Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Forum för bilar med R32 motorer

Moderator: Skee^

Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

Hej, idag när jag var ute och körde så märkte jag att bilen uppförde sig konstigt, kändes som att den spann väldigt lätt när det var lite fuktigt (utan större pådrag(brukar inte vara några problem med AWD)). Temperaturen låg på ca 6.5 grader så jag uteslöt att det var is på vägen. Jag stannade på en väg och testade att dra iväg från start och märkte att den bara drev på bakjulen. Måste säga att det var jävligt kul dom första 5 sekunderna men förstod sen att detta kan ju inte vara bra så jag körde hem lugnt och parkerade bilen. Jag kopplade in OBD och skannade allt och fick inga felmeddelanden. Vanligt vis när haldexen strular så brukar det ju vara att bilen blir FWD men aldrig att jag hört att den ska bli RWD. Bilen går bra förövrigt, kanske låter lite konstigt när man bromsar in för ett rödljus tex.

Vad tror ni, är det skroten nästa?

//Dajjmen
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av bossebud »

Det kan ha o göra att det va jäääävligt halt ute idag is sthlms trakten, iom att din bil inte har nån diffspärr, så kan den ha drivit på höger framdäck och sen kopplat in bakhjulen när den börjat spinna , just my 2 cents!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Roennis »

bossebud skrev:Det kan ha o göra att det va jäääävligt halt ute idag is sthlms trakten, iom att din bil inte har nån diffspärr, så kan den ha drivit på höger framdäck och sen kopplat in bakhjulen när den börjat spinna , just my 2 cents!
Han bor i Helsingborg, ett par grader varmare där ;)
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av bossebud »

Mjoo jag jämförde mest med sthlm, men kanske formulerade lite fel
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

bossebud skrev:Mjoo jag jämförde mest med sthlm, men kanske formulerade lite fel
Men bosse jag bor ju i Helsingborg som ligger i skåne där vi ännu inte märkt av nån direkt vinter förutom lite hagel och tempen ligger tunt 5 -10 grader på dagarna, så tror inte på att var fläckvis halt.
men annars hade det kanske förklarat sig.

//dajjmen
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av bossebud »

Jaha men dåså, då är det ju inte det, men som du nämner själv, så om nåt är fel på haldexen så kopplas den ur , dvs blir bara framhjulsdriven, ja skulle nog rekmendera o dra minuspolen ca 30min och sen starta bilen och köra på nytt... Återstår problemet, kan det enda felet som jag kan tänka mig är att nån elektronik e paj och kopplar in bakhjulen konstant, men den ska i vilket fall fortfarande driva på framhjulen!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

bossebud skrev:Jaha men dåså, då är det ju inte det, men som du nämner själv, så om nåt är fel på haldexen så kopplas den ur , dvs blir bara framhjulsdriven, ja skulle nog rekmendera o dra minuspolen ca 30min och sen starta bilen och köra på nytt... Återstår problemet, kan det enda felet som jag kan tänka mig är att nån elektronik e paj och kopplar in bakhjulen konstant, men den ska i vilket fall fortfarande driva på framhjulen!
Ska testa det, vanligtvis vad jag har läst så brukar bilen bli FWD när Haldexen strular men inte RWD, Så nått skumt är det, men ska testa det du sa så får vi se. tackar.

//Dajjmen
Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

Dajjmen skrev:
bossebud skrev:Jaha men dåså, då är det ju inte det, men som du nämner själv, så om nåt är fel på haldexen så kopplas den ur , dvs blir bara framhjulsdriven, ja skulle nog rekmendera o dra minuspolen ca 30min och sen starta bilen och köra på nytt... Återstår problemet, kan det enda felet som jag kan tänka mig är att nån elektronik e paj och kopplar in bakhjulen konstant, men den ska i vilket fall fortfarande driva på framhjulen!
Ska testa det, vanligtvis vad jag har läst så brukar bilen bli FWD när Haldexen strular men inte RWD, Så nått skumt är det, men ska testa det du sa så får vi se. tackar.

//Dajjmen
Fick min polares film nu och la upp den på YT, får ursäkta för vårt omogna beteende så vi låtsades att bilen har turbo, men jag vill understyrka att bilen är 99,8% original utom K&N filer och inget annat, jag hade inte tagit upp er tid om jag ville blåsa er, snälla hjälp mig.

Sjukt nördigt men hör kommer filmerna:

http://www.youtube.com/watch?v=LmsRqa6djL0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=Kxi68RrvGe4" onclick="window.open(this.href);return false;

//Dajjmen
Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

Ska det vara såhär? Ska inte gummit följa med axeln?

http://www.youtube.com/watch?v=BLE6THQrpkk" onclick="window.open(this.href);return false;

//Dajjmen
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av bossebud »

det verkar som om du brytit en drivaxel?

är de i fram så förklarar det varför bilen driver i bak, den tror att den "spinner"
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Affa »

Borde inte bilen kännas ganska slö, då endast 50% av kraften överförs till backhjulen?
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av heika_ »

Ha inte sönder drivlinan nå mer nu :) kolla andra sidan när du ändå håller på!
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

Affa skrev:Borde inte bilen kännas ganska slö, då endast 50% av kraften överförs till backhjulen?
Nej utan alla !==% skickas bak ist har jag förstått. Därför blev bilen "RWD"
//Dajjmen
Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

heika_ skrev:Ha inte sönder drivlinan nå mer nu :) kolla andra sidan när du ändå håller på!
Nej klart, bilen står i garage. Filmen var bara för att visa, jag måste lösa problemet innan jag kör med bilen igen.

//Dajjmen
Användarens profilbild
Dajjmen
Turbo VR6a
Inlägg: 93
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Min bil har blivigt RWD på nått sätt :S

Inlägg av Dajjmen »

Så, då har jag tagit av drivaxeln och hittat felet. Det var den inre delen som var rundad. Så nu letar jag efter en ny drivaxel. Har skrivit en tråd om var jag kan hitta en ny, men än så länge utan resultat. Någon av er som vet? Kan tänka mig att köpa en begagnad också i bra skick.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Så nu har jag monterat ihop allt igen utan drivaxel och gjort pluggar till hjullagret så att ingen skit kommer in, så bilen för givetvis stå tills en ny drivaxel har hittats.

//Dajjmen
Skriv svar