Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Blew my clutch,FW and killed my DRP 02M box,radiator,hood and lots of other engine components.
Propably ~4000$ to fix this mess.

Im gonna have a talk to US based clutch company on monday .... lets call em XXXXXXXXX for now :mad:


First test with WOT BOX was great and i launched at 6200rpm and flatshifted.
Low boost and did a 11.40@134.5 :eek: :thumbup:

Added some more rpm to the WOT BOX launch and let the air out of the tires to 7.5psi.

clutch exploded instantly after the 60ft :thumbdown: :mad:
2 launches :banghead:


Big thanks to Erik JETTA VR6 R32
:D

3 pimps

Bild

First test before the 4000$ disaster!!

http://www.youtube.com/watch?v=8QT4Jwh-JDU

:P
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Exploderade lådan eller?
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Nyman
VR6 Guide
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 12 feb 2006, 19:57
Ort: Ekenäs,Finland

Inlägg av Nyman »

Fan va synd!Först turbon som du hade nå probs med och nu dehär! :(
"Vr6 Is My Language!"
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Var tag sen man skrev några rader om de senaste uppdateringarna men håll i er för nu kommer det :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Köpte på mig Henkes (z-vr6nitrous) gamla ic under bug run -09. Tack för det!
Denna ic hade nästan samma mått som min gamla, men isf 3" tjock så mäter denna pjäs 4" :D
Trodde inte ja skulle behöva modda så mycket på tryck rören för att få dit den men där misstog ja mig. Det slutade med att ja kapa upp alla tryckrören i små delar.
Tyckte ja kunde göra rördragningen mycket bättre nu än för några år sedan (och de kunde jag :D ) Bättre passform, längre radier, mindre silikon skarv=bättre flås.
Notera oljekylarens nya placering den får bra mycket mer kallluft än tidigare.
Bild
En hjulinställning satt inte fel efter allt skruvande. Tack till Martin på bilmetro falun för hjälpen!
Bild
Lät Forsberg svarva till nya vajer arreteringar som ja försåg med länkhuven, allt i stål för noll flexningar vid växlingarna. Nedan ser ni 2 olika orginal arreteringar, den längst ner på bild är den som är sämst att använda den flexar hur mycket som helst. Inget för den som eftersträvar stumma snabba växlingar.
Bild
Blev en rejäl skillnad denna moddning kan hindra missväxlinar å rädda hela lådan.
Bild
Finn ett fel
Bild
Bild
Tyckte bilen betedde sig väldigt konstigt när ja stod still och hade kopplingen nertryck vid en snabb uppvarvning till ca:4500-5000rpm så ville bilen göra ett minimalt skutt frammåt. Jag monterde en huvudcylinder från en golf mk4, tänkte att de kanske blir fel med mk3 huvudcylinder grejor på 02M lådan. Mycket jobb med att få den nya cylindern att passa men de gick, fick dessutom dit en slags hydralisk utväxling som sitter på golf 4 an=kopplingen blev mer lätttrampad :D
Men felet bestod trots åtskilliga luftningar :evil: Ja de var den andra cluchnet kopplingen som dog, Suck
Nu fanns de bara en sak att göra: riva ner. Vad felet beror på ser ni på bilderna, hade nog tur att ja rev i tid så de inte blev lika illa som för Foffa.
Bild
Denna gång ska ja pröva en Sachs koppling specad till 610Nm, kanske lite i underkant men ja tror mer på en tysk som specar i underkant än en jänkare som säger de dubbla :roll: Detta blev min 5 eftermarknads koppling ja köpte :shock: börjar bli lite tråkigt de här me alla ras. Tack till DLI teknik för snabb leverans och foffa som fick gå ut i garaget me tumstocken :D Den här nya har som den uppmärksamma ser extra förstärkta solfjädrar.
Bild
Bild
Självklart så räckte de inte med att kopplingen paja, nej då hela koppen som håller bakre motorfästet hade slitits loss från framvagnsbalken. Trött man blir. En attack med svetsen å fästet var på plats igen... ja nästan iaf de skulle väl krångla lite när den bakre skruven skulle i motorfästet men de löste sig till slut.

Nu rullar bilen igen lite mappning av olika laddtryckskurvor återstår dock när ja plockat ur en fjäder ur wg. och kopplat in hastighets signal till sprutet :D Annars så är allt klart för helgens rejs på kjula, eskilstuna. Håll tummarna för en regnfri helg och ett par snabba tidkort :D

Ps. Kolla nya bilsport för lite pinsamma kort på ägaren av denna svarta bastard :D
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Inlägg av Maiden-VR6 »

Jaja... Hoppas Sachs fungerer da.
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Underbart jobbat Erik!
Kan inte sluta bli lika förvånad över ditt arbete! :shock:

Keep up!
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Smart grej de där med växellänkaget :D aldrig tänkt på det måste också lösa :>
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Faaaast du har ju en annan låda :S
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Herrejävvlar Erik :!:

(Oj-va-e-de-för-blött-som-rinner-mina-byxor :twisted: )
Golf vr6-93
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Robin skrev:Smart grej de där med växellänkaget :D aldrig tänkt på det måste också lösa :>
Soooooo 2007 :wink:

Det var när Erik fick känna på hur fint min växelspak gick som han fattade att det ska vara som när 2 smörknivar har sex ....vid växling dvs :P
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

De går inte göra nå liknande på orginal lådan?
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

foffa2002 skrev:
Robin skrev:Smart grej de där med växellänkaget :D aldrig tänkt på det måste också lösa :>
Soooooo 2007 :wink:

Det var när Erik fick känna på hur fint min växelspak gick som han fattade att det ska vara som när 2 smörknivar har sex ....vid växling dvs :P
Haha! Uniballs å länkhuven är ju inte världens newsflash direkt, kom nog före -07 ;) Ja har väl haft tillräckligt med andra bekymmer för att inte hinna med dessa små moddningar. Men när du sa de där om smör knivarna på kjula de avgjorde helt klart saken :D De tidiga oem grejorna suger verkligen pung.

och Robin>> De är inga konstigheter att bygga till ditt 02A länkage, men du har mer att hämta om du får dit ett spakställ från en nyare golf typ mk4-mk5, de är första steget.
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Ait, thanks :)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Äntligen börjar tidkorten peka åt rätt håll :D
Bild
I går kördes årets sista rejs på kjula. Sista och fjärde repan ut för dagen kördes personbästa :D Som bästa 60ft noterades 1,83 som följdes upp av en missväxling :evil: Kännde mig rätt nöjd med dagen och hade inte ork att stanna till dagens körningar så ja packade ihop å drog hemmåt dalarna :)

Grattis oxå till stallkambraten Tobbe G i den gule som lyckades spaka hem en 11,55@198km/h repa !

Hade ingen med mig som höll i nån filmkamera så de enda ja kan erbjuda är ett dåligt mobilkamera klipp :(

http://www.stahlherz.com/vrtt09sept/MOV00307.mp4
David L
VR6:are 4 ever
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
Ort: Nykvarn
Kontakt:

Inlägg av David L »

Grattis till fina tider!
http://www.dli.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar