golf4 v6 4motion turbobygge (hjälp)

Forum för bilar med R32 motorer

Moderator: Skee^

Cofi
Tändkabel
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 02 dec 2009, 09:12

golf4 v6 4motion turbobygge (hjälp)

Inlägg av Cofi »

Någon som kan ge lite tipps och råd angående mitt nya bygge?
Jag håller på att bygga in turbo i min golf4 v6 4-motion. Det som är på plats nu är intercooler, grenrör och turbo, nästa steg är att inhandla spridare, någon som har nått bra förslag på vad man ska ha och gärna komma med mer tips på vad man ska tänka på innan man vrider om nyckeln?
Hörde rykten om att kolvarna ska hålla men är lite osäker.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: golf4 v6 4motion turbobygge (hjälp)

Inlägg av bossebud »

tja....

det är väl ganska mkt och tänka på ,
vad är effektmålet?
hur mycket är du villig o byta

det första jag skulle göra äro köpa spridare anpassat för den effekt du e ute efter en tum regel på en 6 cylindrig bil på bensin är att 6 t.ex 300 cc spridare räcker till 300hk på bensin, 6st 465 cc räcker till ca 460hk på bensin etc detta är grovt beräknat, om du ska över ca 0,4-0,5 bara behöver du sänka kompressionen genom en kompplatta(mls packning) lr byta kolvar till lågkompskolvar
koppling kan du behöva uppgradera till en som tål mer effekt

trycrör måste du bygga , har du en wastegate lr är den integrerad i turbon, har du en dumpventil, har du byggt downpipe och avgassystem?hur ska du styra laddtrycket? genom grundladdet på wastegate lr separat styrning?

och till det viktigaste: hur ska du styra bränslet och tändningen ? chip lr sprut? chip e lättast , men sprut e bäst

chip hittar du på http://www.fekzen.se

hur ska du styra laddtrycket
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: golf4 v6 4motion turbobygge (hjälp)

Inlägg av veärsex »

En kompis kör Vipec sprut, supernöjd med support och mappning

http://www.vi-pec.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf vr6-93
Cofi
Tändkabel
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 02 dec 2009, 09:12

Re: golf4 v6 4motion turbobygge (hjälp)

Inlägg av Cofi »

Ja, det här är mitt första turbobygge så att just nu är jag ute efter så mycket info det bara går.
Självklart så vill man få ut så mkt effekt som möjligt men eftersom jag inte har så stor erfarenhet
av ett sådant bygge så vill jag först veta vad som är bäst att göra.

Downpipe är nästan färdigsvetsad, intercooler är på plats.
Jag har en wastegate klocka, och trycket tänkte jag styra elektroniskt eftersom jag hörde att det är
en mer kontrollerbar laddtrycksstyrning, om det stämmer vet jag inte.( vad e skillnaden med en manuell)?

Tänkte använda en kompplatta. Hur mkt kan man ladda då på en sådan motor? har hört att några har laddat 1,2 bar.

Jag hade tänkt använda chip fram till att jag läste svaret jag fick på tråden. Om jag inte använder chip,
hur gör jag då? :?
Angående spridare så rekommenderade en kompis till mig siemens 870cc.

Tack för alla svar..
Skriv svar