Golf Mk2 VR6 RWD

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Dagge
Tändkabel
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 18:34

Golf Mk2 VR6 RWD

Inlägg av Dagge »

Hej!

Som rubriken lyder: Golf mk2 VR6 RWD. Det är ett projekt jag är sjukt sugen på att dra igång. RWD med mittmotor. Anledningen att jag skriver här är att jag har en del funderingar på möjliga lösningar. Här är mina funderingar:

-Skulle man kunna ta hela framvagnen från en golf vr6 och placera bak i en Golf 2a. I så fall skulle man få bygga om den lite så att den inte går att styra och så skulle man kunna använda fjäderben som egentligen ska vara fram där bak. Har det nån betydelse om man har det? Självklart får ma ju ta ut golvet och bygga fästen för det. Jag menar alltså att placera följande del där bak:
Bild
(Bilden tagen från ett annat projekt)

-Sen är det en till fundering jag har och det handlar om framvagnen. Kan man använda orginal framvagn och bara plocka bort drivaxlarna eller har det någon negativ påverkan på hjullager m.m.

Skulle bli jätteglad om jag fick lite svar på detta, för det känns som om själva hjulupphängningen kommer vara det svåraste att lösa i ett sånt här bygge.

MVH Josef
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

skulle försöka få tag i en bakvagn från en vr6 syncro, måste bli betydligt enklare att bygga på, och använda mk3ans framvagn som den är fram. kör du då mittmonterad vr6 så får du la hitta en växellåda från en synro och korta en kardan så du får drivningen te bakaxeln. blir helt klart ett omfattande arbete, blir mycket snack med sfro m.m för det blir amatörbyggt fordon
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
Dagge
Tändkabel
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 18:34

Inlägg av Dagge »

Här hittade jag 3 st bilder från ett liknande bygge.
Bild
Bild
Bild
Det ser ut på bilderna som om de "bara" placerat framvagnen bak. Dock hittade jag inga bilder på hur de löst själva problemet med att de fortfarande har kvar den styrande funktionen i armarna. Tycker nästan det låter mer omfattande att arbeta med en bakvagn från en vr6 syncro. Men jag vet inte riktigt hur den ser ut. Det blir nog svårare att få tag på det.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Golf Mk2 VR6 RWD

Inlägg av nosisfun »

gammal tråd men tänkte förtydliga ifall nån får för sej att bygga ett sånt här bygge att man använder sej av en mk3 framvagn och styrväxlen ersätts av ett rör med lösa styrändar så kan man jyustera toe in/out även bak!

finns massvis av sådana här byggen och är helt klart det vanligaste bygget när de vill ha RWD
mk2 vr6
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Golf Mk2 VR6 RWD

Inlägg av Tiny »

Ligger en aktiv tråd på http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false; med ett sånt bygge men med 16V , dock är ju principen den samma.
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Skriv svar