Roennis VR6 Turbo 597hk 773nm

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Roennis VR6 Turbo 597hk 773nm

Inlägg av Roennis »

Hej allihopa!

Tänkte att det var dags att starta en tråd nu när jag äntligen fixa bilen mer än att bara meka med den.
Maj 2011 åkte jag upp till Örnsköldsvik och hämtade pärlan. ABS-lampan lyste och familjen ville bara bli av med den så jag fick den jättebilligt.
Det visade sig vara pedallägesgivaren som var sönder. Sagt och gjort så inhandlades en ny sån och problemet var löst. Klarade besiktningen gjorde den också.
En vacker julidag började den dock spruta vatten ur kärlet. Var inte så erfaren då så jag googlade och antog att toppackningen hade gått.
Drog ur motorn och toppen, hittade inga ledtrådar. Dock blev det en ny motor eftersom vändkanterna var ganska djupa.. Den visade sig vara i bra skick, kompet var som nytt och allt såg relativt fräscht ut. Bytte även kedjor och glidskenor på den (tack bosse)!
Satte tillbaka allting. Dock samma problem. Googlade lite till och kom fram till att en o-ring i locket till kärlet var borta, det var alltså därför den sprutade vatten (suck). Köpte ett nytt lock och allt var frid och fröjd. Besiktigade den och fick ett par 2or. Fick som vanligt en månad på mig och självklart började den gå dåligt i slutet av sommaren. Felsökte men hittade inget fel så jag ställde av den.
Och nu på våren började jag felsöka igen, in med spridarna på flödestest osv. Bytte soppafiltret medans och när jag startar den igen så går den klockrent (suck).
Nya strålkastare (tack lukassjostedt) och fälgar och däck inhandlades och för 4 dagar sen gick den genom besiktningen utan anmärkningar.
Där fick ni lite historia! Över till bilderna!

Som den ser ut idag. Med 16" Borbet E-fälgar som kommer säljas nästa vecka! PMa vid intresse!
Bild

Bild

Passade även på att ta bort bakre torkaren idag. Den ska tas bort helt och ersättas med en plugg. Jag vet, den ska tvättas..
Bild

Och här är fälgarna som jag var och hämtade i helgen! Kerscher Carmona 16x9" & 16x7.5 :twisted:
Bild

Just nu väntar jag på coilovers och däck till framhjulen eftersom dom var helt slut. Och lite senare även ett nytt avgassysteM. Så sjukt taggad på att få iordning den! Alla emblem på bakluckan ska även tas bort och även en polering väntar. Ska provjobba på Mr. CAP imorrn så förhoppningsvis lär man sig ett och annat!
Senast redigerad av Roennis den mån 17 feb 2014, 19:35, redigerad totalt 12 gång.
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

Har pysslat lite med bilen idag och lyckades få bort bakre torkaren.
Bild

Bild

Fick ÄNTLIGEN mina coilisar. Bilen åker upp på pallbockar i helgen.
Bild

Nya däck också! 195/40 Falken
Bild
Senast redigerad av Roennis den mån 01 jul 2013, 18:46, redigerad totalt 2 gång.
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

Dags för en update!

Så här blev bilen med nya fälgarna och coilisar. Lite inställningar kvar bara.
Bild

Plockade ner bakaxeln för den hängde snett och anade att det var bussningarna som var kaputt
Bild

Bild

Tog fram hammarlacken och började måla
Bild

Bild

Gick lös med lacken och fortsatte, bland annat med "tank-banden" och naven.
Bild

Bild

Körde för mjukt och lågt bak på väg till Brostugan. Det resulterade i en skärmkant som flög av på Nynäsvägen. Hur sätter man tillbaka en på bästa sätt?
Bild
Senast redigerad av Roennis den mån 01 jul 2013, 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av mathias »

Bilderna funkar ej, prova tex forumsbilder
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av bossebud »

gubben , jag ser bara en bild i hela tråden :(
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

Skumt! Nu är inläggen redigerade iallafall!
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av bossebud »

Nu ser man alla bilder!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

bossebud skrev:Nu ser man alla bilder!
Vad bra! Har du nåt tips hur man ska fästa en ny skärmkant? Med vilket lim eller liknande? :)
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av bossebud »

Gör rent med thinner först, sen så får du köpa rutlim lr pl400 på bauhaus t.ex så får du läga på en sträng på själva skärmbreddaren i zikzak mönster, och lägg inte på för mkt för då kommer de pressas ut genom kanterna! Lycka till
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

Tack för tipset bosse! Hoppas få hem skärmbreddare och bromsrör i veckan (och metallclips som Skruvat har skickat fel två gånger). Och ny olja i lådan också. Sen är jag även sugen på att lacka om den till svart och ta bort alla skärmbreddare, men det får bli i vinter. Så jävla cleant.

Fick hem bussningarna i helgen så nu bankade vi i dom
Bild

Sen tröttnade vi och åkte till pappas jobb och pressade i dom istället!
Bild

Man tager vad man haver :)
Bild

Klart!
Bild

Nu har jag lackat bakaxeln med ett till lager, så förhoppningsvis åker den upp imorrn igen!
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av graul »

Ser bra ut. Nya bussningar är alltid skönt. Bakaxelbussningarna brukar vara döden att byta också men det verkar ha gått bra =)
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

graul skrev:Ser bra ut. Nya bussningar är alltid skönt. Bakaxelbussningarna brukar vara döden att byta också men det verkar ha gått bra =)
Tack! Ja, förhoppningsvis så löser det problemet med att ena sidan lyfte först. Ja fan, har hört att verkstäder tar ut enorma summor för att byta bakvagnsbussningar.
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av mathias »

Roennis var på en helgtur till arvika idag, han var förbi mitt garage och fyllde upp bilen med diverse "bra att ha saker" bla motor,växellåda,3 tums avgassystem
och el härvor. Roliga planer för framtiden har han :D .

Tack så mycket för besöket och pratstunden, du är en mycket sympatisk och trevlig ung man roennis.
För att lura in roennis i framtida galenskaper om laddtryck, större spridare, mer soppa pumpar, bättre koppling och sämre ekonomi så tog vi en liten tur på landet
i arvika med min golf vr6 turbo.

Roligt och trevligt att träffa dig.
Mvh Mathias
Show us the meaning of haste
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

mathias skrev:Roennis var på en helgtur till arvika idag, han var förbi mitt garage och fyllde upp bilen med diverse "bra att ha saker" bla motor,växellåda,3 tums avgassystem
och el härvor. Roliga planer för framtiden har han :D .

Tack så mycket för besöket och pratstunden, du är en mycket sympatisk och trevlig ung man roennis.
För att lura in roennis i framtida galenskaper om laddtryck, större spridare, mer soppa pumpar, bättre koppling och sämre ekonomi så tog vi en liten tur på landet
i arvika med min golf vr6 turbo.

Roligt och trevligt att träffa dig.
Mvh Mathias
Tack själv! Den där åkturen och pratstunden behövdes! :)

Idag har jag plockat in allt i garaget, satt upp motorn på stativ och börjat rensa bort massa skit och stålborstat den. Allt såg riktigt bra ut, och till ett sjukt bra pris!
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Roennis VR6 -93

Inlägg av Roennis »

Bilen hade körts i 5 dagar sen den kom ut från garaget. Kul!

Bild
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Skriv svar