VW Bora V5 - Hur stabil är denna bil?

Forum för bilar med VR5 motorer
Pappi
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 20:11
Ort: Degerfors

VW Bora V5 - Hur stabil är denna bil?

Inlägg av Pappi »

Tjena.

Tänkte bara kolla om någon har något att säga om denna bil? Är motorn stabil eller är det ett dåligt köp? Har kollat lite videos på youtube och tycker att motorljudet är otroligt likt VR6.

Har några frågor som jag undrar över lite.
*) Har V5 kamkedja som VR6?
*) Är V5 lika törstig som VR6?
*) Vad är det som skiljer sig mellan V5 och VR6?
*) Något speciellt man ska tänka på om man ska köpa sig en V5?

Överlag så verkar Bora vara en väldigt stabil bil. Min morbror har en Bora 1.6 och den har han haft i snart 2år och den har inte krånglat något alls vilket är otroligt positivt :D

Tacksam för all info om V5

Mvh Pappi
Livin' Loud
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av TheDeadDorkster »

Halloj.

Fråga 1 = yupp kamkedja.
Fråga 2 = Min passat är i alla fall mindre törstig än min syncro.
Fråga 3 = Den har 1 cylinder, och 10 eller 20 ventiler beroende på årsmodell.
Fråga 4 = Foffa borde kunna svara på det. Det enda jag vet är att tändspolarna, lambda, och LMM är känsliga hos 170 hk 20v versionen.
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

0,72L = 110-120Kmh
Blandad 0,9
MEN den måsta ha ny mjukvara dvs bil ska vara byggd 1999-06
Kolla på www.vv.se

Ny design på kamkedja och spännare.
Byte runt 18 000mil
Går säkert 4-5000längre.

Ger MYCKET mer effekt än VR6
V5 10v 150Hk ger oftas ca 170hk.
Och det på 5cyl pga nytt insug och bättre ecu/spridare och vassare kammar än VR6 MK3 :D

Fråga 4 = Foffa borde kunna svara på det. Det enda jag vet är att tändspolarna, lambda, och LMM är känsliga hos 170 hk 20v versionen

Stämmer :D
Pappi
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 20:11
Ort: Degerfors

Inlägg av Pappi »

Tackar så mycket för informationen folk :)

Låter bra att den har kamkedja i allafall. Angående soppaförbrukningen, 4wd:n gör väl att den slukar mer soppa än fwd. Jag har tänkt på årsmodell 99-01 beroende pris osv. Ok då hänger jag med, men är motorn annars uppbyggd på samma sätt eller?

Förstog inte riktigt där vad som ger mycket mer effekt än VR6? För om jag köper en V5 så har jag planer på att sugtrimma den lite. Hade tänkt mig sportluftfilter, 2.5" hela vägen och ett chipp till och börja med.

Fast modellen som jag kollar på V5 ligger på 150hk och inte 170hk när kom 170hk versionen då? Åter tack för all hjälp hitils.

Mvh Pappi
Livin' Loud
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Bilen ger mer effekt än specat.

Öppet filter ger lägre effekt på denna.
Burken räcker långt över 400hk.

2.5tum är för stort för 2.3L under 200HK

en VR6 ger 174Hk på 6cyl = 29hk per cyl och VR5 ger 34hk per cyl.
Det är det variabla insuget som gör susen och de fina mK4 kammarna.



Om du ska sugtrimma så finns det massor av recept ;)
Pappi
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 20:11
Ort: Degerfors

Inlägg av Pappi »

foffa2002 skrev:Bilen ger mer effekt än specat.

Öppet filter ger lägre effekt på denna.
Burken räcker långt över 400hk.

2.5tum är för stort för 2.3L under 200HK

en VR6 ger 174Hk på 6cyl = 29hk per cyl och VR5 ger 34hk per cyl.
Det är det variabla insuget som gör susen och de fina mK4 kammarna.



Om du ska sugtrimma så finns det massor av recept ;)
Du är ju expert när det gäller trimmng så tvivlar inget du säger. Men när det gäller sportluftfilter så är jag ute efter skönare ljud i motorn :D lika så med 2.5" system, men vad rekommenderar du för att få en skönare sång i motorn?

Aha okej nu hänger jag med på vad du menar :D har du något trevligt recept när det gäller sugtrim som är anpassat för V5 med 150hk och ej 170hk :roll:

Mvh Pappi
Livin' Loud
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Satsa på att bygga ett 2.25tum system.

Jag tappade ca 15hk på ett simonsystem. :shock:
Super sprint har dock ett bra .

Det du ska skaffa är MK4 stg 4 kammar + mjukvara så har du iaf en 190Hk med ett 2.25tum super sprint system
7500varvstopp
Pappi
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 20:11
Ort: Degerfors

Inlägg av Pappi »

Ok jag lyder dig, blir ett 2.25" hela vägen då, ska jag skaffa racekat eller strunta i det? Men hur gör jag med luftfilter ska jag köra på öppet pga ljudet eller strunta i det?

MK4 men boran jag ska köpa är ju en MK4 V5 med 150hk, men jag förstår inte riktigt hur jag skulle kunna få 190hk med bara dom sakerna? :roll:

Mvh Pappi
Livin' Loud
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Kammarna ger över 20hk och bilen har 170hk från början även att den kallas 150hk.

Katten räcker långt förbi 250hk så den behöver du inte byta.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3062575

197Hk 8)

600Hk lämnade den senrare med en liten "500hk turbo" a.k.a 3076R
Pappi
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 20:11
Ort: Degerfors

Inlägg av Pappi »

Ok då blir det auto att skaffa kammarna, jasså så fast de står att bilen har 150hk så är de fel utan bilen har 170hk hur kommer det sig då? Ok då skippar jag katten också. Extraktorgrenrör då är det något att satsa på eller. Intressant det dära mellan steg 1 och 2. Skiljer det sig mycket i pris mellan stegen eller?

Jag har sett bora 1.8t den skulle jag vilja ha, men de är så sälsynta så det duger gott med en V5

Tack för all hjälp foffa :)

Mvh Pappi
Livin' Loud
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Det sitter extraktor på orginal
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3062575&page=7

Bilen ger ca 148-152hk på Hjulen orginal så VW har helt enkelt specat ner den.
Inte ens kompet stämmer i deras info papper.
Det är 10.7:1 och dom säger 10.0:1 som är en helt sjuk skillnad.

Skiljer inget i priset mellan 1 till 2.
Är enbart hur vassa kammar man vågar köra.

Ska man varva 8000 så behöver du andra fjädrar till toppen också
Pappi
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 20:11
Ort: Degerfors

Inlägg av Pappi »

Haha ok tur att jag vet så mycket, eller inte :)

Ca 150hk på hjulen är som du skrev tidigare ca 170hk i motorn då eller. När de gäller komp, fattar inte riktigt tyvärr. Enl VW spec är den bättre eller är den andra det?

Aha ok ja förstår, visst vill man ha vassa kammar, men samtidigt så vill jag inte ha en rasad motor :D hjälper det något om man köper lättar svänghjul osv?

Kul att du är så hjälpsam :D

Mvh Pappi
Livin' Loud
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

motor klarar ca 7500v och 600hk utan att byta något.
Så kammar och sugtrim är långt ifrån att rasa den .


Lättare svänghjul ger en rappare karaktär.
Pappi
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 20:11
Ort: Degerfors

Inlägg av Pappi »

Aha ok inte dåligt att motorn pallar så mycket innan man måste byta till värre saker :D aha ok rappare bottendrag då eller blir motorn allmänt rappare?

Mvh Pappi
Livin' Loud
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

vassare kammare och större avgas etc gör att du tappar botten tyvärr
Skriv svar