Köpråd inför en golf vr6 -94

Här kan du tala om dina erfarenheter om en butik, verkstad eller bildelar
Bra och Dåliga
Bzr
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 15:11
Ort: Umeå

Köpråd inför en golf vr6 -94

Inlägg av Bzr »

http://fuskbugg.se/dl/jLa74F/IMAG0660.jpg

http://fuskbugg.se/dl/HXP92r/IMAG0661.jpg

Tjenis.

Sammanfattar lite lätt så det inte blir en a4-sida.

Har uppkörning och teoriprov 15-17 juli. Sugen på att skaffa bil redan före så jag har extra motivation.

Hittade en snygg vr6-a i skellefteå. Detta är den informationen jag letat mig fram till via regnummert och bilhandlaren:

ca 22xxx mil, -94as modell. Bra sov däck med påkostade s-fälgar.
Belagd med körförbud dec 2012 då den ej besiktades under det året.

Handlaren vill ha ca 7000:- i det skick den är i nu, vilket innebär:

Batteriet är dött, behövs nytt.

Ac'n kyler ej.

Centrallås fungerar ej, ska finnas fjärrlås också men fungerar ej. Bilens lampor reagerar vid knapptryck men händer inget.

Och till det mest kritiska:

Handlaren säger sig höra ett litet rasslande från motorrum då han testkörde på parkeringen, han tror det kan vara kamkedjan som låter. Men ljudet inträffade enbart då motorn var kall och vid låga varv, hördes ej då motorn blev varm.

Har kollat upp att om ett kamkedjebyte blir aktuellt lär det kosta mig ca 10-15k på en verkstad, och jag känner mig inte manad att lyfta motor osv själv då jag aldrig meckat med bil förut. Kan ju vara spännen osv (vad jag läst mig till) men inget jag är tillräckligt erfaren om att byta heller.

Sen kanske den ej behövs bytas heller, utan klarar sig x antal mil till på. Men bilen har haft 5 tidigare ägare och jag vet ej vad de har gjort med bilen eller hur den har körts (gissar mig till lite buskörning iaf med tanke på att den är upphottad med kjolpaket, tonade bakrutor, samt baslåda i hatthyllan). Men skulle olyckan vara framme och den brister så slås tydligen hela motorutrymmet sönder.

Vad tycker ni, något att satsa på eller hålla sig borta från? Utseendemässigt, motormässigt och storleksmässigt är detta en bil för mig likt handen i handsken. Men dessa frågetecken gör mig något osäker.

Tips, råd och information vore GRYMT uppskattat. Är smått delad just nu.

Mvh/Bzr
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Re: Köpråd inför en golf vr6 -94

Inlägg av eMiL »

Hej och välkommen hit!

Hade jag varit dig så hade jag hoppat den bilen!
När man väl har fått sitt körkort vill man ha en bil som fungerar och som inte blir stillastående p.g.a. reparationer. För det ända man vill göra är att var ute och köra.

Gör inte tabben att gå på och köp en bil som har många fel, kanske många "lätta" fel. Det slutar bara med att du får lägga ner många tusenlappar och tid.
Spara ihop ett par kronor till och leta efter en VR6a som har bra historik, som fungerar och har kamkedjan bytt!

Och lycka till med kortet! ;)
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Köpråd inför en golf vr6 -94

Inlägg av Roennis »

Var den fullt fungerande innan han ställde av den? Tänkte att det aldrig är kul att få otrevliga överraskningar på besiktningen.
Hur har oljebyten och service varit?
Sen är det det där med kamkedjan.. OM det skulle bli aktuellt att byta kamkedja så finns det folk här på forumet som gör det billigare än en verkstad.
Och gör inget förhastade beslut, man kan lätt ångra sig :).
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Bzr
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 15:11
Ort: Umeå

Re: Köpråd inför en golf vr6 -94

Inlägg av Bzr »

Tack för svaren :)

Jag vet inte så mycket om bilen än då jag bara varit i ett kort samtal med handlaren. Det var en kille före mig som skulle kolla på bilen idag, och ville han ej ha den skulle turen gå över till mig. Därför jag skrev denna tråden och ville ha info om det blir så att jag måste göra ett beslut.

Svar på era frågor:

Jag är ingen person som gör sådana här beslut efter känslor utan gör en logisk bedömning efter den infon jag har att gå på (vilket är bristande just nu).
Självklart vill jag ha en förstabil som är fullt fungerande och som jag inte måste mecka i varje helg (även om tanken är lockande ;) ), men det känns som att de övriga felen är något jag skulle kunna fixa själv eller klara mig med ett tag tills jag hittar en bra väg att lösa de.

Skulle inte första kille vilja ha bilen funderar handlaren på att försöka besiktiga den och därigenom få mer info om bilen i helhet.

Vad skulle en kamkedjebyte gå på via någon kunnig och duktig kille här på forumet i västerbottenstrakten eller närliggande?
Skriv svar