Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Forum för bilar med VR6 motorer 92-98

Grayling
Polerat insug
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 19:43
Ort: Umeå

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Grayling »

Vart tog denna underbara däckkalylator vägen,, Försvann den efter nya layouten på hemsidan..
Länken fungerar inte längre ..


http://www.vr6.nu/forum/dackkalkylator.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf VR6 Syncro Variant -97
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Lasse620 »

Grayling skrev:Vart tog denna underbara däckkalylator vägen,, Försvann den efter nya layouten på hemsidan..
Länken fungerar inte längre ..


http://www.vr6.nu/forum/dackkalkylator.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Använd denna t.ex

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik ... /a1294.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Användarens profilbild
Silver_Style
VR6-mentor
Inlägg: 683
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 15:03
Ort: Perstorp

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Silver_Style »

ingen har svarat bra på hur man räknar ET och vad är det för ett mått?

Ska man alltid hålla sej till original ET även om man vill åka med typ 16x9??
eller hur får jag ut rätt ET till ett par 16x9 om det inte ska vara ET43

mvh fromman
Användarens profilbild
vr6-syncro
Vr6 Beroende
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 02 jun 2011, 15:25
Ort: Stockholm

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av vr6-syncro »

Wheel Fitment, Tyre Stretch, Rolling Radius and Speedometer Error Calculator
http://www.willtheyfit.com/
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av RobbanSJ »

har kollat lite i länken men får rätt så dålig uppfattning, är ute efter stretch, gärna så de synns men inte helt insane.

någon som kan se framför sig hur 195/45-16 däck kommer se ut på 8,5" fälgar?
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Roennis »

RobbanSJ skrev:har kollat lite i länken men får rätt så dålig uppfattning, är ute efter stretch, gärna så de synns men inte helt insane.

någon som kan se framför sig hur 195/45-16 däck kommer se ut på 8,5" fälgar?
Så här kommer det se ut med 15-tummare iallafall.

Bild

Bild

http://www.tyrestretch.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Lillskraban
Ny här
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 12 apr 2012, 18:32
Ort: Perstorp

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Lillskraban »

en fråga: någon som vet vart man kan beställa 195/35 R16 ??

har 9" breda fälgar som ja vill ha på dessa däck, men hittar ingenstans med dessa dimensioner.

tack på förhand :D
JockeMagnusson
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 28 aug 2011, 21:29
Ort: Uppsala

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av JockeMagnusson »

Är det möjligt att få på borbet a fälgar utan större modifikationer på en golf 3?
Det gäller 16" och 9" breda med 15 i ET. Hur är det med passningen mot oken och fjäderbena? Kör på TA Technix coils om det spelar någon roll.

Jocke
Ju mer det låter, desto fortare går det - Hjärnan
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Puttski »

JockeMagnusson skrev:Är det möjligt att få på borbet a fälgar utan större modifikationer på en golf 3?
Det gäller 16" och 9" breda med 15 i ET. Hur är det med passningen mot oken och fjäderbena? Kör på TA Technix coils om det spelar någon roll.

Jocke
´
Om jag inte minns helt fel måste du ha minst 8 mm spacers fram för att få på borbet a fälgar. Annars tar dom i bromsoken
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
Användarens profilbild
Mathayas
VR6 Guide
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 11 feb 2013, 07:58
Ort: Skärhamn

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Mathayas »

Skön kille som gjort denna tråden^^ Meeen jag fattar inte. Hur ska man veta vilken et man ska ha om man inte vet vad det innebär?
Sen tänkte jag fråga om 18" är nått att tänka på till en vr6 syncro eller är det 17" som gäller? Att fälgarna inte kan vara hur breda som helst är jag med på men det fattar la vem som helst. 8)
Fem myror är mer än fler elefanter :)
Användarens profilbild
Mathayas
VR6 Guide
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 11 feb 2013, 07:58
Ort: Skärhamn

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Mathayas »

Mathayas skrev:Skön kille som gjort denna tråden^^ Meeen jag fattar inte. Hur ska man veta vilken et man ska ha om man inte vet vad det innebär?
Sen tänkte jag fråga om 18" är nått att tänka på till en vr6 syncro eller är det 17" som gäller? Att fälgarna inte kan vara hur breda som helst är jag med på men det fattar la vem som helst. 8)
Kan man tex ha 18" med ET-45?!
Fem myror är mer än fler elefanter :)
Puttski
Lustgasare
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:02
Ort: Kungälv

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Puttski »

Et har ingenting med höjdstorleken på fälgen att göra utan hur
långt in centrumet hamnar i bredd. t.ex 18x8 tums fälgar med et 45 blir tajt inne mot fjäderbenet. inte säker på om de går ens. Jag hade et 35 på mina 18x8 tummare jag hade innan.
Min bil: http://www.garaget.org/?car=210746" onclick="window.open(this.href);return false;

Utför Kamkedjebyten och annan service!
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av TheDeadDorkster »

Mathayas skrev:
Mathayas skrev:Skön kille som gjort denna tråden^^ Meeen jag fattar inte. Hur ska man veta vilken et man ska ha om man inte vet vad det innebär?
Sen tänkte jag fråga om 18" är nått att tänka på till en vr6 syncro eller är det 17" som gäller? Att fälgarna inte kan vara hur breda som helst är jag med på men det fattar la vem som helst. 8)
Kan man tex ha 18" med ET-45?!

Denna tråd skapades för väldigt bra många år sen (2006) och informationen som gällde då gäller än idag, länkarna må vara döda, men texten är nog förklarande.

ET-45 är mycket väl möjligt.
Vid en positiv inpressning så är navet till vänster om fälgens mitt.
Vid ET (EinpressTiefe) 0mm. så är navet i fälgens mitt.
Vid en negativ inpressning är navet till höger om fälgens mitt, dvs: fälgen kommer sticka ut ganska rejält.
Här har du en väldigt enkel och informativ illustrering:
Bild
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Mathayas
VR6 Guide
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 11 feb 2013, 07:58
Ort: Skärhamn

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Mathayas »

Puttski skrev:Et har ingenting med höjdstorleken på fälgen att göra utan hur
långt in centrumet hamnar i bredd. t.ex 18x8 tums fälgar med et 45 blir tajt inne mot fjäderbenet. inte säker på om de går ens. Jag hade et 35 på mina 18x8 tummare jag hade innan.
Okej, dom fälgarna som du har på bilen på garaget är schyssta :) var det dom du menade?
Fem myror är mer än fler elefanter :)
Användarens profilbild
Mathayas
VR6 Guide
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 11 feb 2013, 07:58
Ort: Skärhamn

Re: Däck och fälg tråden! Här finns allt!

Inlägg av Mathayas »

TheDeadDorkster skrev:
Mathayas skrev:
Mathayas skrev:Skön kille som gjort denna tråden^^ Meeen jag fattar inte. Hur ska man veta vilken et man ska ha om man inte vet vad det innebär?
Sen tänkte jag fråga om 18" är nått att tänka på till en vr6 syncro eller är det 17" som gäller? Att fälgarna inte kan vara hur breda som helst är jag med på men det fattar la vem som helst. 8)
Kan man tex ha 18" med ET-45?!

Denna tråd skapades för väldigt bra många år sen (2006) och informationen som gällde då gäller än idag, länkarna må vara döda, men texten är nog förklarande.

ET-45 är mycket väl möjligt.
Vid en positiv inpressning så är navet till vänster om fälgens mitt.
Vid ET (EinpressTiefe) 0mm. så är navet i fälgens mitt.
Vid en negativ inpressning är navet till höger om fälgens mitt, dvs: fälgen kommer sticka ut ganska rejält.
Här har du en väldigt enkel och informativ illustrering:
Bild[/quo

Okej, bra bild :) men vad är skillnaden på ET-35 och ET-45?
Fem myror är mer än fler elefanter :)
Skriv svar