.
dags för moment dragning . 60 ft lbs ca: 81 Nm, om ja nu minns rätt
Sista lagret på plats. Shimsen för rätt förspänning sitter i växelhuset.
Drevstockarna på plats igen i ett nysanerat växelhus.
Här är dilemmat med att köra en 4-motion låda. Lådhuset är helt enkelt för kort så packboxen har ingen fläns att sitta i.
Min kompis Forsberg som tar han om de flesta svarv och fräsjobben fick göra en utryckning, så var problemet löst
Golf r32 spakställ provmonterat. För att få plats behövdes de främre fästena till 02A spakstället kapas bort.
Lite nya hål och filning av kaross å spakställ så var de till slut på plats.
Ens viss skillnad 02A vs. 02M. Fattar inte att man kunnat åkt runt å slitit i denna glappa spak. Skillnaden går inte att beskriva den måste upplevas R32 spakstället är sjukt mycket stabilare på alla sätt.
Passade även på att fixa en rejäl tätning mot karossen. Vad gör man inte för en behaglig ljudnivå i kupe´n
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Robin>> Allt går hehe Ja de bör funka tror du behöver byta lite grejor ute på lådan. Nått exakt recept har ja inte men nån annan här kanske sitter på mer info.Robin skrev:Går det att sätta R32 spakstället på golfen med orginal låda?
Intressant som fan de du gör ;9
eMiL>> Tack!! Ja nått måste ja ha och pilla på hela tiden annars funkar inte livet, inte bilen heller för den delen
Norge>> Ja helt plötsligt vart de kul att ta kort igen , å ändå är de bara en simpel kompakt kamera. Så slipper du fundera så mycket när du ska meka din diff oxå
Lät som du shoppa loss rejält! Tack! Den flänsen du ser är till dig, vi hörs!
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Tackar ännu en gång! Jag fick ett sms att från han tidigare i dag att jag skulle få lösa ut den för 4 papp hehe. Hoppas denna håller lite längre än spec prylarna nu då.Maiden-VR6 skrev:Kjørte 12 mil i dag, og LUMPAN har din tryckplatta Trevlig kille!
Dubbla fjører har 02A, og heter 2x red plate.
02M har 3x red plate med dubbla fjører.
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Här i veckan rammla de inte lite nya prylar!
När jag fått mitsu aggregaten sålda fanns de en hel del att fundera över, ett stor turbo eller 2 st igen? Även denna gång föll lotten på alternativ 2 Börjar ju kännas som dubbel turbo är min grej En stor fläkt skulle blivit billigare men va fan, de kändes lite tuffare med 2 även denna gång. Även om de sved hårt i plånboken.
2 X Garrett gt3071R med rostfria Tial hus å v-bands klammer. Custom byggda med gt28ans kompressor del, allt för att få ner storleken på dem. Har ännu inte hunnit provmontera dem men de kommer till helgen. Hoppas de går ner utan för mycket ombyggnation.
Fråga mig inte varför den ena har svarvad finish å den andra inte på inlufts sidan. Mexicanaren som skruva i hop delarna var kanske full.
När jag fått mitsu aggregaten sålda fanns de en hel del att fundera över, ett stor turbo eller 2 st igen? Även denna gång föll lotten på alternativ 2 Börjar ju kännas som dubbel turbo är min grej En stor fläkt skulle blivit billigare men va fan, de kändes lite tuffare med 2 även denna gång. Även om de sved hårt i plånboken.
2 X Garrett gt3071R med rostfria Tial hus å v-bands klammer. Custom byggda med gt28ans kompressor del, allt för att få ner storleken på dem. Har ännu inte hunnit provmontera dem men de kommer till helgen. Hoppas de går ner utan för mycket ombyggnation.
Fråga mig inte varför den ena har svarvad finish å den andra inte på inlufts sidan. Mexicanaren som skruva i hop delarna var kanske full.
- Luskan
- Polerat insug
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons 27 aug 2008, 23:51
- Ort: Luleå
lite nyfiken på hur man monterar två aggregat på samma motor, gör du eget grenrör där du delar upp trycket ifrån 3 cylindrar på vardera aggregat eller seriekopplar man på nå vänster??
Ha lite överseénde, är ny i denna värld
Ha lite överseénde, är ny i denna värld
Golf syncro variant vr6
http://www.garaget.org/?car=109898
http://www.garaget.org/?car=109898
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt: