Golf mk2 syncro goes vr6t haldex

Här skriver du om ditt projekt

Golf mk2 syncro goes vr6t haldex

Inläggav Jcbs » fre 07 dec 2018, 15:42

Då suget efter något kul blivit för stort så tänkte jag försöka påbörja mitt projekt nu då det mesta av allt man behöver är inhandlat dock så består nu familjen av sambo och 3 ungar så detta är ett långtidsprojekt så förvänta ej ej uppdateringar varje kväll :)

Bilen jag kommer bygga på är en 3 dörrars golf mk2 gt syncro med taklucka som ej är helt vanliga ca 100 tillverkade om fått rätt uppgifter.
Bilen kommer regbes med vr6t och haldex drivlinan.

BildBild


Karossen kommer få stora fångarna fram och bak och ett g60 paket och självklart nya bakljus haha.
Lite delar ska rostlagas och vissa delar måste bytas men bilen är i ganska bra skick ändå
Komplett svart skinninredning från mk3
Sen kommer den också målas om i ny kulör som ej är bestämt än

Motorn kommer bestå till en början av
Portad topp med hårdare ventilfjädrar så det går att varva 9000v
ARP bultar där det går att ha :)
Wiseco kolvar 9.1
H-profil stakar
MSD spolar
Bosch 2600cc spridare
Egenbyggt plenum
Gjutet grenrör
gt3582r
Maxxecu

Drivlinan
02M med DonOctan rakskuren drevsats och pelequin diff
Sekventiellt spakställ
Golf 32 4 motionbakaxel med pelequin diff
Helix koppling 2 skivig
Sviktstålsaxlar
Jcbs
Ny här
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 06 feb 2018, 18:43
Ort: Vintrosa

Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex

Inläggav VWallin » tis 18 dec 2018, 13:15

Kul att någon annan tar sig an ett sånt projekt men jag har några frågetecken. Varför ska du varva 9000?
Ska du varva så mycket så krävs en helt mekanisk topp och solida lyftare.

Ett tips från mig är att inte göra allt på en gång för det är inga små pengar och tid du pratar om.
Börja med att få bilen på rull och regga den så. Du kommer få betydligt mer motivation om du
får igång den istället för att lägga år på ett projekt bara för att ha balla delar på den

Uppgraderingar kan du göra sen, drivlinan i original utförande står ändå pall för över 700hk och samma
med motorn med minimala ingrepp, din turbo kommer ändå inte orka palla mer effekt än så.

Det är bara tips, jag har trots allt gjort det här redan och jag är än sålänge ensam om att ha en sån här bil.
VWallin
VR6-mentor
 
Inlägg: 859
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex

Inläggav Jcbs » tor 10 jan 2019, 13:57

Intressant läsning VWallin.. Ditt projekt har lästs flitigt.. Vem vill inte höra en vr6á yla på 9000v ? Ja toppen kommer bli mekanisk..
Byggde en Vr6 syncro turbo 2003-2004 så har ganska bra koll på vad drivlinan håller för orginal..
Tanken är att bygga denna bilen 110% från första början och då jag i princip har allt så när som på svänghjul, bränsleledningar lite slang och kopplingar så är alla dyra saker köpta redan och när jag har sagt att detta är ett långtidsprojekt så finns ingen deadline heller men förstår hur du menar då jag tidigare har byggt några andra bilar.
Bild Bild Bild

Detta är några av dom man hunnit bygga under åren :)
Jcbs
Ny här
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 06 feb 2018, 18:43
Ort: Vintrosa

Re: Golf mk2 syncro goes vr6t haldex

Inläggav SPW » ons 23 jan 2019, 12:39

Det här ska bli spännande att följa!

Lycka till med allt. Uppdatera gärna tråden ofta! :D
...gasar så hårt att lacken blir vååågig
mina småtrick ger en effekt av hård kick!
SPW
Hardcore VR6:are
 
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 28 apr 2005, 11:20
Ort: Norrköping


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron