Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Här kan du tala om dina erfarenheter om en butik, verkstad eller bildelar
Bra och Dåliga
Susanna
VR6 newbie
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 13:02
Ort: Helsingborg

Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av Susanna »

Hej alla! Jag skulle behöva lite råd inför ett bilköp. Det är en VW Corrado VR6 med en topplockspackning som har gått. Jag är inte så tekniskt begåvad och vet inte om jag vågar köpa den. Gör jag det så blir det pojkvännen som får meka, och han är inte van vid vr6or. Är ju risk för att det blir ett jättejobb som vi inte reder ut. Alla jag pratat med säger att vr6or är svåra att jobba med och att det oftast är lättare att lägga i en ny motor än att börja renovera den gamla, är den verkligen så svår?
Tydligen gick ac-remmen sönder, vattenpumpen stannade och sen blev det varmt... Acn är nu borttagen. Vad jag är rädd för är hur mycket stryk motorn har tagit av överhettningen, hur mycket tål den egentligen? Att "bara" byta packning/kamkedja mm (när vi ändå plockar ner motorn) är väl en sak, men frågan är hur resten av motorn har klarat sig, det går ju inte att se innan köpet. Hade ni vågat köpa? (ägaren vill ha 15 000 för den men så mycket hade jag inte tänkt betala) Finns det något test man kan göra på plats, eller något man kan titta efter för att se hur skadad den är? Den har gått lite drygt 17 000 mil.
Vore jättetacksam om någon kan hjälpa mig! Ska åka och titta på den imorgon.
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av heika_ »

Svårt att säga hur "mycket" som kan gått sönder vid överhettning säkert nån annan som har en hum om vad man kan göra då.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24506493" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor för 5000 + 700kr frakt och bil inköpet skulle ja ge 8-9tusen beroende övrigt skick.
du kan alltid chansa köpa ny rem och ny packning för dryga 1500+ eller vad de kostar + bultar som är kring tusenlappen beroende på var du köper dem.
Och hoppas på att motorn mår bra. Är väl inre delar som kolvar och ventiler etc som kan blivit kass. svårt o se utifrån bilen.

15k är helt enkelt för mycket när ett motorbyte borde hellre bli gjort sedan sälja reservdelar från gamla motorn och få igen lite.
Bara lite av mina tankar när ja läste ditt inlägg, hoppas de var till hjälp! Vill oxå ha corrado men ja e lite insnöad på golf :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Susanna
VR6 newbie
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 13:02
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av Susanna »

Tack för svaret! :) Just nu pendlar jag mellan hopp och förtvivlan så tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Får se om jag blir något klokare imorgon när jag har sett den!
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av VanDamage »

alltså du kan ju hitta en ny motor här för typ 1-3 tusen lite då och då :) sats på det istället :)
Susanna
VR6 newbie
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 13:02
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av Susanna »

Oj, det låter billigt! De jag har hittat på nätet kostar allt mellan 5-20 000.
Ni tycker alltså att det är bättre att byta ut motorn än att försöka fixa den?
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av z-vr6nitrous »

Hade fixat och samtidigt renoverat motorn.
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av VanDamage »

z-vr6nitrous skrev:Hade fixat och samtidigt renoverat motorn.
kanske inte är så smart då personen ifråga får förlita sig enbart på pojkvänn? köp en ny motor är det smärtfritt för både dig och han :)
Susanna
VR6 newbie
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 13:02
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av Susanna »

Känns lite så! Bara man inte köper ett nytt vrak så...:) Det finns ju inga garantier.
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av VanDamage »

Susanna skrev:Känns lite så! Bara man inte köper ett nytt vrak så...:) Det finns ju inga garantier.
nee precis!, fast jag hade lätt chansat ! skulle också haft en corrado om den inte varit FWD :)!
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av Cham »

Om jag var du skulle jag nog chansa men som du sa 15k är för mkt för en osäkermotor.
Det första man kollar på en corre är El och motor på. Jag äger sj en Corrado Vr6 -94.

Ge oss lite mer info om motorn och bilen. År på den, Fördelare eller Coilpack?
Fastnar ni kan jag alltid komma och hjälpa er med motorn bor i Lund så det är lugnt.

Sen personligen om det är så mkt fel på motorn så kan du alltid köpa en från ebay dom har
faktiskt bra exemplar runt 10k mil, runt 12 000kr för en motor med frakt och allt.
VW Corrado Vr6 -94
lukassjostedt
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: fre 12 feb 2010, 20:17
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av lukassjostedt »

Jag hade haft kvar motorn och bara renoverat den. När du byter en motor vet du aldrig vilket skick utbytes motorn är i. Bättre att renovera sin egen.och det kostar inte så mycket att göra om man gör allt själv. Mvh
Susanna
VR6 newbie
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 13:02
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av Susanna »

Jag får ta reda på mer om den, ska dit ikväll! Vet bara att det är en -92a. Tänkte lägga ett skambud på 8-9000 kr, får se hur det går...

Cham, tack för att du erbjuder din hjälp, vi lär nog behöva den :)

Vet ni om det finns någon vr6-kunnig mekaniker/verkstad i Skåne som inte är alltför dyr? Bäst att vara förberedd.
lukassjostedt
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: fre 12 feb 2010, 20:17
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av lukassjostedt »

Lämna inte in den på verkstad då blir det dyrt, jag kan hjälpa dig om det skulle vara så. Bor ju i hbg och har mekkat vr6 i drygt 4 år nu
Susanna
VR6 newbie
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 13:02
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av Susanna »

Tack snälla! Nej, verkstäder bör man undvika...Tänkte bara att det är bra att veta om det skulle bli kris
lukassjostedt
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: fre 12 feb 2010, 20:17
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd VW Corrado VR6 med trasig topplockspackning

Inlägg av lukassjostedt »

Om det skule bli kris och ni inte får ihop det eller liknande så hör av er så ska jag hjälpa er
Skriv svar