Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Blasse
Vr6 Beroende
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 17:33
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Blasse »

lite blandade nyheter på hemsida, lagt upp några vänners bilar, SMS tjänst så att man kan få dom allra senaste nyheterna, Gästbok och lite smått och gott. mer godis kommer bland annat lite mera bilder på sveriges enda? BORA R32. Så nu tycker jag ni lägger in sidan i bokmärkesmappen :) hejsvejs! sida jag talar om är så klart www.stahlherz.com
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Inlägg av Maiden-VR6 »

Du har overgått endel av mine fantasier Erik!
Helt utroligt at du bygger det slik. Grattis!!
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Maiden>>Tackar å bockar! Alltid lika kul när folk uppskattar de man gör :D eller lever för.

Foffa>> Haha tack själv har man ju prestations ångest å tycker allt går för sakta hela tiden. Men visst har de spenderats x antal timmar i garaget sen sist :)

En snabb uppdate då:

Bilen besiktad i går med 3st 2or.
-Lyse högt ställt höger sida
-Sidorutor fram belaggda med solfilm
-Reflexer bak saknas (trots de funka utan förra året,men men)

Om besiktning i dag men blank papper! :D Lite kul att den gick igenom utan klagomål på sportstolar, bälte bur mm.

Min kompis som besikta bilen fick höra detta efter bes. mannen bränt 3 varv runt bilprovningen varav de går fortare å fortare för varje varv.
>> Fan vilken väghållning med denna sitter man fan fast på vägen!
Kompisen>> Jo du å vänta bara tills han hängt i riktiga motorn då sitter man fast i sätet oxå :D
Blasse
Vr6 Beroende
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 17:33
Ort: Falun
Kontakt:

en liten update

Inlägg av Blasse »

eftersom Erik inte kan lyckas hålla alla sina tekniska prylar vid liv/funktion (trasig bärbardator + att skärmen har mer eller mindre slocknat på stationära datorn också) så passar jag på att skvallra lite om vad som händer...

Bilen är grundmappad och inväntar en tid hos PPF om/när dom har möjlighet att klämma in han, förhoppningsvis innan bugrun!

har lagt in ett videoklipp på vr6:an, mysfaktor på ljudet utlovas.

en redig forum update med bilder och sådant kommer komma när mr. erik har tid, och det lär väll dröja, så ni får hålla tillgodo med dessa små uppdateringar på hemsidan så länge :)

ni får gärna slänga in lite gästboks inlägg om ni vill, nu när jag slitit och har lagt in en sån :)
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

tjenna kör du eller ? =) glöm inte ut gången i toppen vattnet den strypningen där
Erik skrev:Tack grabbar!

Foffa>> ja visst fan är de känsliga grejor men håll dig borta från verktyg, använd fingrarna å olja rejält så ska de nog lösa sig. Lite ont i naglarna kanske de gör men de är de värt :wink:

TheDeadDorkster>> Ops zwei, jag har missat det :oops: men stage ska stå kvar de är ju engelska och alltid retar de nån när man blandar språk hehe
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

I dag kördes bilen hos ppfs bromsbänk.

För att snabbt summera de hela:

Väldigt mycket krångel! Nått konstigt fel som gör att tomgången svajar ca 1000 rpm när den inte körs under last. Sen ett till problem efter ett laddtryck på 1,3 bar så håller inte laddet en stabil kurva utan svänger allt mellan 1,3bar och 2bar.

Det hela resulterade iaf med en lite snällare map på 1,3bar, 490 hk på hjulen

Sedan vart de en till som med laddtryck till 2 bar med fladder:
ca: 630 hk och 550Nm på hjulen :D

Som Blasse säger mer info å bilder kommer, jag lär bara få tiden att räcka till vilket de känns som den inte gjort på sistone.

Vi ses på BUGRUN!

Over and out!

//Erik
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

jädra synd men finns ju god potential i maskinen iallafall :)

ska bli kul å se den in action på bugrun ,synes där
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

skojsigt att den höll .. tycker de verkar lite virrigt mäd broms dynapac å rullar å sånt.. jämför din maskin med min så kördes min på gatebil mässan på en ny dynapac anläggning..

0.9-0.95 bar 505 hk på hjulen å 540 Nm

magnet ventilen hade pajat så ja fick inte upp fullt ladd tyvärr ..

å 1.2 bar u annan broms bänk motorn löst då ej rullar osv.. 580 hk nm 600 något

å en full gas mapp 690 hk å 750 Nm på 1.8

himmla skumt de där..

kör hårt
Erik skrev:I dag kördes bilen hos ppfs bromsbänk.

För att snabbt summera de hela:

Väldigt mycket krångel! Nått konstigt fel som gör att tomgången svajar ca 1000 rpm när den inte körs under last. Sen ett till problem efter ett laddtryck på 1,3 bar så håller inte laddet en stabil kurva utan svänger allt mellan 1,3bar och 2bar.

Det hela resulterade iaf med en lite snällare map på 1,3bar, 490 hk på hjulen

Sedan vart de en till som med laddtryck till 2 bar med fladder:
ca: 630 hk och 550Nm på hjulen :D

Som Blasse säger mer info å bilder kommer, jag lär bara få tiden att räcka till vilket de känns som den inte gjort på sistone.

Vi ses på BUGRUN!

Over and out!

//Erik
Användarens profilbild
VR6istheshit
VR6 Guide
Inlägg: 106
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 16:20
Ort: V-ås

Inlägg av VR6istheshit »

Sååå grymt bygge :shock:

Fina svettsar också :D
Man blir aldrig för gammal att leka med bilar=)

Min Volvo 855R http://www.garaget.org/?car=210062
holminen
VR6 newbie
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 15:32
Ort: Uppsala

Inlägg av holminen »

Älskar den! Kommer du till Gatebil @ Mantorp?

Btw, visade sig att min kusin känner dig :) Mats Persson
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Holminen>> Nej de blev inge gatebil för min del. Närmast står borlänge street open nästa helg. Apan känner ingen, alla känner apan :wink:

Nu har de blivit långt mellan uppdateringarna tänkte iaf. dela med mig av lite bilder för mig rätt gamla, men för er intresserade nya.
Bild
Eftersom mitt gamla orginal värme skydd mot torpedväggen halvt brunnit upp å jag vill fortfarande inte ha en uppeldad bil så tillverkade jag mig ett nytt värmeskydd. 3 mm alu plåt med extra isolering på insidan. Tog mig bara en dag att tillverka å syns knappt när motorn kommit på plats. Passade även på att meka dit ett nytt uppflyttat bromsrör (ej på bilden) Även ett nytt bakre motorfäste från www.dli-teknik.se ,monterades, tidigare har ja kört orginal. Tack David för det!
Bild
Lite nytt värmebandage å svartvärmebeständig färg där de behövdes.
Bild
Om någon lyckats knöla ner en downpipe på en mk3á med större volym än min så vill ja gärna vet hur :D
Bild
Norpan hjälpte till och gav sprängskyddet till växellådan lite svart färg :)
Bild
Efter att grenröret byggts om med v-bandsklämmor å flyttad wg. Samt båda oljereturerna och ny dp. var de dags för ilyft. Äntligen! detta firades som ni ser :D
Bild
Eftersom mina gamla tankband skämde utseendet på min bils underrede så lära ja skaffa nya.
Bild
Köpte mig ett ombyggnads kitt från DSS så ja kunde använda mig utav mina gamla yttre knutar med nav. På detta sätt behövde ja inte köpa helt nya axlar till min 02M konvertering.
Bild
Ännu fetare prylar än tidigare denna gång utlovad skottsäkerhet för 800hk :D
Bild
Mycket kladd blev det, helst ville dss ha mina gamla axlar skickade till dem för ombyggnad :shock: Men efter en övertalning om att ja skulle kunna klara att bygga om dem själv så gav de med sig å sålde lösa delar. Mycket bra firma att handla med!
Bild
Trodde nog nått skulle jävlas eller fattas, vara fel. Men de gick för en gångs skull smärtfritt konstigt nog.
Bild
Bild
Insåg att de var hög tid för nya yttre kränghämmar stag, eller vad de kallas. Dessa har förmodligen setat sen -93, kan ju bero på att de är dyra små rackare.
Bild
Insuget läckte lite mellan packning å nedre insugsrör. Denna gång svetsa ja i hop det.
Bild
Nya bussningar i främre framvagnsbalken blev det oxå.
Bild
Blev svårt att få plats med avgassystem med alla orginal värme plåter som tur är finns de eftermarknads prylar som löser detta problem i form av självhäftande värmeisolering.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
3,5" till dubbla 3" rör. Sidepipe i vanlig ordning allt för fria luftvägar :D
Ni som har hört sången vet vad ja menar.
Bild
Ett orginal vw täcklock för stereon (tackar Norpan för det) blev hållare för lite nya knappar. Mes eller mos knappar=2 olika laddtryckskurvor.
Bild
Bild
Jepp de går att spinna med den, även med "lilla" grundladds mappen :D
Bild
Bild
Givetvis så skulle de krångla lite innan allt börja fungera...
När motorn väl var på plats och startad så pajjar såklart kopplingen.
Bild
De visar sig att centrum på lamellen tagit i urtrampningslagret å slitit sönder det.
Bild
På 02M sitter lager å hydraliken inne i lådan och de är gjort i nån form av bakelit, suck. Å dessa jänkare som aldrig kan göra nått som har passform å presison, nej då man får glatt fila till prylarn så de passar de verkar ingå i priset.
Så de var bara att slita ur hela maskineriet igen å plocka bort lådan svarva ner lamellen, stoppa i nya grejor. Tråkigt men vad fanns de för alternativ? ge upp nej då :D Tack till alla kompisar som hjälpte mig den där långa natten!!

Men efter tok mycket strul innan bugrun så har den gått sedan dess utan problem :D
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

:shock:

Helt otroligt bygge! keep up good working! hoppas det ger utdelning snart för dig ;)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
mingan77
VR6-mentor
Inlägg: 661
Blev medlem: mån 26 jan 2009, 10:18
Ort: Småland

Inlägg av mingan77 »

vart får du tag på alla pengar ? :) vill också ha råd med sånt roligt ju :) jekla falu bo :) heheeh
Golf IV körs nu

Golf IV: http://www.garaget.org/?car=241890" onclick="window.open(this.href);return false;

Golf MK1: http://www.garaget.org/?car=264282" onclick="window.open(this.href);return false;

gamla bilen: http://www.garaget.org/?car=189778" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf Vr6
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Stabilisatorstag heter dom där små dyra rackarna har jag för mig =))

Hur noga är det med avgasbandage egentligen? Förstår att du måste ha den men jag som bara kör med chipp, shrick insug, trimkammar, extraktor och lättat svänghjul lär väl inte behöva det va.. :oops: Är ju lite ny när det gäller kunskap om motorer.. Behöver jag byta eller förstärka diffen?
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

de enda en sugmotor kan behöva med avgasbandage är just vis grenröret men de är svårt att sätta på org.grenrör.. Extraktor rör är lättare och sänker tempen just lite ;) knappt till fördel
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Skriv svar