1.8 20v AGN VW Motorsport (Sugmotor)

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

1.8 20v AGN VW Motorsport (Sugmotor)

Inlägg av Banzai! »

Tjena allihopa!

Tänkte dela med mig mina planer till er så jag får skriva av mig lite och ni kanske får läsa en projekttråd från mig för en gångs skull.. Förra gången hade jag en men det var så drygt intresse så jag sket i att skriva utan förde logg på datorn istället.

Motor: 1.8 20v 125hk (Sugmotor) (Motorkod AGN)
Årsmodell: 1998
Miltal: 19500mil

Bild
Motorn

---------------------------------------------------------------
Bakgrund
---------------------------------------------------------------

Köpte bilen för 3 år sedan av farsans arbetspolare som har en dotter som hade fixat flera bensinräkningar som tydligen var på tok för höga. Så han tröttnade på dotterns räkningar och ville bara bli av med den efter den stått då dom haft dispyter och inte velat betala skatten och besiktiga bilen..

Då kom min far och berätta för mig om en skoda som kosta 1000kr som kanske skulle vara intressant för mig. Jag titta på han med besvikelse då jag gått med mottot av att "Folk som köper en Skoda har absolut inget intresse för bilar eller någon form av bilkörning alls."...

Detta är något jag fått äta upp i framtiden, jag sa till han att jag inte var intresserad då jag fick bilden av en Skoda Felicia i huvudet och dom brukar ju vara lagom rostiga.

Han tog bilder på bilen och kom ännu en gång och sa att jag skulle kika på den, när jag märkte att den gått 16000mil, var i princip rostfri, hade 125hk motorn, var i bra skick interiörmässigt och hade ny bytt kamrem och vattenpump samt att sommar och vinterdäck medföljde. Då kom intresset som ett brev på posten och jag slog till direkt. Köpte bilen för 1000kr ETT TUSEN KRONOR och den har nu hållt i 3 år och jag kan säga så här..

Jag är inte ett dugg snäll med den när jag kör den, men jag byter olja var 500mil och är verkligen noggrann med att se över hur motorn och chassi mår.

Allefall, efter nu tre års körning som bruksbil så snubblade jag på Volkswagen Motorsports Golf 4 Kit Car och fick se att just motorn dom använder är den motorn som sitter i min Skoda och det är den ENDA anledningen till att den motorn ens finns i sugformat det är för att dom behövde ha den motorn i Golf 4'an för att kunna homologera sin Kit Car.

Bild
Golf 4 Kit Car A'la Volkswagen Motorsport.

Har för ett tag sedan lyckats fåtag i homologerings papprena och kikat igenom och modifikationerna är inte så våldsamma som jag trott. Finns ett fåtal projekt där andra fått upp ögona för motorn och i racespec så ger motorn ut 290HK dvs 145hk per liter då den borrats upp till 2 liter för VWMS versionen.

Så jag fick upp intresset direkt för att sugtrimma motorn, då 125 -> 200hk+ lät väldigt intressant i mina öron.

Enbart med separata spjäll, extraktor och kammar så ska motorn klara av att leverera utöver 180hk vilket låter helt okej.

Det finns två trådar på VWVortex där denna motorn kommer på tal att sugtrimmas och i det mildare fallet har dom fått ut 220hk och i det andra fick dom ut 290hk.

290HK: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ne-project" onclick="window.open(this.href);return false;

220HK: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... oject-ABE-(AEB-ABA" onclick="window.open(this.href);return false;)-110-HP-L

Jag har läst igenom trådarna flera gånger och det har slagit mig att detta är något jag absolut vill göra i en lugnare takt med min bil.

Efter att ha läst homologerings papprena flera gånger rakt igenom så har jag all information jag behöver.

Homologeringspapper: http://site.rally-club.bg/files/homolog ... .8-20V.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Delkatalog: http://users.atw.hu/golfgti/SYSTEM/Down ... kitcar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I homologerings papperna står det, slag och borr, kompression, insug/avgas portarna diameter, bilder på insuget samt extraktorgrenröret samt även vilka storlek på spjäll jag ska använda.. I princip allt jag behöver står där.

Så egentligen har jag en manual till hur jag ska tillverka en 280hk~ racemaskin. Men detta är inte första målet, jag ska bearbeta detta i steg.

---------------------------------------------------------------
Planer
---------------------------------------------------------------

Motor

Kolvar

Bild

Wössner 12,3:1 kolvar

Pris: 3600kr från USA

Info: Samma kompression som används till Kit Car'n och dessutom står det i Wössners katalog att dessa är till (Racing Version)

Länk: http://www.wossneronline.com/product-p/ ... -turbo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vevstakar:

Bild

MaxSpeedingRods 1.8T stakar (Riktiga ARP 2000 bultar medföljer.)

Pris: 2088kr från England

Info: Stakar tillverkade i Kina (eller England.) som har fått bra betyg från dom som sett dom (Turbo och Sugrörsbyggen.) verkar vara ett märke som försöker kämpa sig in på marknaden, då detta är Carillo kopior så förväntar jag mig är dom några gram tyngre. Har läst ett antal trådar och dessa ska tydligen vara så bra som utlovade att vara.

En som har ett MGB bygge på MGB forumet hade köpt dessa stakar och hade gjort en djup undersökning på dessa stakar. Han hade kollat batchnumret på bultarna som är från ARP hos ARP och verifierat att MaxSpeedingRods verkligen köpt dessa och att batchen stämmer och även jämfört med sina överblivna bultar. Hade hade mätt alla mått och dessutom prov monterat dom och allting stämmer fint. Fann även en annan som använt dessa till sin Volvo T5'a bygge och har flera videos där bilen kör fint och går bra.

Så jag tänker chansa och köpa dessa och ge dom en ärlig chans.

http://www.maxspeedingrods.co.uk/high-p ... 2AzpPRdWKs" onclick="window.open(this.href);return false;

Håller på och knåpar igenom vad jag ska använda till det andra just nu så jag håller på att göra en lista. Eventuellt funderar jag på att köpa en motor med bättre miltal på från Bildelsbasen men vi får se.. Just nu går motorn fint men man vet inte hur det är några månader framåt.

Har även på papper att kompressions förhållandet som han med 290hk kör med är på 12,75:1. Han har dokumenterat väl och jag kommer försöka gå i hans fotsteg så bra som det går. Att hålla kostnaden nere på detta bygge är viktigt och det är därför jag kikar på alla möjliga sätt och ställen där man kan komma undan med priserna.

Motorarbetet kommer utföras av Aröds Motorrenoveringar som gjort allt arbete på VR6'an jag hade och jag var extremt nöjd med hur dom skötte det och hur dom gjorde det hela! Väldigt trevlig personal och efter mängder och alltid lika glada över att svara på alla mina dumma frågor.

AVGAS

När det gäller just avgas delen så hittade jag ännu mer bilder på extraktorn som används på kit car'n och det ser ut så här.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här står måttet på avgasporten på toppen vilket säger mig att rören gående ut från toppen ska ha en inner diameter på 39mm ända ner till kollektorerna som är 2-1 kollektorer. Ser dessutom vilka avgasportars pulser som är matchade mot varandra.

Längderna är egentligen det enda frågetecknet jag har samt även vad för innerdiameter det är efter de första kollektorerna och den sista kollektorn men det tror jag att ni kanske kan hjälpa mig med att luska ut..

Så med dessa bilder kan jag få en bra överblick i hur grenröret är konstruerat samt även skaffa mått och dylikt till hur långa rören skall vara. Kan även se hur dom har lagt rören och hur krökarna ska vara.

Jag kommer ej vara den som tillverkar extraktorn utan detta får en annan kunnig göra. Jag gissar på att dom använt svartstål som material till rören med vanligt stål till "Flange'n" kommer ej på det svenska namnet just nu.

Känner ni er intresserade till att tillverka extraktorn och är kunnig? Säg till.. Alla som medverkar med motorbygget kommer ha sitt namn stående någonstans på bilen/motorn när den är klar.

INSUG

När det gäller just insugs sidan så har där även fått reda på insugs port diametern.

Bild

Här ser man klart och tydligen hur mycket VWMS har portat upp porten (OEM port storlek finns även i några tidigare sidor men det känns irrelevant att lägga upp en bild på den.)

Dessutom har jag skaffat bilder på VWMS insuget som används till Kit Car'n

Bild

Finns även ett delnummer till insuget men jag känner att få tag i insuget kommer bli alldeles för jobbigt så jag kommer göra att cnc fräst jag har bilder på hur insuget är format innanför och jag vet att 48mm spjäll används samt även insugsportens portens storlek men jag känner att 48mm spjäll kommer vara alldeles för aggressivt till en början så jag ska köra med ett hemma mekat insug till att börja med.

Bild

Så här ser kit car motorns insug ut och efter lite research fick jag reda på att han kör med Kroenenburgs enkla spjäll vilket egentligen så vitt jag kan se är Jenvey spjäll utan Jenvey stämplat på dom.

Bild

Bild

Som ni ser är dom i princip identiska, priset på Jenvey'na ligger runt 1700kr styck medans Kroenenburgena är inte prissatta på sidan så det känns onödigt att ens tänka på dom då dom ligger i Holland och jag känner att 1700kr styck är inte världens pris egentligen för en produkt med kvalité.

Till en början ska jag köra med enkla spridare i insuget men när motorn är byggd ska jag använda mig utav spridare i insuget samt även "Remote Injection" där spridarna sprutar in direkt i tratten/spjället vilket skapar turbulens vid just spjället och fördelar bränslet bättre innan det kommer in i cylindern för förbränning.

När det gäller kammarna sedan så får jag verkligen ta en funderare på vad jag tänkt ha bilen till för slags körning och vad jag vill ha för ett slags effektregister.

Jag kommer göra en redig logg med allt som görs med motorn, det kommer ta sin tid då jag studerar men det kommer inte stoppa mig och detta bygget kommer konstigt nog vara exklusivt för detta forumet.

(Konstigt nog då det inte är en VR6 kan vissa tänka sig, men jag känner att R36 kommer vara framtiden för mig senare och jag trivs bäst i detta forumet.)

Jag kommer sakta men säkert uppdatera och det kommer vara rakt upp och ner hur jag tänkt mig och precis vad det kommer bli... Se denna tråden som ett recept till en snabb 20v sugmotor.

NOTERA: SKODAN KOMMER INTE HA MOTORN I SLUTÄNDAN, eftersom att skodan är min bruksbil så kommer jag bara ersätta motorn med en likadan när jag kommit till en gräns då motorn börjar bli alldeles för olaglig för gatbruk, den kommer antagligen hamna i en Golf 1'a eller något lätt men välbalanserat.

Vill ni tillföra och hjälpa till i bygget så hojta! Alla kommer bli nämnda för att ha hjälpt till med bygget och någon slags plakett kommer fixas med era namn på ni som tillfört till projektet och kommer sitta synlig i bilen.

Det som behövs är.

-Grenrörstillverkare (någon som är duktig på att göra grenrör svets mässigt.)
-Mappare (Någon som kan hjälpa till med en grundmapp.)
-Någon som säljer nämnda delar till ett bra pris. (ADR insug, Spjäll etc etc.)
-Tips och idéer samt kunskap.
-Finns säkert mer..

Ha det bäst så uppdaterar jag framöver!

Mvh Florian
Senast redigerad av Banzai! den ons 30 apr 2014, 20:50, redigerad totalt 7 gång.
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av heika_ »

Ballt projekt:) Kul o följa vart efter de rullar på :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av Banzai! »

heika_ skrev:Ballt projekt:) Kul o följa vart efter de rullar på :)
Volkswagen är givet att motorn ska sitta i.. ;D
VWHamster
VR6 Guide
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:45
Ort: Stockholm

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av VWHamster »

Fan vad kul, det låter mycket intressant :) Lycka till med bygget!
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av heika_ »

Banzai! skrev:
heika_ skrev:Ballt projekt:) Kul o följa vart efter de rullar på :)
Volkswagen är givet att motorn ska sitta i.. ;D
Javisst, något annat är ju lite sinnesförvirrat IMO :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av Banzai! »

heika_ skrev:
Banzai! skrev:
heika_ skrev:Ballt projekt:) Kul o följa vart efter de rullar på :)
Volkswagen är givet att motorn ska sitta i.. ;D
Javisst, något annat är ju lite sinnesförvirrat IMO :)
Det var det vettigaste jag hört idag allefall! :D
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av Banzai! »

https://www.youtube.com/watch?v=CcD7JEGhSm0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ett smakprov på motorn ;)
magoo
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 19:35

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av magoo »

Det finns en bil med ganska lik motor här i Sverige.
http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... 012&st=250" onclick="window.open(this.href);return false;

men under nästa år kommer han troligtvis att gå över till duratec istället för vw 20v.
Hej Hopp
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av Banzai! »

magoo skrev:Det finns en bil med ganska lik motor här i Sverige.
http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... 012&st=250" onclick="window.open(this.href);return false;

men under nästa år kommer han troligtvis att gå över till duratec istället för vw 20v.
Han kör 1.8T, jag kommer köra med sugversionen av den motorn. :)

Mvh Florian
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av bossebud »

Han kör sugmotor, men du måste läsa hela tråden, han började med 1.8t och gick sen över till sugis med torrsump etc
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: 1.8 20v AGN Volkswagen Motorsport Variant (Sugmotor)

Inlägg av Banzai! »

bossebud skrev:Han kör sugmotor, men du måste läsa hela tråden, han började med 1.8t och gick sen över till sugis med torrsump etc
Jaha! :) Ska läsa igenom tråden när jag blivit accepterad.

Dock har jag gått och blivit galen och är i dagarna att kanske beställa Wössner 12,3:1 kolvar ifrån USA för 3000kr och stakar ifrån DLI-Teknik.. Känner på mig att det kommer bli en hel del motorarbete i sommar.

Mvh Florian
Skriv svar