Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av VWallin »

Hoppas det går bra att lägga upp denna här. Tänkte att det är några som pysslar med 1.8t som kanske är intresserade.

Hjälpte en polare med en hastigt motorbyte under en hektisk vecka! Han tyckte det kändes bättre att bygga om till 1.8t istället för att byta packboxar i den trötta 75hk förgasarmotorn som satt i. Utgångsobjektet är en mk2 -84 och motorn är en AGU -99.
Bild

Vi började med att lyfta ur den gamla motorn och framvagnen och det åkte på sophögen. Bytte till gti framvagnsbalk med krängare osv. Bakvagnen blev ombyggd för skivbroms också. Hydraulisk koppling skulle vi också ha men ta hål och hamra i torpeden kändes inte som ett alternativ så det fick bli en intern huvudcylinder med pedalställ från 84 ombyggt av mig. Inte det snyggaste jag byggt men det funkar riktigt fint!
Bild
Bild

Medan jag fixade det så fixade polaren dit vajerspakställ
och parade ihop motorn med nya lådan. Blev en passat 02a diesellåda, enkelmassehjul och vr6 koppling. Nu var det dags att provmontera motorpaketet och det funkade fint, motorfäste bak och fram flyttade vi över från gamla motorn och dom passade bra förutom ett litet öra på främre fästet som vi kapade bort.
Bild

Dags att börja med elen! Vi hade ingen lust att byta till ce2 elsystem så jag fick kämpa med ce1 systemet! Några små felkopplingar blev det i början men inget allvarligt! Har inte använt ett enda extra relä förutom ett original digifant ecu relä för att få det att fungera. Det största problemet har varit den förbannade immobilisern och några små komponenter som inte följde med motorn som tex kolkanisterventil och lite annat. Det löste sig dock med lite välvalda motstånd :) Immobiliser tog vi ifrån en Polo 99 med nr 6h0953257. Funkade fint med en enkel adaption.
Bild

Under tiden jag pysslade med elen så byggde polaren downpipe och passade ihop den med ett original mk2 gti avgassystem, monterade soppasystem från en gti och drog nya bromsrör under hela bilen.

Nu var det dags att fixa kylsystem! Kylaren kommer ifrån en golf diesel (Stor) och nedre kylarslang blev en original övre slang som är lite kortad. Övre kylarslang blev ett ihopkok av kylarslang från mk1 gti, mk2 gti och en stump dammsugarrör :P Kylarslangar till värmepaket är original från mk2 16v och 8v.
Bild

Intercooler blev från en saab 9000 och den passade riktigt bra! Fick ta ur frontplåten lite men inget farligt.
Bild

Det är några småsaker kvar att fixa som t.ex. varvräknare och lite tillsnyggning under huven
men han åkte den till jobbet idag på morgonen utan problem :)

Första uppstart.


Total byggkostnad når nästan inte över 5000:- :)

Jag har skrivit upp allt hur vi har kopplat elen så är det någon som undrar något så är det bara att fråga.
Senast redigerad av VWallin den mån 21 okt 2013, 22:26, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av VanDamage »

klockrent! :) bra jobbat boys! man blir ju nästan lite sugen att bygga en hottad brukis :)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av bossebud »

Posta upp alla kablage uppgifter o lägg den i bibeln ;)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av bossebud »

Jävligt bra jobbat för övrigt
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av bossebud »

Ps videoklippet är privat :/
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av Tiny »

Du har ju flera bokstavskombinationer VWallin :D
Men de verkar vara på ett bra sätt iaf!
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av VWallin »

Videoklippet fixat!
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av VWallin »

Bild på downpipen. Fanns ingen TIG att tillgå så det fick bli MAG. Blev rätt bra ändå.
Bild

Elfelsökning!
Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av mathias »

Härligt snabbt jobbat!
Show us the meaning of haste
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av heika_ »

Nice där!
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf2 75hk till 1.8t på 7 dagar

Inlägg av VWallin »

Nu blev det på Engelska här. Orkar inte skriva om den till Svenska :P

1.8T AGU to CE1

Ecu PIN 1 - D23
Ecu PIN 2 - Earth under dash drivers side
Ecu PIN 3 - Constant 12v+ P03
Ecu PIN 4 - D13
Ecu PIN 5 - Not used
Ecu PIN 6 - Rpm signal
Ecu PIN 7 - Not used
Ecu PIN 8 - Not used
Ecu PIN 9 - Not used Clutch pedal switch
Ecu PIN 10 - Not used
Ecu PIN 11 - Not used
Ecu PIN 12 - Air mass meter
Ecu PIN 13 - Air mass meter
Ecu PIN 14 - Not used
Ecu PIN 15 - N80 Charcoal valve
Ecu PIN 16 - Not used
Ecu PIN 17 - Not used
Ecu PIN 18 - Not used
Ecu PIN 19 - W-line to immo and diag
Ecu PIN 20 - Vechicle speed sensor
Ecu PIN 21 - Not used
Ecu PIN 22 - Not used
Ecu PIN 23 - Not used
Ecu PIN 24 - Not used
Ecu PIN 25 - Lambda probe
Ecu PIN 26 - Lambda probe
The rest is not used on big ecu connector.

T10a - 10-pin connector, left side in cable housing on chassis leg
1 - black - splice to one of the old mk2 oil pressure switch wires
2 - black/white - bin (unless you might fit electronic speed cluster in future)
4 - purple – D/29 coolant sender
5 - red/purple - E/14 or misc switched 12v (15)
6 - yellow/black - splice to pin 5 wire or other switched 12v (15)
7 - brown - earth to battery
8 - black/purple - ecu relay pin 87 or R01 if you have a digifant ecu relay or other switched 12v (15)
9 - brown/white - earth to head, or battery, or chassis doesnt really matter.
10- white/blue - bin (unless you might fit electronic speed cluster in future)

(If you connect to misc switched 12v then use a 10amp fuse.)

Notes:
*Airmass and lambda probe need earth and switched 12v separate from fusebox. I used P slot for 12v and misc ground under dash.
*Use old style coolant sender from ex 2E engine or whatever with the black sender with yellow ring.
*Use stock wires for back up light, starter, oil pressure and coolant temp. You need to use an old style oil pressure sender.
*Use 330ohm 0,25w resistor to fool charcoal valve if it's deleted. Vehicle speed sensor fault can be avoided if you have a MFA
cluster. The MFA cluster sends out a speed signad through pin 16 on back of cluster that the AGU ecu can understand.
*You need a MSD tach converter to get the stock tacho to work. You can build one yourself but it's not worth it.
*For the immobiliser use unit from seat/vw/skoda with number 6H0953257. You will need the key and antenna that goes with it.
Then simply connect the immobiliser to agu ecu pin 19 and to a obd socket. Connect a vagcom and do an adaption on both ecu and immobiliser.

Pins for immobiliser unit.
Pin 1 = B+ (30)
Pin 2 = +12 (15)
Pin 3 = N/C
Pin 4 = GND
Pin 5 = GND
Pin 6 = N/C
Pin 7 = Engine k-line
Pin 8 = k-line diagnostic socket
Skriv svar