Akut ! Motorn "hostar"

Forum för bilar med R32 motorer

Moderator: Skee^

Skriv svar
macfreak
Ny vaxad
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 18:50
Ort: Sverige

Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av macfreak »

Hej, köpte mig en r32 i tisdags av en bilförsäljare och igår när jag åkte så kände jag att den gick ojämt.. Jag stannade bilen, lyfte motorhuven och man hörde att motorn hostade, tror den inte tänder på alla cylindrar eller något.. Är inte jätte insatt i bilar men åkte till VAG med den igår och dom skulle göra felsökning på den idag. Men kan de vara något annat än tändspolarna och tar garantin respektive försäkringen det annars? Tacksam för hjälp /
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av bossebud »

du har garanti på bilen i 6 månader eller 500mil enligt konsumentköplagen så de e bara kontakta bilförsäljaren isåfall!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
macfreak
Ny vaxad
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 18:50
Ort: Sverige

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av macfreak »

Okej, ja jag pratade med han igår och grejen är att det var 30 mil ifrån min hemstad jag köpte den. Så de är lite tråkigt o behöva ha mer problem detta halvåret, så är lite orolig om dom inte hittar något på felsöken och det är något gravare fel.. Men jag får väl se hur det går!
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av TheDeadDorkster »

Vet tyvärr ej om en R32 har individuella tändspolar (tycker dock att den borde ha det), så ett hett tips är att kolla dom.
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
macfreak
Ny vaxad
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 18:50
Ort: Sverige

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av macfreak »

Det var den tredje tändspolen som hade bränt, är detta ett vanligt problem? Funderar på att Byta till några bättre? Hur gör man? Sitter det ngk spolar i en r32?
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av bossebud »

macfreak skrev:Det var den tredje tändspolen som hade bränt, är detta ett vanligt problem? Funderar på att Byta till några bättre? Hur gör man? Sitter det ngk spolar i en r32?
Skönt att de löste sig!! Spolarna brukar tyvärr gå på dessa bilar, men tror att vag bytte dessa på goodwill eftersom de e så mkt fel på dom du får fråga runt lite, finns Inge som funkar bättre än original dessvärre, det är kyla/värme som får dessa o spricka o skicka gnistan lite höger och vänster
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
macfreak
Ny vaxad
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 18:50
Ort: Sverige

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av macfreak »

Ja de va det! Okeej, fan tråkigt o lämna in den för det då och då.
Okej då har man lärt sig varför de med, tack så mycket bosse!
Du har ingen aning om hur man byter stereon till en multimedia?
Och att de luktar lite bränd olja när jag drar på ibland, kommer lite då och då..?
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av bossebud »

macfreak skrev:Ja de va det! Okeej, fan tråkigt o lämna in den för det då och då.
Okej då har man lärt sig varför de med, tack så mycket bosse!
Du har ingen aning om hur man byter stereon till en multimedia?
Och att de luktar lite bränd olja när jag drar på ibland, kommer lite då och då..?
Varför det luktar olja är väldigt svårt o svara på men IOM att de luktar olja såmbetyder det att de läcker vid något ställe där d e varmt så kolla runt grenrören om du ser lite olja, kan va nån packning som ger me sig när oljetrycket ökar i motorn, ang stereobytet så fanns det en tråd mindre än 3 veckor gammal om samma ämne så sök lite på forumet i r32 delen s hittar du den :) tror det involverade att kapa gamla kreditkort för o göra en "nyckel" för o sticka in på sidorna av stereon för att få ut den!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av bossebud »

Hittade tråden ang stereobytet http://www.vr6.nu/viewtopic.php?f=36&t=21486
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
macfreak
Ny vaxad
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 18:50
Ort: Sverige

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av macfreak »

Okeej du är jävlig du bosse!! Har inte kollat än, men för några hundra mil sen bytte dom ju olja i haldex, lådan och vanliga.. Så kan va de som ligger o pyr kanske! Men jag ska kolla lite ikväll nu tänkte jag! Sitter något sportluftsfilter på jag inte litar på ;)
Jaaa, tackar tackar! Är ju dock en 07 jag har, men de kanske sitter en liknande stereo i!!
Tack för din hjälp! :p
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av polomannen »

Oftast så görs motortvätt på motorerena och vatten tränger i cylindrarna och då bränner man spolarna....ganska vanligt.
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
macfreak
Ny vaxad
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 18:50
Ort: Sverige

Re: Akut ! Motorn "hostar"

Inlägg av macfreak »

De har jag också tänkt på, för bilfirman hade putsat upp motorn så att den nästan såg sprillans ut, så de kan mycket väl va därför, spolarna va bytta för bara (runt) 1000 mil sen! Mvh
Skriv svar