Måste bara få berömma...

Forum för bilar med VR5 motorer
Användarens profilbild
danneman.com
VR6 newbie
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 22 dec 2006, 00:01
Ort: Gävle

Måste bara få berömma...

Inlägg av danneman.com »

...våran Passat Variant.
Kom hem i går kväll från resa från Vemdalen hem till Gävle.
Fullastad bil,( så fullastad som en bil någonsin kan bli för en barnfamilj med barnvagn, slalom och längdpaket samt allt annat man kan tänka sig ), med Takbox, Vinterdäck och hela kitet.

Snittförbrukning 0,91 l/mil

I Söndags så kom familjen R på besök till stugan vi hyrt. Dom har en V70. Även den fullastad. Kräver mer än 1,1 i förbrukning.

Det kom 15cm snö under söndagskvällen.
Pappa R ringer och frågar om han verkligen skall in på den igensnöade vägen som GPS rekomenderade?
-Jajjamen! sa jag glatt.
Efter det att han åkt ett par hundra meter så berättar han att det står en bil i diket en bit upp i backen han skall upp för.
Jag tar Passaten ner för berget för att hjälpa till. Inga problem med framkomlighet. För säkerhetsskull så tar jag med snökedjor till pappa R's Volvo. ( Stugan är utrustad med kedjor eftersom det kan vara krångligt med framkomligheten... )

Nästan nere i dalgången så står det mycket riktigt en beige V70 med nosen i diket / plogbriken. Fastkörd. Ligger på underredet. Föraren har fått hjälp av en Stugvärd som kopplat sin lilla SUV med bogserlina.
Med lite mankraft och ett par fruar i bakluckan på SUV:en får vi upp Volvon på vägen igen.

Pappa R följer efter mig i mina hjulspår en bit upp mot stugan, men halvvägs upp så blir det rejält brant. Tyvärr kan man inte ta fart eftersom det är vägbyte innan den värsta branten. På med snökedjorna på Volvon eftersom den knappt tagit sig upp till parkeringen där vi nu stannat.
Men inte f--n hjälpte det. Han fick bilen ungefär fem meter upp i backen innan det stannade. Bara att lasta ur Volvon och in med alla deras grejjer i våran bil.
Var det några problem att komma upp? Inga som helst!
Tre vändor senare så är alla grejjor och Familjemedlemmar på plats!
Volvon fick komma fram ett dygn senare. När det var nyplogat!

Nu vet jag att det finns ett gäng med killar som bor där det är REJÄL vinter, ( typ TDD och hans crew... ;-) ).
Men ruskigt skönt att känna att bilen funkade bra med lite tuffare väglag!

Vi har alltid tidigare haft Golfen till denna stuga, men det har varit senare på året och aldrig några rejäla snömängder...

// Daniel
Har varit lycklig ägare till Golf VR6 Syncro Variant -97 i nio år
Passat V5 4motion Variant -01
Volvo V50f -08
Användarens profilbild
mingan77
VR6-mentor
Inlägg: 661
Blev medlem: mån 26 jan 2009, 10:18
Ort: Småland

Inlägg av mingan77 »

hehe feta creds till vw :)

ja o andra sidan så e ju v70 tunga som as med..men alla bilar kan inte vara tiptop överallt heller :)
Golf IV körs nu

Golf IV: http://www.garaget.org/?car=241890" onclick="window.open(this.href);return false;

Golf MK1: http://www.garaget.org/?car=264282" onclick="window.open(this.href);return false;

gamla bilen: http://www.garaget.org/?car=189778" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf Vr6
oggsson
Vr6 Beroende
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 24 dec 2008, 00:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av oggsson »

min Corre skottar bra mycket bättre än pappas V70 också
Än fast båda har framhjulsdrift och han har bra mycket bättre vinterdäck än mig så kommer jag upp för bra många fler backar än honom :D

Men som sagt feta creads till VW :D
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av TheDeadDorkster »

Hur har du fått ner förbrukningen till 0,91? kör jag normalt blir der riktigt fort 0,95/1,0 :S Kör jag 90 däremot sänker jag förbrukningen till 0,87-0,85, :?

I alla fall, drivningen på våra passater är riktigt fin vilket gör att den kommer fram riktigt väl. Dock har jag sänkt min ganska fint vilket gör att terrängegenskaperna inte är så perfekta :? (Nu har jag ungefär 7-8 cm ner till marken från stänkskydden, under sommaren givetvis mindre). Ska kanske försöka hur passaten beter sig på isen om en vecka :)

En rolig notis. För några veckor sen köpte jag min tredje fyrhjulsdrivna VW. En VW T3 Caravelle Syncro. Den gick genom besiktningen U.A. efter ha varit avställd i 9 år!
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar