Polermaskin

Hur gör du när du vårdar bilen? Dela med dig av din erfarenhet här
Användarens profilbild
chilibyte
VR6 Guide
Inlägg: 152
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 09:30
Ort: Helsingborg

Inlägg av chilibyte »

Köpte en sån med ett huvud från clas ohlson. Reglerbar hastighet på den. Tar med mig sambon så får hon putsa väck för hand om det blir fult ;)

Vad jag fattat det som så är det bara att köra försiktigt och ta små bitar åt gången.
Golf VR6 Syncro -97 (såld)
Saab 9-5 2.3t Sportcombi -02
Veidec_racing
Vr6 Beroende
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 11 jul 2005, 10:38
Ort: Ullared
Kontakt:

Inlägg av Veidec_racing »

kör hela bil på en gång och ha rättså hög hastighet. sen tvättar du hela bilen och svampar den noga överallt. sen torkar du den helt törr och sen är det bara att vaxa...
Behöver du råd om bilvård? Fråga mig. 070 510 42 57 jag utför även jobb själv!!!

VEIDEC RACING

MVH: :twisted: David :twisted:
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Har du inte kört med maskin innan, roterande, och ska börja att polera/rubba/etc. kör lugnt, få lite snits och lär in hur maskinen uppför sig på lacken, skiljer en del med nyss pålagt polermedel och efter en stund när det börjar bli fullt med skit i trissan eller när du går nära kanter och maskinen speedar upp.
Dyrare maskiner(pro) håller nästan konstant hastighet vilket inte dom billigare gör.
Köpte själv en billig roterande på Micro för 3år sedan som höll en halv huv, nu jobbar jag kanske med en del tryck iofs. men ändå, bytte den 3ggr innan jag lessnade och plockade isär den själv, lager var gjorda av pressad lump så jag skaffade nya SKF lager och den funkar än idag, även om jag inte kört med den på ett år pga. att nu har jag riktiga maskiner.

Så än en gång, ta det lite lugnt i början och känn dig för, jobba gärna i narheten av vattenslang tex. och med lite grundvärme i lokalen, 15grader>
Användarens profilbild
chilibyte
VR6 Guide
Inlägg: 152
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 09:30
Ort: Helsingborg

Inlägg av chilibyte »

Skummade igenom manualen och då skulle man först köra på medlet med ena duken och sen polera av det med den andra. Ska man göra det eller ska man tvätta bilen efter man kört på medlet bara?
Golf VR6 Syncro -97 (såld)
Saab 9-5 2.3t Sportcombi -02
Faajler
Ny här
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 07 jun 2008, 18:25
Ort: Västerås

Inlägg av Faajler »

chilibyte skrev:Okej låter bra det. Men ska man välja en med ett huvud eller två när man vill rubba med den bara? Lägger hellre på vaxet för hand sen iaf. Vet att när man vaxar så är den med två huvuden bättre annars.
jo sant med värmen..
fast lättare att få fula "rosor" då med.. inte så kul om man ska ställa ut bilen t.ex.

jag har jobbat med rekond i 2 år. körde en vecka med singelsnurra..
sen bytte jag till en maskin med 2 trissor.

det enda man egentligen behöver tänka på är att dom ska helst vara oscillerande. dvs: inte bara snurra. utan att även snurra på den snurrande axeln
Skriv svar