Polerning

Hur gör du när du vårdar bilen? Dela med dig av din erfarenhet här
Skriv svar
jakethesnake
Ny här
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 30 nov 2007, 14:06

Polerning

Inlägg av jakethesnake »

Tjena. har lite frågor ang polering...

1. tvätta av bilen
2. köra med fin rubbing med "vingelslip" med svamp på... köra hårt så man får upp värme?
3. torka av med trasa/ trassel? eller spola av rubbingen med vatten?
4. vaxa bilen med tex banan vax med maskin med dubbla polersvampar så man inte ritar runda ringar... köra upp värma eller inte?
låta vaxet torka till och sedan torka av polera av den "vita" ytan som blir på lacken och sedan njuta av reslutatet...


RÄTT eller FEL??
Nee
Vr6 Beroende
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 18:51
Ort: Halmstad

Inlägg av Nee »

"Vinkelslip med svamp" låter lite suspekt. Kör med en riktig maskin och polertrissa.
Bild
Det kan bli ganska varmt utan att du bränner lacken men var försiktig! Detta gör du med relativt fin rubbing om du inte har djupa repor.
Bild
Då kan det behövas lite grövre medel eller att du får köra längre på de ställena med repor.
De lättaste ställena att bränna är i kanter/hörn och lister där lacken inte sitter lika hårt.

Sen torkar du av med polertrasa.

Efter det är det dags för cycklonen med två hättor och ett ännu finare polermedel.
Bild
Bild
Torka av.
Nu är det dags att vaxa eller lackskydda (kan man göra för hand) och sedan polera av med trasa.
Bild+
Bild
eller Bild
Klart!

Så gör jag iaf och du gör det på egen risk! ;)

Alla dessa produkter finns att köpa hos http://www.lj-trading.se/ men kostar en slant! Det går säkert lika bra med billigare alternativ.
jakethesnake
Ny här
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 30 nov 2007, 14:06

Inlägg av jakethesnake »

precis så jag menar som du skrev:P
har en kompis som är polerare så har fått enligt honom FIN rubbing och banan wax...
han körde av min förra bil me denna rubbing och sedan bara banan wax.. å de blev skit bra...
så antar att de funkar med denna rubbing...

tack för hjälpen och för länken!
Nee
Vr6 Beroende
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 18:51
Ort: Halmstad

Inlägg av Nee »

Inga problem.
Jamen dåså, då vet du ju hur det funkar! :)
jakethesnake
Ny här
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 30 nov 2007, 14:06

Inlägg av jakethesnake »

ville bara reda ut issa saker ;) tack tack
Skriv svar