Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

Tänkte denna gång dela med mig av mitt projekt på detta ementa forum. Ni som varit med ett tag vet vad de handlar om. Ni andra får forska lite mer på min sida :D


Tankarna var många under sensommaren å hösten. Hade en hel del olika ide´r om vad jag skulle göra till vintern och kommande säsong. Efter många funderingar kom jag fram till följande: Jag håller mig till mitt koncept med dubbla aggregat på vr6 motorn. Var ett tag inne på singel turbo, men kom senare fram till att 2 turbos var lite mer ekonomiskt och lite mer orginellt, å lite mer jobb å lite mer mek å dubbelt så krångligt... suck. Men fortfarande dubbelt så intressant :D Så nu undrar ni kanske hur nästa setup kommer att se ut? Här kommer ett litet urval av vad som komma skall inför sommaren 2007.

Botten del kommer bestå av följande:

-Block 2,8 l vr6 borrat till sista överdimesion 83mm (3l), toppdäckat.
-Pauter stakar
-Låg komps Wiseco kolvar med teflon behandling
-Ballansering
-ARP bult till både topp å vevöverfall





Här kommer lite bilder på resans gång:
Bild
Bild
Detta är början till den så kallade kollektorn till grenröret. Kanske inte ser så krångligt ut men fan va de snurra i skallen innan bitarna föll på plats.
Bild
Syrafasta cnc frästa flänsar mot turbos denna gång.
Bild
Bild
bara en kvar då...
Bild
Den andra gick som tur var lite fortare att göra.

Bild
Känndes vid detta läge väldigt korkat att riva ur en fullt fungerande motor med minst 350 friska hästar, men som vi alla vet mycket vill ha mer.
Bild
Ur åkte den iaf.
Bild
Min fyrpuckade sinter höll i fint nästan hela sommaren men på slutet kände jag vissa tendenser till att den inte höll i riktigt som den skulle. Mina farhågor besannades när jag rev kopplingen, puckarna hade slitits ner ända till nitarna. Skavsårena på svänghjulet var ett faktum. Kan inte säga annat än att jag är förvånad hur länge den höll. Många banzaii starter blev det.
Bild
Så här kan man gå till väga om man inte har ett special verktyg på att låsa svänghjulet när man ska bort med det :D
Bild
Grävde lite i min skrot samling och hittade detta 2,8 l block, tyckte de var onödigt riva isär mitt 2,9l block å borra det då de är lite mer värt än ett gammalt 2,8 block. Börjar tycka det är ganska tråkigt att tvätta dessa gamla block då man gjort de ett par ggr förr.

Här börjar bygget av nya grenröret.
Bild
Bild
Bild
Bild
En arbets kompis på jobbet tyckte de jag pyssla med verkade intressant å ville hjälpa till och tur var väl de för fy fan va svårt de har varit att få alla rör på rätt ställe. Tack Christer utan dig hade jag nog inte ens kommit halva vägen vid denna tidpunkt. Ni ser även på bilden hur jag motiverar han lite extra...
Bild
Bild
Här syns en liten skymt på en av de nya snurrorna som skall användas, mitsubishi td04hl 15t med de minsta avgashuset.
Bild
Bild
Bild
Ungefär i detta skede slår tanken mig: Fan undrar om de inte sticker ut nå skit från blocket just de dessa rör ska gå ner... hm en mellan axel för drivning av oljepump eller nått.... Fick lov att hämta ett gammalt skuret block som jag kunde provmontera toppen på. Fan, skit, helvete, piss va rätt jag hade. Bara att riva igen å börja om. Suck ca: 3 kvällar senare var vi vid samma tidpunkt igen.
Bild
Bild
Bara ett rör kvar då...
Bild
Bild
Bild
Detta grenrör med tillhörande flänsar är byggt av syrafast material ss2348 316l. 42,4 mm 2mm godstjocklek. Utan rotgas blir svetsarna invändigt väldigt fula. Därför tejpas skarvarna under svetsning så röret kan gasfyllas.
Bild
En del skarvar gick så klart inte att köra på plats därför demonterades grenröret delvis igen.
Bild
Så klart så slog sig flänsen mot toppen en del under svetsning, därför tillverkade jag denna platta i stål ca 25mm tjock att bulta flänsen i. Så de inte blir fullt så mycket att plana av sen. Ni som studerat dessa bilder väldigt noga kan se hur grenröret i början var väldigt stort å spretade åt alla håll, för att sedan byggas om några gånger för att tajtas ihop. Har försökt att få alla rör i ungefär samma längd, viket skall tillägas var väldigt svårt.

Inser även mitt i detta minst sagt "röriga rörande" bygge att mina orginal wastegates inte kommar att få plats. Hur löser man då detta?? En början är ju att ta bort de nuvarande.
Bild
Kapade bort alla fästen till wastegaten, lite polering på de här sen så ser de nog ut som ett riktigt dyrt aggregat hehe
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
En ny koppling känndes nödvändig så varför inte ett lättare svänghjul på samma gång?
Bild
Fick man en lamell med fjädrat centrum istället för en med stumt som jag beställde, lovar att varenda liten fjäder skall skickas i retur till jänkarna om de nu släpper. Vilket man sett lite för många bilder på...
Bild
En enkel Tial 44 wastegate ska väl sköta jobbet istället när orginal inte fick plats, hoppas nu denna bastard får plats.
Bild
Denna gång blir de 3" downpipe.

Mer info kommer, skulle kunna författa massor men nu är jag för trött. Håll till godo så länge!! :D
Senast redigerad av Erik den ons 29 apr 2009, 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Åhhh härligt projekt!

Jag gillar det jag ser massor redan, håll oss väl uppdaterade under byggets gång. Så snart kommer din gamla turbomotor sitta i en annan vr6a?

Du har väl tänkt på att mäta hur mycket du har tillgodo mot torpeden va? :wink:

Ville du också ha en act koppling av Arnold men fick en clutchnet istället?

Så var det för mig, act var rest noterat :cry: .
Hoppas vi klarar oss bra med fjädrad tryckplatta, men ditt turbomonster
får väl vrid som en 14L lastbilsmotor och vrider sönder det mesta i transmissionen. :wink:

Ge järnet nu i garaget och fota mycket!
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

Härligt jobbatErik fattar inte att du har tålmod och hålla på
Så där länge.
Som Matihas skrev håll oss uppdaterade men annars välldigt bra jobbat. :wink:

http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Utklassad :D
Gamla bilen!
Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Varför körde du på den svåra varianten och byggde egna grenrör?
Det är ju förbannat snyggt men sååå mycket mer arbete
än adapters på orginalgrenrören.

Var absolut inte menat som kritik, bara en undran.
Show us the meaning of haste
h0lle
Hardcore VR6:are
Inlägg: 295
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 02:08
Ort: Värnamo

Inlägg av h0lle »

porr!
"-JÄÄÄVLAR va den går! Dånar gött gör den ju också! Är det en sån där TDI eller?"
Användarens profilbild
Vr6Variant
Vr6 Beroende
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 17 feb 2004, 16:22
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Vr6Variant »

Riktigt porrit
Golf Vr6 Syncro Variant Turbo ©
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

Jag kan inte mer än avundas dej erik var får du din energi ifrån jag meckar med bilar hela dagarna våndas när man skall ta tag i bilen på kvällen och snart är det vår igen usch vill bli klar NU :) skall beställa min bur på måndag sen skall inredningen va klar sen skall det börjas med drivlinan och det sista på motorn lycka till och forsätt uppdatera oss med bygg bilder
mk2 vr6
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Tack allihop för era kommentarer!! Kul att de uppskattas gör mig verkligen taggad!
mathias skrev:Åhhh härligt projekt!

Jag gillar det jag ser massor redan, håll oss väl uppdaterade under byggets gång. Så snart kommer din gamla turbomotor sitta i en annan vr6a?

Du har väl tänkt på att mäta hur mycket du har tillgodo mot torpeden va? :wink:

Ville du också ha en act koppling av Arnold men fick en clutchnet istället?

Så var det för mig, act var rest noterat :cry: .
Hoppas vi klarar oss bra med fjädrad tryckplatta, men ditt turbomonster
får väl vrid som en 14L lastbilsmotor och vrider sönder det mesta i transmissionen. :wink:

Ge järnet nu i garaget och fota mycket!
Jepp stämmer den gamla motorn, dvs. block och topp är såld till en kompis. De gamla dubbel turbo kittet ligger kvar och kommer antagligen att säljas till högstbjudjande. Vill helst ha klart detta nya "kitt" innan jag säljer, men de är fritt att ge bud.

Har använt de gamla grejorna som mall för att inte "krocka" med torped väggen, de ska funka. Kommer de trots allt att ta i kommer hornen växa ut å stor släggan åker fram hehe :evil:

ja jag tyckte nog att act kopplingen var lite billigare å verkade funka men Arnold föreslog clutchnet istället så jag lita på honom. Vad beträffar den fjädrande tryck plattan är jag lite kluven. Ska maila honom å fråga hur han tänkte när han skicka den istället för den stumma jag ville ha :?

Polomannen>> Ärligt talat så vet jag inte riktigt själv vad som driver mig. Som om man nästan glömt bort hur drygt allt var å nu måste bli påmind haha

Mathias igen>> Ja den lätta varianten har jag ju redan prövat :) Vet att de är skit mycket jobb, tror jag precis har börjat inse detta. Jobbar ju med rör (fjärrvärme iofs) Har nu den möjligheten jag inte hade tidigare å förhoppningsvis kunnskapen att bygga detta grenrör. Så jag vill helt enkelt se om jag klarar av det, en utmaning kort å gott. En annan tanke var att få grenrör som var lika långa, detta har ingen större betydelse då jag vet att de gamla grejorna funkade ypperligt. Men jag vill iaf prova om de var möjligt. Kan säga att de var svårt men jag har kommit i närheten iaf. Kritik tycker jag inte de var, har absolut inga problem med de heller. Tycker de bara är intressant när folk har åsikter eller synpunkter de är ju de man lär sig av :) Saker man kanske missat själv helt enkelt.

Nosisfun>> Som jag skrev till polomannen tidigare, jag vet inte riktigt. Man har väl nån rubbning hehe Man får tänka på känslan man fick under första turen efter första bygget :D och bug run -06. Verkligen kul när man får uppskattning för allt slit, att de finns de som lägger ner energi läsa denna tråd :D Ditt burbygge vill jag se mer av. Skulle behövt en jag med. Men motorn först.
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Här kommer lite mer bilder å info, håll till godo :)
Bild
Blocket, borrat och toppdäckat (3L)Bara lite rengöring å färg kvar innan monteringen.
Bild
En wiseco kolv 9.0:1 i kompressions förhållande, lägg märke till teflon coatingen under kolvringarna :)
Bild
Tyvärr var en av kolvringarna avbruten innan de enns packats upp, lite konstigt att bara en ring var knäckt å inte de andra :shock:
Bild
Och så om de inte var nog med motgångar för mig så passa inte tryckplattan på svänghjulet jag fick heller, suck. Nya grejor är iaf på väg.
Bild
Ett utag för wastegate nånstans där bör funka, fanns inte så många alternativ.
Bild
Tog mycket längre tid att bygga detta grenrör än vad jag räknat med, speciellt med dessa "små bitar" som ska passas in.
Bild
Där hamna pjäsen hoppas nu verkligen alla dessa rör får plats under huven. Nästan kört alla skarvar nu oxså. Som ni ser så håller jag även på att montera muttrar på varje rör för att kunna kolla avgastemp vid mappning.
Bild
Så här blev de till slut. Nu saknas bara lite planing av flänsen å ytbehandlig. Rätt nöjd med detta ormbo faktiskt med tanke på att de är mitt första grenrör och att jag svetsat de mesta själv å då har jag knappt hållit i en tig svets tidigare. Många skarvar blev iaf å många som inte var allt för lätta att komma åt men de gick :D
Bild
Var och hämta lite mer rör. Inge mer grenrörs material men däremot en hel rally klass ekonomi GUSS bur. Klart prisvärda å en billig livförsäkring om man skulle få för sig att rulla ner i diket.

Hitta lite bilder från sommaren som jag tänkte dela med mig av oxså.

Bild
I slutet på sommaren försedde jag bilen med ett par riktiga stolar & en mocka ratt.
Bild
Så här såg den ut innan den ställdes av för vintern. Han inte med att få nå färg på rs fronten denna sommar men de kommer. Även grillen ska bytas. Fick på ett par nya klarglas lyktor med svart bakgrund oxså.
Bild
Bild
Bild
En helt fungerande turbo maskin ligger numer i ett antal delar spridda över hela garaget :D :D
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Jag är imponerad av ditt grenrör, mästerligt hantverk Erik.
Jag gillar det skarpt.

Ä va fan jag tycker hela bilen verkar ha en grym finnish (förutom den olackade fronten då).
Otur det där med kolvringen och tryckplattan.

HÄRLIGT jobbat!
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Fan vad illa med kolvringen.

Fan jag ska montera mina wiseco nu i dagarna och jag är asnervös för att dom tex är skadade men inte helt av eller liknande.


Den oljeskrapringen är ju sladdrig o ömtålig den med :shock:
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av TheDeadDorkster »

Är mycket impad av projektet men störs av 2 små stavfel ;)

Stage two på Tyska är: Stufe Zwei
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Tack grabbar!

Foffa>> ja visst fan är de känsliga grejor men håll dig borta från verktyg, använd fingrarna å olja rejält så ska de nog lösa sig. Lite ont i naglarna kanske de gör men de är de värt :wink:

TheDeadDorkster>> Ops zwei, jag har missat det :oops: men stage ska stå kvar de är ju engelska och alltid retar de nån när man blandar språk hehe
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Erik skrev:Tack grabbar!

Foffa>> ja visst fan är de känsliga grejor men håll dig borta från verktyg, använd fingrarna å olja rejält så ska de nog lösa sig. Lite ont i naglarna kanske de gör men de är de värt :wink:

TheDeadDorkster>> Ops zwei, jag har missat det :oops: men stage ska stå kvar de är ju engelska och alltid retar de nån när man blandar språk hehe

Jag har fan magknip pga dessa förbannade kolvar.
Tänk om en ring havererar :shock:

Dvs den ser ok ut men är fucked up .

Din post gjorde ju inte saken bättre.

Har några ringar kvar att fila in.

kör du efter 0,004 inch per inch ?
Skriv svar