-95 Syncrolainen...

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Jarmo
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 21:09
Ort: Stockholm

-95 Syncrolainen...

Inlägg av Jarmo »

Sena!

Så detta här är projektet jag o sönerna fått tag på. Få ägar bil med en reparationskvitto pärm tjock som bibeln.

Grannen parkerade bilen för några år sedan när soppapumpen la av. Sen dess så har vi sneglat på den. O nu står den i garaget.

Det verkar nu spikat att vi ska bygga en asfalt raket kanske lite banåkning tom.

Vart vänder ni er när ni ska handla delar? Skruvat, mekonomen osv när det ska va original prylar verkar vara gångbart?
Men "kul" delar, finns det någon enhäldig tråd här på forumet där vi kan hitta leverantörer? Annars är ni hjärtligt välkommna att fylla denna tråd med tips :D .

Originalmotorn ska ur nu i veckan. Plockas isär och skickas till motorfirma som ska se över om block o topp är nått o bygga vidare på. Slipa o plana de som behövs och sen i med de delar vi bestämmer oss för. Överladdning verkar alla tycka är kul? Billiga hästrkrafter men går det att få det hela körbart? Vi vill ju gärna ha kvar originalmotorns karaktär utan en massa turbo kickar här o där. Kompressor kanske?
Sen så är detta ju en syncro. Vi vill gärna veta hur detta 4x4 system tål stryk. Vad är det för låda vi har, 02A kanske? Vart hittar vi skoj delar till drivlinan?

Vi äro riktigt tacksamma för tips o trix. Inget är "tabu" :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av heika_ »

Syncrons låda är en 02C som sprängkåpan ger upp efter 400hk har jag fått berättat, så jätte höga effekter ska man satsa på mk4 v6/r32 drivlina dvs låda och bakaxel etc, gjort många ggr finns flera DIY på vwortex forumen.
Syncron i sig är lite begränsad men inget är omöjligt, finns lite väghållnings uppgraderingar jämfört med fwd, avgassystemet får man special bygga då de inte finns nån direkt färdigt system.
Går att köpa extraktor till en fwd och svetsa om böjen så de passar(tar i kardan har jag för mig).
Budget turbo kit allt från 10k och uppåt går att knåpa ihop om du lyckas fynda lite på allt möjligt.
Men man kommer inte ifrån att mappa alltid.
Kompressor kitt finns de ju men de finns ju inget under 25k om de inte är begagnat.

Underbar bil, saknar att äga en vr6 syncro själv. Kompressorn var riktigt nice när jag hade det.
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av bossebud »

Sprängkåpan är nog minsta bekymmret , vinkelväxel och bakaxel och syncro tål inte mer än ca 250-280 hk
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Jarmo
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 21:09
Ort: Stockholm

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av Jarmo »

Sådärja, nu börjar det rulla in.

Så drivlina ifrån växellåda bakåt lär ryka då ifall man vill slippa skruva i tid och otid. Bra!

Mk4 drivlinan håller alltså bättre? Pratar vi från växellådan och bakåt i detta fall? Eller finns det någon annan låda man kan kombinera med detta? Läste något om en betydligt nyare Skoda låda någon hade tryckt i, meeen det kanske va till en Fwd?
Effektmässigt så ska det vara körbart och hållbart. 350 - 400hk torde räcka gott i en urskalad 4dörrars syncro. Vi är ute efter nått som bara går och går. I teori iallafall :roll:

Så kompressor är "the way to go" ? Gällande mappning så finns det X antal motorstyrningar därute. Vilket märke/systemska ska vi sikta in oss på och varför? Jag är iofs jäkligt nyfiken på att lära mig denna magiska värld utav 1or och 0or men inledningsvis ser jag gärna att någon som vet hur ett tangentbord fungerar har hand om den biten. Så ett system som är känt och har många "vetare" :D

Viktfördelning diskuterar vi lite. Har tillgång till en fyrvägsvåg för att se viktfördelningen fördelat på varje hjul/axel. Miiiistänker dock att det är ganska så tung fram. Så vi kommer nog att flytta så mycket som möjligt till skuffen. Kylare, batteri fuelcell osv osv. Finns det "plast" bakluckor att hitta någonstans?
Jarmo
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 21:09
Ort: Stockholm

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av Jarmo »

Hmmm...

Bygga en ren sugmotor på 350 - 400hk. Är det en utopi eller med dom rätta delarna genomförbart? :shock: Förbise eventuell kostnad för detta, säkert jätte billigt :lol: Är det möjligt?
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av heika_ »

Ur en 2.8 har man nog inte fått ur mer än 210-220hk på hjulen eller om den var uppborrad med.
Toppen är lite begränsad när de gäller sugtrim.
Ska ni köra över 300hk så kör på turbo. Lite snällare mot drivlinan vad ja förstått när man ligger på lägre effekter.
Med drivlinan så är de 02m låda och bakaxel som behövs.
Speciella fästen drivaxlar och bakvagn behövs för att de ska passa. Men som sagt mycket går att lära sig på vwortex forumen.
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av bossebud »

heika_ skrev:Ur en 2.8 har man nog inte fått ur mer än 210-220hk på hjulen eller om den var uppborrad med.
Toppen är lite begränsad när de gäller sugtrim.
Ska ni köra över 300hk så kör på turbo. Lite snällare mot drivlinan vad ja förstått när man ligger på lägre effekter.
Med drivlinan så är de 02m låda och bakaxel som behövs.
Speciella fästen drivaxlar och bakvagn behövs för att de ska passa. Men som sagt mycket går att lära sig på vwortex forumen.

Eller så kan man titta på eriks tråd hur han byggt om fästena till syncron så haldex ska passa
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av Cham »

heika_ skrev:Ur en 2.8 har man nog inte fått ur mer än 210-220hk på hjulen eller om den var uppborrad med.
Toppen är lite begränsad när de gäller sugtrim.
Ska ni köra över 300hk så kör på turbo. Lite snällare mot drivlinan vad ja förstått när man ligger på lägre effekter.
Med drivlinan så är de 02m låda och bakaxel som behövs.
Speciella fästen drivaxlar och bakvagn behövs för att de ska passa. Men som sagt mycket går att lära sig på vwortex forumen.
Er turbo snällare mot drivlinan vid lägre varvtal? Du menar Kompressor eller...?
VW Corrado Vr6 -94
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av heika_ »

Cham skrev:
heika_ skrev:Ur en 2.8 har man nog inte fått ur mer än 210-220hk på hjulen eller om den var uppborrad med.
Toppen är lite begränsad när de gäller sugtrim.
Ska ni köra över 300hk så kör på turbo. Lite snällare mot drivlinan vad ja förstått när man ligger på lägre effekter.
Med drivlinan så är de 02m låda och bakaxel som behövs.
Speciella fästen drivaxlar och bakvagn behövs för att de ska passa. Men som sagt mycket går att lära sig på vwortex forumen.
Er turbo snällare mot drivlinan vid lägre varvtal? Du menar Kompressor eller...?
Menar effekt. satt med telefon på jobbet, vart lite fel.
De jag menade var att du har mer vrid oftast från början av registret med en kompressor än en stor turbo.
Bara en teori dock från en bmw 325 ägare som drog massa bakaxlar tills han hade lika effekt med turbo istället, den kan ju vara bullshit med vad vet jag.
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av mathias »

Sen får man skilja på kompressor och kompressor också.... alla arbetar inte på liknande sätt.
Skruv ger massa mos på låga varv, centrifugal lever på varv för att få nått laddtryck att prata om.

350-400hk ur vr6 12v motorn som sugmotor är nog tyvärr mer eller mindre helt omöjligt, men en r36 motor som har fått massa kärlek
borde ju kunna prestera bra.

Frågan är om det inte ger mest körglädje för pengarna att satsa på att lätta bilen massor, bra stötdämpare och fjädrar, corner weight och slicks alternativt r däck.

pzech, pcech, pezh... heter nått liknande... kommer fan inte på det riktiga namnet, gjuter väldigt lätta glasfiber paneler till bla golf III.
Show us the meaning of haste
Jarmo
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 21:09
Ort: Stockholm

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av Jarmo »

Hjälp mig att reda ut dessa begrepp lite är ni snälla? Motor beteckning AAA respt ABV (som jag för övrigt tror sitter i vår kärra) Vad är skillnaden?
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av Tiny »

ABV är 2,9L och sitter i syncro och Corrado.
Den andra är 2,8L och sitter i FWD VR6.
Det är 174hk i 2,8 och det är 190hk i 2,9L motor.
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av heika_ »

Tiny skrev:ABV är 2,9L och sitter i syncro och Corrado.
Den andra är 2,8L och sitter i FWD VR6.
Det är 174hk i 2,8 och det är 190hk i 2,9L motor.
Corrado har OBD1 så den motorn passar ej bolt on på obd2 bil dvs 1996-98
Kanske på en 95?
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Jarmo
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 21:09
Ort: Stockholm

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av Jarmo »

Allright.

Nu kommer vi nånvart :D ! Keep em coming...

Så vi har då denna ABV snurra med OBD2.

Fråga gällande kolvar till denna motor. Vi har kommit överrens med dom som ska göra motorarbetet att gå upp en överdimension på kolvarna. Så ska vi ha vags originaldelar eller vad ska vi trycka i. Antar att det blir någon form utav överladdning det kommer att handla om i slutändan.

Men menas det på alvar att det är knepigt att plocka ut 350-400hk ur denna maskin? Känns som om det borde finnas potential till betydligt mer eller har jag missförstått det hela?
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: -95 Syncrolainen...

Inlägg av bossebud »

Mskin kan du plocka uppemot 500hk på originalbitten sålänge du sänker kompet lite, men det är drivlinan som e problemet
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Skriv svar