Är i köptankar av en GOLF V5 4 Motion - Råd & Hjälp!

Forum för bilar med VR5 motorer
3xiM
Hardcore VR6:are
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 18:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Är i köptankar av en GOLF V5 4 Motion - Råd & Hjälp!

Inlägg av 3xiM »

Hej!

Long time no see! Efter att ha haft min Golf VR6 97 i 5 års tid är jag sugen på ett nytt åk! Var och tittade och provkörde en Golf V5 4-motion i veckan!

Läst en hel del om bilen och motorn både här och på andra ställen!

Objektet i fråga är en Golf IV V5 4-motion 2002 direktimport från danmark

Har absolut ingen erfarenhet av hur en mk4 ska kännas att köra, speciellt inte vr5/vr6:orna samt heller inte 4-motion

Min första uppfattning var att bilen gick väldigt fint, 4-hjulsdriften gjorde sitt jobb. Dock så lös motorlampan, öppnade huven och kollade lite. Då fann jag att det satt ett öppet luft-filter monterat på bilen. Detta konfronterade jag då bilfirman som har bilen tillsalu! Säljarvalpen berätta då att motorlampan börjat lysa efter att förra ägaren monterat på det öppna luftfiltret! Stämmer detta?

Hur är det annars med v5orna/v6orna 4motion. Är det samma typ av kaross,fjädring etc? tyckte den var väldigt mjuk i fjädringen

Försökte även förklara för bilfirman att kamkedjan och glidskenorna Bör bytas ut vid runt 18-19000 mil, detta sa dem var ren lögn och försökte förklara för mig att kedjan var självspännande. Bilen har gått 15.000 mil! Så det börjar närma sig för kamkedjebyte, har man otur kan det vara tidigare än 18.000 mil med.

Vissa här på forumet som vet vad dem snackar om skriver att man bör undvika VR5:an såsom polomannen, tobbe80. Sedan finns det folk som kan en hel del med och äger/ägt en vw med v5 ex thedeaddorkster och foffa2002.

Bilen var föv sjukt fräsh, visserligen nyrekondad men gav ändå ett bra helhetsintryck trots vissa frågetecken.

Dem begär 39.000:- är den värd pengarna eller ska jag satsa på att hitta en fin Golf v6 4motion istället?



Skickar med en länk till objektet!

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=6 ... =jsonmalmo

Bild
VR6 ;)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Är i köptankar av en GOLF V5 4 Motion - Råd & Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

Ta och länka till denna tråden på "övrigt snack" så kommer du få svar snabbt.. Folk sneglar väldigt sällan på denna delen av sidan så ta och lägg den där ;)

mvh Florian
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Är i köptankar av en GOLF V5 4 Motion - Råd & Hjälp!

Inlägg av bossebud »

detta inlägg kommer juh upp när man trycker på visa nya inlägg så det spelar ingen roll vart man lägger tråden =),
iaf tycker jag det är ganska dyrt särskilt när du kommer behöva byta kedjor snart om d inte redan e gjort, finns komplett servicebok från den tiden bilen var i danmark? dom flesta bilformor om inte alla har tillgång till felkodsläsare och brukar släcka alla lampor innan de ställer ut bilen, men om lampan har tädts en gång till efter det så är det värt att kolla upp ev felkoder innan så d inte e nåt allvarligt.

och du gör absolut rätt i att skriva tråden under denna kategori, förhoppningsvis så får vi lite fart på den delen av forumet me, men at uppmana någon till att länka till en annan del av forumet som är "mer aktiv" är fel, även om i detta fall banzai bara ville att du skulle få svar snabbt!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Är i köptankar av en GOLF V5 4 Motion - Råd & Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

bossebud skrev:detta inlägg kommer juh upp när man trycker på visa nya inlägg så det spelar ingen roll vart man lägger tråden =),
iaf tycker jag det är ganska dyrt särskilt när du kommer behöva byta kedjor snart om d inte redan e gjort, finns komplett servicebok från den tiden bilen var i danmark? dom flesta bilformor om inte alla har tillgång till felkodsläsare och brukar släcka alla lampor innan de ställer ut bilen, men om lampan har tädts en gång till efter det så är det värt att kolla upp ev felkoder innan så d inte e nåt allvarligt.

och du gör absolut rätt i att skriva tråden under denna kategori, förhoppningsvis så får vi lite fart på den delen av forumet me, men at uppmana någon till att länka till en annan del av forumet som är "mer aktiv" är fel, även om i detta fall banzai bara ville att du skulle få svar snabbt!
Hehe, det är helt rätt bosse :)

Jo tänkte ju att han skulle få ett snabbt svar även om det var lite fusk ;) Drastic times call for drastic measures.. dvs i detta fallet får man inget svar under det förloppet som man MÅSTE ha svar (dvs inför ett bilköp) så får man väl fula lite ;) även om ingen någonsin kommer hålla med mig om att man ska posta inlägg när det finns ett bättre ställe för dom x)

mvh Florian
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Är i köptankar av en GOLF V5 4 Motion - Råd & Hjälp!

Inlägg av bossebud »

=)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
3xiM
Hardcore VR6:are
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 18:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Är i köptankar av en GOLF V5 4 Motion - Råd & Hjälp!

Inlägg av 3xiM »

Tack för svaren grabbar! Lampan var nu släckt, säljaren sa att den varit inne på service men kunde inte svara på vad som gjort att den lös. Vilket jag inte gillar alls! Samt att han nästan hånade mig när jag visade uppgifter och annat som antyder att man BÖR byta kedjehelvetet och glidskenorna vid 18-000 mil eller tidigare. "Då ljuger dem dig rakt upp i ansiktet"

Svarade med att "ja jo diverse VAG verkstäder och motorentusiaster måste ju ha fel"

Kanske ska snegla på en V6 4motion istället? Säkrare kort?

För handen på hjärtat så var VR5:an ganska slö!
VR6 ;)
Skriv svar