Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Här skriver du om ditt projekt
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

veärsex skrev:Racekisse alla dar i veckan, oem-katten är en riktig flaskhals, framför allt om du vill modda vidare motormässigt med tiden..
Satsar nog på en racekat då.. Hade tänkt gå vidare med lite N/A trimmning när bilen är klar..
bossebud skrev:om du ska ha någon öht.... ja menar, ska du köra oreggat så är de juh skitsamma vilket du gör. ska du regga till ombyggt fordon så finns det inget krav att du har kat, (förut fick man betala 7000kr i straffavgift men inte numera , det är borttaget)
Måste prata med min sfro kontakt om det, antar dock att jag måste ha katalysator iom att den kommer få samma avgaskrav som golfen.. (om jag inte har fattat fel)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av bossebud »

nix du måste inte ha kat när du reggar somombyggt fordon
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

bossebud skrev:nix du måste inte ha kat när du reggar somombyggt fordon
Är du helt säker? Vore ju kanon att kunna skippa den!
Hur är det om man vill köra av sig lite på bana någon gång? Behöver inte ha kat då häller?
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av bossebud »

jupp du behöver ej ha kat om du reggar som ombyggt
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av VWallin »

? Jag var då väldigt tvungen att ha kat. motor med tillhörande avgasrening måste finnas vid reggning! Har du pratat med sfro mannen om vad du bygger osv? Vad har dom sagt om framvagnen?
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av bossebud »

De e bra om du har kat men inte ett måste, är ditt fordon ändrat lr ombyggt? Läs på sfro hemsida istället gör hittar du all info

Edit det är tydligen amatörbyggda fordon som inte har några avgaskrav förutom sluten ve hus och Max 4.5% Co värde
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av VWallin »

Reggad som ombyggt fordon och jo jag har sfro boken framför mig. Har motorn som monteras kat från fabrik så ska denna sitta där och fungera! :)
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

VWallin skrev:Reggad som ombyggt fordon och jo jag har sfro boken framför mig. Har motorn som monteras kat från fabrik så ska denna sitta där och fungera! :)
Det var det jag tyckte jag hört.. Är orgkissen 3"?
Angående framvagnen så sa sfro killen att andra fjäderben skulle räcka, bortsett från bromssidan så..
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Motivationen har trytigt ett tag, men det är väl så med längre projekt antar jag..
Men nu är jag på gång igen! Målet just nu är att få den att gå innan sommaren och pröva mig fram runt bakaxel och hur motor och drivlinan lirar i bilen.
Förhoppningsvis har inte SFRO killen några problem med att besikta den o lackerad osv. sen tar jag lacken under sensommaren (förutsatt att jag inte får några stora setbacks..... :D

Har i alla fall fått en del gjort denna vecka, var dit för första gången på säkert två månader i måndags.

Måttade in fästena för bakaxel stagen och brände dit dom, har tyvärr inga bilder på axeln men kommer behöva sätta dit ett stag till på översidan för att förhindra axeln att tippa vid inbromsning så lägger upp någon bild på när bakaxel setupen är klar...
Här står den i alla fall på egna ben (läs hjul :roll: ) för första gången på närmare 1,5år!

Bild

Var tvungen att korta ner stagen för stötdämparna bak, kapade bort 4cm från stagen och syns ju på bilden ovanför att den är nog så låg fortfarande.. Vet inte vad jag tänkte när jag byggde stagen men men..

Bild

Kortat vr6 drivaxlarna lite för att passa mk1 chassit, kommer byta ut dom mot custom axlar men är nog bra att ha axlar att ge till dom som får tillverka axlarna misstänker jag..

Bild

Byggt klar kylsystemet med, vände kylaren upp och ner och skrotade rör överföringen.. Till min förvåning passade kylslangarna från vr6an rak på, synd bara jag kapat upp den nedre.. Får hem en ny från VW till veckan.
Sista delen rör blev i koppar, bör fungera rätt bra.. Får tacka bror som är vvsar för lödningen. :) Efter bilden togs har röret blivit slipat och målat..

Bild

T-kopplingen upp till expantionskärlet, sjukt snabb leverans tid från do88.se! Det uppskattas!

Bild

Och slutligen en bild på motorutrymmet som det står nu.

Bild

Tänkte låta ölmuskeln vila i helgen och döda lite tid med bilen istället..
Är det föresten någon som sitter på en extra inline bränslepump extra och vill bli av med den så är jag intresserad!
VWHamster
VR6 Guide
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:45
Ort: Stockholm

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av VWHamster »

FAn vilken grym bygge! Hör av dig om du vill sälja när den är reggad och klar :D
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

VWHamster skrev:FAn vilken grym bygge! Hör av dig om du vill sälja när den är reggad och klar :D
Tackar! Hehe hör av mig om ett sekel eller så när den är klar... :P
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Hellp!
Har inte hänt så mycket sen sist, men slänger upp några bilder ändå..

Det gick inte att använda dom kylfläktarna från T4a så köpte två stycken 300mm universal fläktar, dom är så pass tunna att dom går att montera på baksidan kylaren till och med :)
Bild
Har även byggt fästet för dom men hamnade aldrig på bild, är det föresten någon som har koll på hur många ampere givaren för original fläkten pallar? Kanske lika bara att köra ett relä på det men kommer man undan är det ju bra.. :roll:

Fick även hem denna i veckan..
Bild
En 044 kopia, ska räcka till med råge..

Även fått dit tändspolen, dock bara med på en helhetsbild..
Bild
Tror det kan bli rätt fint i motorutrymmet med några timmars slipning... :P

Over and out.
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av heika_ »

Mysigt projekt :)
Ser framemot en uppstart ja :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av Kingsfarm »

Har inte uppdaterat här på sjuuukt länge, men har inte jobbat just någonting med bilen på lika länge.. Har dock dragit igång lite smått igen och inom loppet av en/några veckor borde det komma upp ett roligt filmklipp... Stay tuned..
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87

Inlägg av bossebud »

Ja de va fan på tiden :P
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Skriv svar