Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Hello!
Efter att jag krockat och allmänt "förstört" min Golf VR6, så var jag i valet och kvalet om jag skulle fixa eller skrota den, började räkna lite på vad reparationen av den skulle gå lös på och insåg att det var mer än vad bilen var värd..
Så beslutade mig för att hitta på något roligt med delarna från den innan man skickar den på demontering, sagt och gjort åkte jag och köpte mig en Caddy i skapligt skick för en billig peng...

Så steg ett nu är att få i motorn från golfen och lösa drivningen, sen blir det att få bort den rost som finns och få ner bilen på backen..

Ni får lite bilder så länge..


Bild


Bild
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Motorutrymmet utan den trötta 1,6an...
Bild

Flaket såg bättre ut än jag hade hoppats drömma om..
Men helt rostfritt var det ju inte, tror att durken som legat över har påskyndat återvinningen av plåten rätt ordentligt.. :doh:
Bild

Bild

Sämsta av skärmkanterna, faktiskt positivt överraskad! :D
Bild

Golvet på passagerar sidan, ingen genomrost iaf :D .
Bild

Bilen utan bågen, någon som vet hur det går att besiktiga utan bågen?
Ska givetvis försöka få tag på en glasruta..
Bild
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Bortkapning av diverse onödiga detaljer (som var lite i vägen för att få ner motorn.... :roll:). Insåg även rätt snabbt att styrservo är bara att glömma, så pumpen ramlade av.
Bild

Bild

Motorn "på plats", Vinkeln som är nu är inget att bry sig om.. Inpassningen är inte mer än i version 0.1 ännu :roll: ..
Bild

Motor/växellådsfäste, slutprodukten kommer bli aningen förfinad och stabilare.. :embarrased:
Bild

Motorn på operationsbänken för vidare utveckling av motorfästen.
Bild

Sen har det hittats endel rost också.. :(
Bild

Bild

Främre delen av golvet hade klarat sig från rost, så den målades med rostskyddsfärg..
Bild

Det var nog allt för denna gången, hoppas på att jag ska bli färdig med grova inpassningen utav motorn till helgen, sen är ju den roliga delen kvar... Det ska ju se bra ut med :wink:.
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Motorfästen ifrån donator bilen tillfälligt fast punktade i caddyn.
Bild

Motorn går tyvärr inte att montera högre upp än såhär, dock sitter den högre i förhållande till länkarms infästning än vad det gör i Golf 3.. Kan det vara så att bilen inte är tillverkad för denna motor :think:
Bild

Växellådsfästet börjar få sin slutliga form, tror det kan bli riktigt bra med lite ifyllnad av "hål" och färg på den :)
Bild

Ni får ursäkta dom crapiga bilderna men har bara tillgång till min iphone, är väl bättre än ingenting kan man hoppas....
Användarens profilbild
Sjöqvistan
VR6-mentor
Inlägg: 828
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
Ort: Nyköping

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Sjöqvistan »

roligt och spännande projekt!
Kör:
Golf III VR 6 Syncro -96
VW Bora 1,6 -01

----------------------------
Kan läsa av felkoder OBD II/CAN-BUS/CANBUS till vw, audi, skoda och seat.

http://www.garaget.org/Sjoqvistan
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av veärsex »

Udda och intressant projekt :wink:

Du siktar på något i den här stilen antar jag --> http://www.youtube.com/watch?v=a7br4KTs7R8" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf vr6-93
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

veärsex skrev:Udda och intressant projekt :wink:

Du siktar på något i den här stilen antar jag --> http://www.youtube.com/watch?v=a7br4KTs7R8" onclick="window.open(this.href);return false;
Något sådant, är lite sugen på ett berg cup kit till den men då tappar man "lite" av sleeper känslan som jag hoppas kunna få :roll:

Fjelltrone skrev:roligt och spännande projekt!
Tackar, så här i början har det dock varit mer spännande än roligt, om du förstår vad jag menar :P
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Skriftlig uppdatering:

Motorfästena är klara, var dock tvungen att flytta skålarna för motorkuddarna så dom kommer behövas göras om...
Nu när jag vet att det går att få till utan några brutala modifikationer så har rostlagning och uppgradering av hjulupphängning och bromsar påbörjats :).

Någon som har koll på vad som behöver göras åt chassit på en mk1 (caddyn är ju i princip samma bil som golfen) för att kunna registrera med miljömotor :twisted: (överladd+e85)?
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

I väntan på att lite fräsjobb och delar ska ramla inte så ordnade jag till infästningen för spakstället i helgen..

Spakstället i bilen, hålet för vajrarna är inte gjort än.
Bild

För övrigt är det någon som vet vilka stötdämpare som är lämpliga att använda vid axelvändning?
pettzon
VR6 newbie
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 18:58
Ort: Bollnäs

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av pettzon »

Kingsfarm skrev:I väntan på att lite fräsjobb och delar ska ramla inte så ordnade jag till infästningen för spakstället i helgen..

Spakstället i bilen, hålet för vajrarna är inte gjort än.
Bild

För övrigt är det någon som vet vilka stötdämpare som är lämpliga att använda vid axelvändning?
Från bubbla ska vara ganska bra.
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Har varit jävligt dålig på att uppdatera här men lägger upp rakt ifrÅn mk1klubben..

Har legat lite på latsidan på sista tiden (eller snarare ölsidan...).
Var iaf till verkstan idag och måttade och svetsade bakaxeln med spindelinfästningen för VR6 spindeln.
Känns som det blev riktigt bra, men tänkte måtta lite hjulvinklar på lunchen imorgon och då får man väl dommen.... :doh:

En fruktansvärt risig bild fick jag med mig innan jag vart tvungen att fara..
Bild
Men nu är det skivor bak :D
Senast redigerad av Kingsfarm den mån 15 okt 2012, 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Har lyckats mäta axeln och som jag mistänkte var den lite galen, men hjulen har samma mått fälgkant -> axeln på båda sidorna så jag kör så här.

Bild

Både toe och camber vinklarna var helt galna, men det får jag schimsa när bilen står på fyra hjul och en riktig hjulmätning går att göra...
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Hallå hallå!
Har spenderat lite kvalitets tid med bilen i helgen och här är resultatet, har bytt lite av caddy torpeden mot motsvarande del från golfen.
Tror att det är den lättaste vägen att gå...
Bild

Rattaxeln ligger rätt tight mot servon. 8)
Bild

Bantad och lätt modifierat pedelställ från golfen, var tvungen att göra om den lite för att slippa göra om fästena till reläplattan.
Bild

Har även prov "monerat" bakaxeln för att se hur den passar på bredden efter ombyggnaden, måste säga att den passade långt över förväntan :)
Bild

Hänger på ungefär samma ställe på andra sidan..
Bild

Är även klar med rostlagningen av hjulhusen fram, bara trösklarna och innerskärmarna bak som behöver bytas nu :)
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Fått tillbaka lite grejer från svarvning och fränsning.

Mk1 spindlar och vr6 nav. :)
Bild

Svarvat av 1mm i omkrets på navtappen för att passa i dom nya lagren.
Bild

Fräst ur 3mm i omkrets på spindlarna, lämnade lite kvar längst ut så får original låsringen ligga mot den delen. Fick fräsa nytt spår för låsringen på innersidan dock..
Bild

Blir till att pressa lagren på lunchen imorgon och eventuellt montera spindlarna någon kväll, då står ju bilen på marken igen och motorinpassningen kan fortsätta..

Någon som har några synpunkter om bromsskivor?
Funderar på om jag ska välja från Golf mk4 GTI (312mm) eller R32 (334mm), Har för mig att gti bromsarna får plats i 16" och r32 i 17" men är inte säker..
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Nu sitter motorpaketet på plats! :D
Allt verkar fungera, måste dock lösa "problemet" med att höger drivaxel bara går att montera/demontera genom att lyfta upp motorn ~2dm...

Bild

Är dock lite skeptisk över att använda 1,6ans kylare, men får duga för testruns.... Skiljer dock förvånandesevärt lite i mått mellan vr6ans och 1,6ans kylare, förmodligen tillräckligt för att skapa värme problem.. :oh:
Någon som att koll på om det sitter större kylare i GTI eller diesel modellerna?
Skriv svar