RÖD BIL

Hur gör du när du vårdar bilen? Dela med dig av din erfarenhet här
Skriv svar
Hedberg
*Donator*
Inlägg: 345
Blev medlem: fre 18 mar 2005, 13:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

RÖD BIL

Inlägg av Hedberg »

Har tänkt att ordna upp lacken på en röd bil, flashröd närmare bestämt.

Hur exakt jag sak gå tillväga vet jag inte helt. Därför behöver jag er hjälp. Det jag vill uppnå är någon form av lackkonservering i slutändan, har läst om den här nanotekniken som "revolutionerar" men är ändå skeptisk.

Mina egna tankar kretsar till att första tvätta av bilen rejält med avfettning. Därefter gå på med rubbing (är det nödvändigt?) på hela bilen och efter det låta den stå några timmar innan man går på med någon vax??

Sedan slutligen använda någon nanoteknikprodukt för att konservera lacken, och även glasrutorna?

Någon som jobbar med detta och vet hur jag ska göra? Beskriv gärna i detalj, vad som är skillnad med maskin och handjobb? osv..

Vilka produkter bör jag använda mig av efter avfettningen? Jag utgår ifrån att det inte gjorts på bilen tidigare..
Golf MKIV -03
"Vi är inte de sista av igår, möjligen de första av idag"
Användarens profilbild
Ligist
VR6 newbie
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 11:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Ligist »

Tjohopp jag jobbar inte med detta men tycker att det är sjukt kul :D

För en tid sedan köpte jag mig en röd liten busbil som var matt ilacken så in i Helvette så här gjorde jag.

Steg 1 avfettning
Steg 2 tvätta som vanligt
Steg 3 Cleaner (snällare än rubbing)
Steg 4 Vax

Vaxet jag använde är Turtles colour cure vax med rött pigment i jag vart jäkligt förvänad över hur bra det vart faktiskt kolla själv :D Taget med mobilen så kvaliteten är ju inte den bästa

Bild
Bild
Nee
Vr6 Beroende
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 18:51
Ort: Halmstad

Inlägg av Nee »

Kör med en riktig maskin och polertrissa.
Bild
Det kan bli ganska varmt utan att du bränner lacken men var försiktig! Detta gör du med relativt fin rubbing om du inte har djupa repor.
Bild
Då kan det behövas lite grövre medel eller att du får köra längre på de ställena med repor.
De lättaste ställena att bränna är i kanter/hörn och lister där lacken inte sitter lika hårt.

Sen torkar du av med polertrasa.

Efter det är det dags för cycklonen med två hättor och ett ännu finare polermedel.
Bild
Bild
Torka av.
Nu är det dags att vaxa eller lackskydda (kan man göra för hand) och sedan polera av med trasa.
Bild+
Bild
eller Bild
Klart!

Så har jag gjort på min röda golf. La lackskydd.

Alla dessa produkter finns att köpa hos http://www.lj-trading.se/ men kostar en slant! Det går säkert lika bra med billigare alternativ.
Nee
Vr6 Beroende
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 18:51
Ort: Halmstad

Inlägg av Nee »

Ligist skrev:Tjohopp jag jobbar inte med detta men tycker att det är sjukt kul :D
Glömde du "efter"-bilden? ;)
Veidec_racing
Vr6 Beroende
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 11 jul 2005, 10:38
Ort: Ullared
Kontakt:

Inlägg av Veidec_racing »

ser inte så stor skilnad? :/
Behöver du råd om bilvård? Fråga mig. 070 510 42 57 jag utför även jobb själv!!!

VEIDEC RACING

MVH: :twisted: David :twisted:
Användarens profilbild
Ligist
VR6 newbie
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 11:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Ligist »

wild_Child skrev:ser inte så stor skilnad? :/
Skojjar du ? halva huven är ju polerad!!! det är 2 nästan lika bilder inte före efter :D
Användarens profilbild
Mr_Gear
Lustgasare
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr_Gear »

rätt bra skillnad där du :D upplevde liknande när jag polerade brukisen ;)
Bild
Användarens profilbild
Anders R
VR6 Guide
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 12 jul 2006, 21:27
Ort: STHLM

Inlägg av Anders R »

wild_Child skrev:ser inte så stor skilnad? :/

Kanske dax o byta dataskärm :wink:
- VR6 JUST DO IT ! -


-Golf VR6 -92-
-Golf GTI -88 special-
-Golf GTI -82
-Volvo S40 -98 "autotech"
-Suzuki GSXR-750 "A-head tunad"
-Polaris Dragon 700 "SLP-kittad"
Användarens profilbild
Jahappz
Site Admin
Inlägg: 800
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 13:59
Ort: Värnamo

Inlägg av Jahappz »

Anders R skrev:
wild_Child skrev:ser inte så stor skilnad? :/

Kanske dax o byta dataskärm :wink:
haha :D
VW Passat B8 2,0 GTR -2018
Audi S4 2,7 -1999
VW Golf MK2 1,8T -1987
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Tror nog mer att wild_child menade att det var för lite skillnad, å jag förstår honom.
Kör man med riktiga saker blir skillnaden mycket större, var nog detta han ville ha fram.
Veidec_racing
Vr6 Beroende
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 11 jul 2005, 10:38
Ort: Ullared
Kontakt:

Inlägg av Veidec_racing »

Ronnie Mattsson
äntligen en kille som förstår vad man menar =) jobbar man me de så har man en helt annan syn på de hela =)
Behöver du råd om bilvård? Fråga mig. 070 510 42 57 jag utför även jobb själv!!!

VEIDEC RACING

MVH: :twisted: David :twisted:
Användarens profilbild
Ligist
VR6 newbie
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 11:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Ligist »

JO men oavsett om man jobbar med det eller ej så ser man ju att det skiljer sig du skrev ju att det knappt skiljer nått tror det är det folk haka upp sig på..

Självklart kan man få det bättre med alla värsting maskiner och produkter men detta är gjort för hand.

Skulle han använda produkterna/maskinerna du visar får han ju sälja bilen för att ha råd :D :D

Om du är rekondare har inte du några sköna före/efter bilder vore kul att se hur bra det kan bli..

Missförstå mig inte nu detta är skrivet i all välmening
Veidec_racing
Vr6 Beroende
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 11 jul 2005, 10:38
Ort: Ullared
Kontakt:

Inlägg av Veidec_racing »

hehe =) jag fattar vad du menar och jag tar inte illa upp... jo jag kanske kan fixa lite bilder på före och efter bilder. Har bara inte haft en tanke på de. Så jag får samla på mej lite bilder så kommer de att komma upp här =)
Behöver du råd om bilvård? Fråga mig. 070 510 42 57 jag utför även jobb själv!!!

VEIDEC RACING

MVH: :twisted: David :twisted:
Skriv svar