Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Bild
För att montera nya peloquin diffen behöver man borra ur de gamla nitarna som håller kronhjulet. (samma procedur vid byte av diff i en 02A låda)
Bild
För att inte skada kronhjulet så knackades den sista biten av niten bort.
Bild
Sedan pressades den gamla diffen loss. Ska tillägas att den satt väldigt hårt, fick borra med en mindre borr ca 10mm ner i de gamla nitarna innan den ville släppa taget.
Bild
Men till slut stod jag å min goda kamrat norpan som segrare :D
Bild
Sanering av diverse spånor och gammal växellåds olja.
Bild
Pressade på de nya lagerna, nu ska detta göras efter man monterat kronhjulet men eftersom vi inte orkade läsa instruktionerna blev de före. Vilket visade sig bli lite jobbigt när vi skulle dra skruvarna till kronhjulet eftersom de var svårt att hålla emot hela pjäsen. Bara att göra om göra rätt. Inget större bekymmer me andra ord.
Bild
Efter man dragit ner kronhjulet på plats med 4 st medföljande "monteringsskruvar", jepp de är presspassning på grejorna :D Så var de dags att montera de medföljande arp skruvarna.
Bild
dags för moment dragning . 60 ft lbs ca: 81 Nm, om ja nu minns rätt :roll:
Bild
Sista lagret på plats. Shimsen för rätt förspänning sitter i växelhuset.
Bild
Drevstockarna på plats igen i ett nysanerat växelhus.
Bild
Här är dilemmat med att köra en 4-motion låda. Lådhuset är helt enkelt för kort så packboxen har ingen fläns att sitta i.
Bild
Bild
Min kompis Forsberg som tar han om de flesta svarv och fräsjobben fick göra en utryckning, så var problemet löst :D
Bild
Golf r32 spakställ provmonterat. För att få plats behövdes de främre fästena till 02A spakstället kapas bort.
Bild
Lite nya hål och filning av kaross å spakställ så var de till slut på plats.
Bild
Bild
Ens viss skillnad 02A vs. 02M. Fattar inte att man kunnat åkt runt å slitit i denna glappa spak. Skillnaden går inte att beskriva den måste upplevas :D R32 spakstället är sjukt mycket stabilare på alla sätt.
Bild
Passade även på att fixa en rejäl tätning mot karossen. Vad gör man inte för en behaglig ljudnivå i kupe´n :D
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Går det att sätta R32 spakstället på golfen med orginal låda?


Intressant som fan de du gör ;9
Senast redigerad av Robin den tis 13 jan 2009, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Fy fan va du håller på och donar! :D
Kan inte sluta beundras av ditt arbete!

Tummen upp för dig Erik!
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Inlägg av Maiden-VR6 »

Mycket bra med bilder! Nye digital kameraet er nå blitt din beste venn:)
ClutchNet er bestilt. Ca 2800,-usd for alle delene:) :lol:
Svarv och fräsjobben av fläns ser sjukt bra ut. :twisted:
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Robin skrev:Går det att sätta R32 spakstället på golfen med orginal låda?


Intressant som fan de du gör ;9
Robin>> Allt går hehe :D Ja de bör funka tror du behöver byta lite grejor ute på lådan. Nått exakt recept har ja inte men nån annan här kanske sitter på mer info.

eMiL>> Tack!! Ja nått måste ja ha och pilla på hela tiden annars funkar inte livet, inte bilen heller för den delen :D

Norge>> Ja helt plötsligt vart de kul att ta kort igen :), å ändå är de bara en simpel kompakt kamera. Så slipper du fundera så mycket när du ska meka din diff oxå ;)

Lät som du shoppa loss rejält! Tack! Den flänsen du ser är till dig, vi hörs!
Passelat
Ny vaxad
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 17:03
Ort: Norge

Inlägg av Passelat »

LOL Porr!! :D
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Inlägg av Maiden-VR6 »

Ja, Erik.. Har varit på Posten og fixat tryckplatta til dej i dag....

Bild

Under den her plattan, står det Sachs i store bokstaver. :wink:

Bild
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

KÄMPE BRA KRISTIAN!! TACK!

Se nu till å slå Lumpan en signal så han kan få den med sig hem till sverje :D Nu ser ja inte så bra på korten men säg för fan att den har dubbla solfjädrar??
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Inlägg av Maiden-VR6 »

Kjørte 12 mil i dag, og LUMPAN har din tryckplatta 8) Trevlig kille!
Dubbla fjører har 02A, og heter 2x red plate.
02M har 3x red plate med dubbla fjører.
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Maiden-VR6 skrev:Kjørte 12 mil i dag, og LUMPAN har din tryckplatta 8) Trevlig kille!
Dubbla fjører har 02A, og heter 2x red plate.
02M har 3x red plate med dubbla fjører.
Tackar ännu en gång! Jag fick ett sms att från han tidigare i dag att jag skulle få lösa ut den för 4 papp hehe. Hoppas denna håller lite längre än spec prylarna nu då.
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Inlägg av Maiden-VR6 »

Gje f.... i priset Erik. Utan din og Foffa sin hjelp, så hadde jeg inte kunne ha haft 02M. Kjøp xx Øl på Bugrun:)
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Maiden-VR6 skrev:Gje f.... i priset Erik. Utan din og Foffa sin hjelp, så hadde jeg inte kunne ha haft 02M. Kjøp xx Øl på Bugrun:)
Han jävlas med mig så klart, försöker han behålla tryckplattan ska jag sälja hans tjej nästa gång han är i norge å jobbar :D :D
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Här i veckan rammla de inte lite nya prylar!

När jag fått mitsu aggregaten sålda fanns de en hel del att fundera över, ett stor turbo eller 2 st igen? Även denna gång föll lotten på alternativ 2 :) Börjar ju kännas som dubbel turbo är min grej :D En stor fläkt skulle blivit billigare men va fan, de kändes lite tuffare med 2 även denna gång. Även om de sved hårt i plånboken.
Bild
Bild
Bild
2 X Garrett gt3071R med rostfria Tial hus å v-bands klammer. Custom byggda med gt28ans kompressor del, allt för att få ner storleken på dem. Har ännu inte hunnit provmontera dem men de kommer till helgen. Hoppas de går ner utan för mycket ombyggnation.
Fråga mig inte varför den ena har svarvad finish å den andra inte på inlufts sidan. Mexicanaren som skruva i hop delarna var kanske full.
Användarens profilbild
Luskan
Polerat insug
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 27 aug 2008, 23:51
Ort: Luleå

Inlägg av Luskan »

lite nyfiken på hur man monterar två aggregat på samma motor, gör du eget grenrör där du delar upp trycket ifrån 3 cylindrar på vardera aggregat eller seriekopplar man på nå vänster??
Ha lite överseénde, är ny i denna värld :lol:
Golf syncro variant vr6 :)
http://www.garaget.org/?car=109898
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

som han gjorde sist så gjorde han ett vackert ormbo så varje cylinderrad fick en sug var :)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Skriv svar